Ahad, 18 Jun 2023

AIR MANI DI BUKIT BINTANG


Tidak salah dengan uniform jururawat, kata menteri


TIDAK ada yang salah dengan pakaian seragam yang dipakai oleh jururawat di Malaysia, kata Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa.

Kenyataan itu dibuat berikutan aduan seorang ahli Parlimen PAS bahawa pakaian itu terlalu ketat dan tidak patuh syariah.

Dr Zaliha berkata apa yang penting kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) adalah untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada orang ramai.

“Terdapat etika yang dipatuhi oleh jururawat dalam hal pakaian seragam mereka dan jelas kepada saya bahawa tidak ada masalah.

“Kita baru sahaja membentangkan Kertas Putih Kesihatan dan sepatutnya fokus kepada apa yang penting iaitu menyediakan perkhidmatan kesihatan terbaik kepada rakyat. Buat masa ini saya tidak melihat pakaian seragam sebagai satu isu,” katanya dipetik akhbar The Star.

Semasa membahaskan Kertas Putih Kesihatan di Dewan Rakyat baru-baru ini, Wan Razali berkata kerajaan perlu mempertimbangkan untuk menukar pakaian seragam jururawat kerana ia terlalu ketat dan tidak patuh syariah.

Beliau juga berkata ramai jururawat wanita yang berkhidmat di fasiliti kesihatan kerajaan berpakaian ketat mengikut acuan barat hingga menampakkan bentuk badan dan tidak selari dengan tuntutan Islam.

“Adakah kita masih mengikut kod pakaian Barat? Bolehkah ia diubah untuk membolehkan beberapa ‘kelonggaran’ pakaian seragam jururawat?” katanya di Dewan Rakyat. 

Wan Razali berkata Hospital Universiti Sains Malaysia di Kubang Kerian, Kelantan, dan Pusat Perubatan Sultan Azlan Shah di Kuantan, Pahang menyediakan pilihan etika berpakaian kepada jururawat.

Bekas ahli Parlimen Klang Charles Santiago mengecam seorang ahli Parlimen PAS kerana mahu perubahan dibuat pada kod pemakaian jururawat dengan mendakwa pakaian seragam itu terlalu ketat dan tidak patuh syariah.

Santiago berkata Wan Razali bersikap seksis.

“Kita perlu bercakap tentang penjagaan kesihatan yang berpatutan dan boleh diakses untuk semua orang. Dan saya fikir saya melihat semuanya.

“Beraninya awak bercakap tentang pakaian jururawat wanita ini? Beraninya anda menghina mereka? Adakah anda faham betapa seksisnya kenyataan ini?

“Pakaian seragam itu adalah identiti bersama di mana setiap jururawat lain memakai pakaian seragam yang sama dan berkongsi tanggungjawab dan kewajipan profesion itu,” katanya menerusi Twitter.

Presiden MMA Dr Muruga Raj Rajathurai pula berkata adalah menyedihkan apabila Ahli Parlimen Kuantan Wan Razali Wan Nor lebih mementingkan kod pakaian jururawat berbanding masa depan dan kemampanan sistem penjagaan kesihatan.

“Semua jururawat di sektor awam mematuhi kod pakaian penjawat awam,” kata Muruga Raj kepada The Malaysian Insight.

“Kami percaya pakaian seragam jururawat KKM sekarang adalah praktikal kerana ia tidak menyekat pergerakan ketika jururawat menjalankan tugas mereka.

“Dalam penjagaan kesihatan, setiap orang perlu cepat berdiri dan ada masanya bersedia untuk segera menyelamatkan nyawa,” tambahnya.

Kesatuan Jururawat Malaya berkata gaya itu mematuhi garis panduan Kementerian Kesihatan.

Presidennya Nor Hayati Abd Rashid dilaporkan berkata pakaian seragam jururawat direka untuk berfungsi dan memudahkan mereka menjalankan tugas.

“Peraturan untuk pakaian seragam (jururawat) adalah ia tidak boleh terlalu ketat dan (labuh baju) mestilah melebihi punggung. Ada garis panduannya.

“Terpulang kepada penyelia jururawat untuk memantau (pakaian seragam). Selalunya, ketua jururawat akan menasihati jururawat jika pakaian seragam mereka terlalu ketat,” katanya seperti dilapor Free Malaysia Today.

Kata Nor Hayati, pada sekitar 1980-an jururawat memakai skirt, tetapi kod pakaian seragam mereka ditukar kepada pemakaian seluar supaya lebih patuh syariah.

“Saya tak pasti apa yang ahli Parlimen itu fikirkan apabila buat kenyataan sebegitu. (Pakaian seragam) ini bukan baharu, kami sudah pakai lama,” katanya, merujuk kepada kenyataan Ahli Parlimen Kuantan Wan Razali Wan Nor semalam, yang menyifatkan kebanyakan jururawat wanita berpakaian ketat dan tidak mematuhi syariah,” katanya. – 18 Jun, 2023.


WOIT

TALIBAN TAK LEH

TENGOK RAMBUT

PEREMPUAN

KAH KAH KAH

TAK LAMA LAGI

RAMBUT AMOI

RAMBUT AH SOO

ADA ARAHAN

WAJIB BUNGKUS

AMIN

DI NEGERI TALIBAN

TAKDA KEDAI

RAMBUT UNTUK

WANITA

KAH KAH KAH

PARA TALIBAN

BILA NAMPAK

RAMBUT WANITA

TERUS MELANCAP

KAH KAH KAH

KALAU TALIBAN

BERKUASA

BUKIT BINTANG

AKAN TENGEGLAM

OLEH AIR MANI

TALIBAN

KAH KAH KAH

AMIN

 KAHALAS


Tiada ulasan: