Ahad, 29 September 2024

DARI MAPIM


Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia  



 Siaran Akhbar
 29 September 2024

 PEMBUNUHAN HASAN NASRULLAH DAN 600 LUBIN - ISRAEL ADALAH PAKSI JAHAT.

 Kami mengecam pembunuhan pemimpin Hizbullah Hasan Nasrullah oleh serangan udara Israel baru-baru ini.

 Takziah diucapkan kepada keluarga as syahid Nasrullah dan pejuang Hizbullah.  Semoga rohnya dicucuri rahmat untuk menyertai kafilah syuhada mendapat ganjaran yang tertinggi dari Yang Maha Esa.  Kepimpinannya untuk mengatur satu kekuatan yang perlu diperhitungkan dalam menentang negara pengganas Israel akan memberi inspirasi kepada semua mujahidin dalam mengejar keadilan dan pembebasan untuk rakyat Palestin yang tertindas dan menamatkan penjajahan.

 Ini adalah satu lagi peningkatan perang jenayah Israel untuk memusnahkan gerakan penentangan terhadap pendudukan di Palestin.

 Pembunuhan pemimpin gerakan penentangan akan menamatkan sebarang kemungkinan rundingan untuk gencatan senjata.  AS telah membenarkan setiap operasi ketenteraan untuk membunuh pemimpin Hamas dan Hizbullah.  Ia telah menyokong, mempersenjatai dan membiayai keseluruhan pencerobohan, menyembelih lebih 41,000 di Gaza, 700 di Tebing Barat dan 600 di Lubnan dalam kempen ketenteraan paling kejam di negara pengganas Israel.

 Keangkuhan dan sekumpulan pembohongan Netanyahu yang dimuntahkannya di hadapan UNGA mendedahkan rancangan jahatnya untuk meregangkan pencerobohan menjadi perang serantau.  Matlamat "kemenangan total" beliau adalah untuk membunuh dan terus memusnahkan serta menguasai sepenuhnya di rantau ini tanpa menghiraukan undang-undang antarabangsa sepenuhnya.

 AS telah memberikan impunitas penuh kepada Israel sambil mempersenjatainya untuk meneruskan operasi ketenteraan kejam yang tidak berperikemanusiaan di Palestin dan kini di Lubnan.

 Kami mengutuk sekeras-kerasnya keasyikan Israel dengan jenayah genosid serantaunya.  Kami menyeru tindak balas tanpa kompromi daripada masyarakat dunia untuk menghentikan kegilaan Israel terhadap pembunuhan besar-besaran yang tidak pernah berlaku sebelum ini di rantau ini.

 PBB tidak boleh meneruskan ketiadaan tindakannya dan mesti meminta campur tangan tentera dengan mengerahkan pasukan pengaman dengan segera di Gaza dan Tebing Barat.

 Pembunuhan Hasan Nasrullah dan sebelum ini barisan pemimpin Hamas yang lain, tidak akan melemahkan semangat juang para pejuang.

 Sebarang serangan darat oleh Israel di Lubnan akan menyebabkan rantau itu menjadi perang besar-besaran dalam skala yang tidak akan dapat melihat sebarang rundingan untuk gencatan senjata.

 Kami menyeru tindakan konkrit segera oleh negara-negara Islam untuk bersatu menentang Israel, paksi kejahatan.

 Mohd Azmi Abdul Hamid
 Presiden MAPIM


 

Tiada ulasan: