Khamis, 23 Mei 2024

NAIK ANGIN


KHABAR ANGIN

 

Khabar Angin                                         "Flight SQ321 hit by turbulence"..........tiada  perkataan khusus apa itu 'turbulence'  dalam bahasa Melayu. Bergantong pada konteks, maksud bergelora atau pergolakan dari Kamus Dewan hanya hampir tapi tak sama dengan maksud turbulence....Pun begitu, puncanya adalah angin,dan manusia dikatakan ada 99 jenis angin. 

Memanda baru Singapura Lawrence Wong keturunan Hailam atau Hainanese. Mengikut prejudis orang Tionghua, orang Hailam dikatakan " kepala angin" atau  "banyak angin".Mungkin kah itu sabab mussabab SQ321 SIA itu 'hit turbulence' atau mengalami gangguan pergolakan  angin atau itu semua hanya Berita Angin .  

Sebab sabenar mungkin di pendap supaya imej SIA tidak terchalar.Inilah dikatakan kebijaksanaan dan kelichikan Singapura dalam menangani berita burok atau disasters .Tak macham Melayu yang suka buka pekong!...kah kah kah

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ramai ketawa. Aku berasa amat risau. Angin lintang dilangit. Macam terbang didalam ribut batu. ada tempat panas kering bersilih ganti hujan ribut tidak bermusim ini tanda perubahan iklim ekstrim.