Ahad, 18 Jun 2023

JUAL BELI MANUSIA


AWAS !!!

JUAL BELI

MANUSIA

AMIN



Selesai segera syor pemerdagangan manusia AS, kata Santiago


MALAYSIA telah mengorak langkah besar dalam meningkatkan kedudukannya dalam Laporan Pemerdagangan Orang (TIP) Jabatan Negara AS yang disenaraikan baru-baru ini tetapi harus mengambil perhatian terhadap syor yang dibuat untuk naik ke Tahap 1, kata bekas ahli Parlimen Charles Santiago.

Malaysia beralih daripada Senarai Pantauan Tahap 3 ke Tahap 2 dalam laporan TIP edisi 2023.

Santiago, yang juga aktivis hak asasi manusia, berkata Malaysia boleh beralih ke Tahap 1 dalam penggal akan datang jika kerajaan melaksanakan beberapa cadangan yang dinyatakan dalam laporan itu.

“Mereka telah membuat banyak cadangan, yang saya fikir Malaysia harus mengambil serius.

“Beberapa syor, yang dianggap ‘mudah dicapai’, boleh diselesaikan dengan cepat,” kata bekas pengerusi Ahli Parlimen Asean bagi Hak Asasi Manusia itu.

Antara saranan yang diberikan, yang menurut Santiago boleh dilaksanakan segera, adalah untuk mendedahkan kepada umum hasil siasatan yang melibatkan pegawai rasuah untuk meningkatkan ketelusan dan pencegahan serta memastikan pegawai bertanggungjawab secara jenayah.

Perkara lain adalah untuk menambah baik pengurusan kes dan komunikasi dengan mangsa pemerdagangan, termasuk permintaan dan penggunaan jurubahasa yang konsisten dan program Pakar Bantuan Mangsa.

Santiago berkata syor untuk memperluaskan usaha bagi memaklumkan pekerja asing tentang hak mereka di bawah undang-undang buruh Malaysia - termasuk hak mereka mengekalkan akses kepada pasport mereka pada bila-bila masa - dan pilihan mereka untuk tindakan undang-undang eksploitasi, juga boleh dilakukan dengan segera, tanpa banyak kerumitan.

“Ini adalah sesuatu yang sudah pun dilakukan oleh kesatuan sekerja dan juga pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menguruskan pekerja asing juga turut lakukan,” katanya.

Satu lagi syor yang dibuat, yang menurut Santiago perlu diberi perhatian, ialah memasukkan bahasa mengenai perlindungan pekerja asing dalam kontrak model dan memorandum persefahaman (MoU) dua hala dengan negara sumber buruh.

“Ini adalah sesuatu yang saya perjuangkan sejak sekian lama.

“Pastikan MoU yang ditandatangani, biarlah Indonesia, Bangladesh atau Nepal, benar-benar diumumkan dan diletakkan dalam bahasa yang biasa digunakan oleh pekerja tempatan negara sumber.

“Maksudnya meletakkan perjanjian itu dalam bahasa mereka, Urdu atau Bahasa Indonesia atau bahasa Nepal untuk memastikan mereka memahami kandungan perjanjian itu,” kata bekas ahli Parlimen tiga penggal itu. – 18 Jun, 2023.

Tiada ulasan: