Jumaat, 7 Julai 2023

SEBELUM SEMUA BERAKHIR


 SEBELUM SEMUA BERAKHIR


Kita telah diberi pencerahan bahawa perubahan iklim dan pemanasan dunia hari ini adalah hasil kerja tangan kita sendiri. Kita  sendiri ini adalah kita umat manusia.

Umat manusia anak semua bangsa. Bangsa dari semua negara. Umat manusialah penyebab yang membawa malapetaka iklim yang kita hadapi sekarang.

Bumi kita makin panas. Kebakaran disana sini.  Sungai, tasik , kolam dan salji di gunung menjadi kering. Kemarau membawa kebuluran. Kebuluran membawa orang pelarian.
Kerbau lembu kambing  ayam itik binatang ternakan mati dahaga. Mati bergelimpangan disana sini.

Ratusan ribu pelarian iklim cuba menyelamatkan diri dari malapetaka alam.  Mereka berpindah randah mencari wilayah dan mukim yang lebih selamat dari bahang mata hari yang membakar. 

Bergerak beramai-ramai mencari  mukim dan wilayah yang ada punca  air. Mencari air untuk diminum, air untuk binatang ternakan. 

Ratusan ribu umat manusia  pelarian iklim berpindah dari wilayah asal ke  wilayah asing. Meninggalkan tanah tumpah darah  – tanpa pasport tanpa visa -  meredah untuk mencari bumi subur agar dapat bercucuk tanam.  Untuk memulakan hidup baru.

Apa yang saya tulis ini  bukan  tanda-tanda kiamat telah sampai.  Saya bukan pembawa ayat-ayat syaitan yang menakutkan. Saya hanya berniat ingin  memberi pencerahan. 


Pencerahan  yang saya tulis adalah dari  apa yang saya dengar, apa yang saya baca dan apa yang saya  tuntun. Semua ini manifestasi malapetaka iklim. Semua   sedang terpampang di hadapan mata.

Dari kitab-kitab kuno, dari kitab suci  kita membaca bagaimana Nabi Noh dilanggar banjir. Kita mendengar surah-surah bagaimana kota Thamud hancur di pukul oleh debu padang pasir. Atau kota Thonis di Mesir tenggelam disedut ke perut laut. 

Kitab-kitab suci menyatakan  bahawa  kota-kota ini musnah kerana melanggar hukum Tuhan.

Kali ini dalam kurun  ke 21 di zaman pasca moden  dimana meta naratif telah di ketepikan.  Kita bukan lagi melanggar ajaran Nabi atau ingkar perintah tuhan.  Kemusnahan ini sampai kerana kita umat manusia  sedang melanggar bukan hukum Tuhan tapi  melanggar hukum alam. 

Bumi dan alam kita ini berjalan dan bergerak dengan sistem dan putaran yang tersusun rapi. Dari kajian ilmiah semua yang wujud di bumi ini – walau pun sebesar zarah – ada memiliki peranan masing-masing.

 Hukum dan syarat wujudiah kita  di bumi  ini adalah  hasil evolusi yang telah berjalan berbilion tahun.

Dari Big-Bang – ledakan pertama - kun fayakun – jadilah jadi – berbilion tahun  dahulu -  dari setitik atom kita  telah berevolusi untuk  menjadi bumi, cakerawala ,  bintang  dan alam semesta. 

Pokok  kayu kayan hutan belantara , binatang, hidupan dan  umat manusia adalah  hasil  evolusi. Dari proses evolusi kita jadi kita seperti yang wujud hari ini.

Tamadun moden manusia telah  mewujudkan  kota London, kota Paris, Berlin, Shanghai, Cairo, Mumbai, Jakarta, Singapura , Beirut, New York  atau  Kuala Lumpur yang didalamnya ada  Brickfeilds tempat saya bercanda-canda.

Dunia dan alam ini bersama kota-kota yang   indah wujud  untuk kita  singgahi. Kita singgah sebentar  sebagai  penumpang transit. Kita membonceng untuk sementara waktu  di bumi yang indah ini. 

Bumi dan mukim yang kita pijak ini bukan milik kita. Bumi ini  kita pinjam dari anak cucu cicit kita.

Bayangkan bumi  yang indah ini  akan termusnah. Tanpa kita sedari kitalah yang bertanggung jawab memusnahkan apa yang kita ada hari ini.
 
Semua kota-kota dan tamadun moden yang penuh dengan bangunan pencakar langit  akan musnah seperti Thamud, seperti kota  Pompeii, seperti kota Sodom dan Gemorrah. 

Kemusnahan kota dulu-dulu kerana  ingkar dengan perintah Tuhan. Kemusnahan yang akan kita  terima  hari ini bukan kerana  ingkar perintah Tuhan   tapi umat manusia  sedang melawan alam semula jadi. 

Manusia melawan alam – homo sapiens versus the earth – inilah yang membawa kemusnahan.

Maka kita bertanya : Jika begini keadaan apa yang wajib di lakukan ?

Apa yang wajib dilakukan ialah persoalan induk. Jawapan dari persoalan akan merungkai untuk membawa  kita  mencari jalan keluar dari malapetaka yang maha sangat ini.

Saya yakin kita umat manusia  memiliki fikrah. Upaya dari fikrah ini akan memungkinkan  kita  membuat sesuatu untuk selamat dari malapetaka ini.

Kita sedar kita penyebab  justeru  kita wajib bertindak.  Tindakan ini terbahagi kepada dua cara. Cara pertama : cara individu persendirian. Cara ke dua : cara kolektif  berkumpulan.

Pencerahan yang kita terima ini seharusnya menjadi pemangkin untuk ini mewajibkan kita sebagai sosok untuk mengambil langkah bersendirian.

Kita sendirian boleh melakukan tanpa memerlukan orang lain.

Kita mula kurangkan penggunaan plastik. Gunakan pengangkutan awam. Kurangkan pembakaran bahan bakar fossil. Kitar semula botol-botol plastik. Ketika  dibuang  masukan ke dalam tong yang menerima plastik untuk dikitari semula.

Jika bercucuk tanam cuba elakkan penggunaan bahan kimia untuk baja atau untuk melawan serangga.

Jangan kita racuni bumi kita ini. Meracun serangga bermakna meracun diri kita juga kerana racun itu tidak musnah. Akhirnya racun itu  akan sampai juga ke meja makan kita.

Kurangkan keberahian untuk memiliki itu dan ini.  Nikmati apa yang sedia ada. Kebahagiaan bukan mengumpul. Berahi tidak ada sempadan. Berahi tidak ada noktah.

Dengan penuh kesedaran kita wajib menjadi pengguna jenis baru. Pengguna yang memiliki kesedaran tentang alam sekitar.

Cara ke dua: Cara berkelompok, kolektif dan berkumpulan. Apakah kita telah lupa akan konsep bergotong royong ? Apakah kita telah lupa konsep berseraya?

Dengan penuh kesedaran untuk menyelamatkan bumi ini kita bantu membantu – ingat mengingat. Kita tidak ada jalan lain. Sikap individualisma – jadi enau dalam belukar – tidak akan menyelamatkan bumi ini.

Memang  kesan kerja berseorangan dengan berkumpulan jauh bezanya.  Dampak apa yang  kita lakukan akan lebih berkesan jika seluruh kampung, seluruh daerah . seluruh negeri – membuat perkara yang sama.

Tolak penggunaan beg plastik. Pulaukan kedai yang tidak menggunakan cawan kaca atau tembikar. Hanya masuk  ke  rumah makan dimana pinggan mangkuk cawan yang boleh di ulang pakai. Bawa mangkuk sendiri ketika  tapau. Bawa balang, bekas , kerpai atau bakul   sendiri  ketika membeli belah di pasar. 

Ingat banjir ingat plastik. Ingat plastik ingat kemarau. Ingat kemarau ingat pemanasan dunia.

Bayangkan jika seluruh warga Malaysia mengambil sikap sedemikian.

Saya juga yakin apa yang saya cadangan  untuk kita lakukan ini tidak akan memberi dampak yang  besar.  Anggap ini tidak salah.

Tapi kesedaran dan apa yang kita  lakukan ini bukan hanya dilakukan di Kuala Lumpur , di Ipoh atau di Malaysia. Perkara yang sama wajib dilakukan juga di New York, London, Paris, Dacca atau Shanghai.

Hakikatnya dari Mumbai ke Moscow , dari Karachi  ke Kathmandu  dari Perth ke Port Moresby, dari Jepun ke Jamaica , dari Brazil ke Bhutan – malah umat manusia  diseluruh dunia wajib  mengamal sikap yang sama.

Setia Usaha Agong Pertubuhan Bangsa -Bangsa Bersatu Antonio Guterres telah berkali-kali memberi ingatan . Pada 23 Mac 2023 dia berkata :

“Every year of insufficient action to keep global warming below 1.5 degrees Celsius drives us closer to the brink, increasing systemic risks and reducing our resilience against climate catastrophe”,.

“Setiap tahun tindakan yang tidak mencukupi untuk mengekalkan pemanasan global di bawah 1.5 darjah Celsius mendorong kita lebih dekat ke jurang, meningkatkan risiko sistemik dan mengurangkan daya tahan kita terhadap bencana iklim”, kata Setiausaha Agung António Guterres.

Pada 29 Mac 2023 : Para saintis iklim terkemuka mengeluarkan laporan penilaian akhir mereka tentang perubahan iklim, mengisytiharkan ini adalah peluang terakhir untuk mengehadkan pemanasan global yang disebabkan oleh manusia kepada 1.5 C di atas paras pra-industri sebelum kerosakan menjadi tidak dapat dipulihkan.

Membaca  kenyataan para saintis iklim ini saya menjadi risau dan takut. Dalam ketakutan dan kerisauan ini saya wajib bertindak.  Bukan tindakan bersendirian tapai secara kolektif, secara  beramai-ramai.

Warga  dunia tahu penjenayah utama pemanasan dunia hari ini ialah syarikat  minyak. Syarikat minyak – mencari gali tenaga fossil – untuk menjadi bahan bakar – adalah penyebab utama dunia jadi panas.

Syarikat gergasi – multi national – seperti Shell, Esso, BP , Aramco – adalah  penyebab dunia jadi panas. Syarikat ini amat degil dan berdolak dalik  dalam usaha untuk melawan pemanasan dunia.

Dengan dana syarikat minyak membayar saintis untuk mengeluarkan kajian molek  yang berupaya  melapik  jenayah syarikat minyak.

Dengan dana yang lumayan syarikat minyak membeli pengaruh di tampuk kuasa. Mereka  melobi politikus  dalam Dewan Kongres Amerika, dalam Parlimen United Kingdom, dalam National Assembly Perancis. Di negara Dunia Ketiga  seperti di Nigeria mereka membeli seluruh  negara. Ini hakikat kuasa syarikat minyak.

Yang perlu di lobi akan di lobi. Yang perlu di rasuah akan di beri dolar. Gali terus gali.

Hakikatnya  sistem ekonomi dunia kita ini – sistem kapitalis -  di pasak oleh syarikat minyak. Sistem kapitalis inilah yang membawa malapetaka iklim hari ini.

Apakah kita tidak ada jalan keluar?

Jawabnya ada.  Dunia ini milik anak semua bangsa. Dunia  ini milik bangsa semua negara. Maka kita wajib bangun bersama-sama beramai-ramai menuntut penggalian bahan tenaga fossil ini di kurang  dan  akhirnya di hentikan.

Tenaga penggerak baru  dalam tamadun baru manusia ialah  cahaya mata hari. Kuasa  mat hari  adalah Tuhan Ra  yang disembah oleh Mesir Kuno. Tenaga solar   wajib menjadi jawapan kepada kita semua. 

Jika syarikat minyak  terus berdegil. Jika politikus terus tak ambil pot. Dunia makin terbakar maka masanya telah sampai  untuk kita bergotong royong  menghumbankan politikus ke dalam tong sampah sejarah.

Kita memilih dan melantik  politikus baru yang faham  tentang malapetaka iklim.  Dan akan bertindak melawan malapetaka iklim. 

Bila politikus berubah maka pengaruh syarikat minyak akan mengendur. Jika politikus  dan syarikat minyak bersekongkol maka kita wajib turun ke jalan raya. 

Bila seluruh  warga dunia – dari Dubai ke Delhi, dari London ke Los Angles, dari Peking ke Panama dari Toronto ke Timbaktu, dari  Melbourne ke  Marsseiles  - semua  turun ke jalan raya – saya yakin dunia kita ini dapat di selamatkan. Amin. (TT)


TULISAN INI DISIARKAN JUGA
DI PORTAL MALAYSIANOW.COM
https://www.malaysianow.com/my/opinion/2023/07/07/sebelum-semuanya-berakhir



1 ulasan:

Haa, Miim berkata...

Qiam - bangkit berdiri
Ah - awal dan akhir Allah.
Qiamah - bangkit dan berdiriNya Allah.

sepertimana firmanNya
Maliq Qiam Al Deen
bangkit berdiriNya
Raja dan peraturanNya
1:4

sebagaimana 'bacaan kita'
malik qiam umid din

maka bagaimanakah ini penghujung?
dan jika ini berakhir,
mengapa?
salah siapa?

telinga siapa
yang perlu di jentik? di pulas?

salaam