Selasa, 25 Jun 2024

SETANYAHU AKAN DITANGKAP


Israel bersedia untuk kemungkinan waran tangkap ICC terhadap Netanyahu, Gallant

BAITULMAQDIS: Israel sedang bersedia untuk kemungkinan waran tangkap oleh Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) terhadap Perdana Menterinya Benjamin Netanyahu dan Menteri Pertahanan Yoav Gallant.

Mahkamah yang berpangkalan di The Hague itu menyiarkan semula notis dalam bahasa Ibrani, Arab dan Inggeris yang menjelaskan prosedurnya pada Ahad, lapor Agensi Anadolu.

"Selepas mengumpulkan bukti dan mengenal pasti suspek, pihak pendakwaan meminta hakim ICC untuk mengeluarkan sama ada waran tangkap, yang dikuatkuasakan oleh pihak berkuasa negara, atau sepina untuk suspek hadir secara sukarela," menurut notis itu.

Ini menandakan kali keempat sejak awal Jun bahawa ICC telah berkongsi siaran itu di akaun media sosialnya.

Pada 20 Mei, pendakwa raya ICC Karim Khan mengumumkan bahawa beliau telah meminta waran tangkap untuk Netanyahu dan Gallant atas tuduhan jenayah terhadap kemanusiaan dan jenayah perang di Semenanjung Gaza.

Tiada keputusan rasmi daripada mahkamah dibuat.

Walaupun Israel telah mengecam dan menolak permintaan pendakwa raya, masih tidak jelas bagaimana Tel Aviv akan bertindak balas jika waran tangkap dikeluarkan.

"Perbincangan sedang dijalankan di Israel mengenai strategi pertahanan untuk Netanyahu, Gallant dan negara Israel sekiranya ICC mengeluarkan waran tangkap,

"Persiapan itu bertujuan untuk memastikan Israel bersedia jika keputusan sedemikian dibuat oleh hakim ICC," kata penyiar awam Israel KAN.

KAN berkata masih tidak jelas sama ada Israel akan mengemukakan pembelaan undang-undang di The Hague kerana Tel Aviv tidak mengiktiraf kuasa mahkamah itu.

Israel bukan ahli ICC, manakala Palestin diterima sebagai ahli pada tahun 2015.

ICC, yang ditubuhkan pada 2002, adalah badan antarabangsa bebas yang tidak bergabung dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau mana-mana institusi antarabangsa lain, dan keputusannya mengikat.

Walaupun Israel menolak bidang kuasa ICC, kuasa mahkamah itu meliputi wilayah Palestin yang diduduki sejak 1967, membolehkannya mendakwa pegawai Israel yang dituduh melakukan jenayah di kawasan itu.

Dalam temu bual pada 21 Mei dengan CNN, Khan mendedahkan bahawa beliau telah menerima ugutan semasa menyiasat pegawai Israel.

Israel, mengingkari resolusi Majlis Keselamatan PBB yang menuntut gencatan senjata segera, menghadapi kecaman antarabangsa di tengah-tengah serangan kejam yang berterusan ke atas Gaza.
.

PENJENAYAH

LEBIH GANAS

DAR HITLER

AMIN

TANGKAP DAKWA

JADIKAN CONTOH

UNTUK SETAN

MASA DEPAN

AMIN

Tiada ulasan: