Selasa, 2 Julai 2024

SILA TANYA MENTERI KEWANGAN


4 syarikat multinasional henti operasi di Malaysia

EMPAT syarikat multinasional termasuk Goodyear Malaysia Bhd telah menutup operasi mereka di negara ini dalam tempoh separuh pertama tahun ini.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata Goodyear ialah syarikat produk berasaskan getah dengan majoriti pegangan saham asing, manakala dua lagi syarikat dalam industri pengangkutan, besi dan keluli.

“Ini akan menghentikan operasi secara beransur-ansur menjelang Disember tahun ini, manakala satu lagi dalam industri makanan dengan majoriti pegangan saham tempatan, akan menghentikan satu operasinya secara beransur-ansur menjelang Disember 2024 di Pelabuhan Klang, Selangor. Bagaimanapun, ia akan meneruskan operasi kilangnya di Johor,” katanya.

Jumlah pelaburan bagi keempat-empat syarikat berjumlah RM7 bilion.

Zafrul berkata demikian dalam jawapan bertulis Parlimen kepada Ahli Parlimen Bera Ismail Sabri Yaakob, yang meminta menteri menyatakan bilangan syarikat multinasional yang telah menghentikan operasi di negara ini dan sebab mereka.

“Keputusan Goodyear Malaysia Bhd untuk menutup kilangnya di Shah Alam didorong oleh pelan perniagaan baharu (penstrukturan semula) sebagai tindak balas kepada kerugian syarikat sejak 2017.

“Kilang Goodyear lain yang ditutup termasuk di Jerman dan Australia.”

Beliau berkata kerajaan, melalui kementeriannya dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia akan terus proaktif dan responsif dalam menarik pelaburan baharu ke dalam negara sambil menggalakkan pertumbuhan pelaburan domestik, kerana kedua-dua kategori saling melengkapi.

Beliau menegaskan usaha memperkukuh ekosistem pelaburan dan rantaian bekalan akan diteruskan termasuk mempertingkat dasar dan strategi sedia ada.

“Kami akan mengadakan sesi penglibatan dan perundingan secara berkala dengan pihak berkepentingan dan pelbagai pihak berkaitan untuk memperkukuh sistem penyampaian perkhidmatan dan memastikan pelabur dapat beroperasi dalam persekitaran yang kondusif,” tambahnya. – 2 Julai, 2024



KENAPA KILANG

INI TUTUP ?

AMIN

PM WAJIB TANYA

DAN SIASAT

MENTERI

KEWANGAN 

AMIN

INI MENTERI YG

KLIM  TERBAIK

DI ASEAN

KAH KAH KAH

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Banyak lagi akan tutup dan blah ke Vietnam Indonesia Bro, ini baru permulaan kah kah kah, minta Tok Arab datang melabur atau Rohingya melabur atau Bangla melabur pulak kah kah kah jangan kawan dengan main bontot makan babi kafir belaka kah kah kah ikut style Arab pulak apa apa rujuk Hadi Awang dan sekutunya saja senang

panglimo potaseh berkata...

4 kilang yg bawak pelaburan 7biliyun dah lari. Tapi PM Pak Pandir masih ngata ikonomi negara sedang terpancot-pancot dgn peratusan tertinggi .. yg percaya orang Melayu je. Melayu rasa sedap bila di tipu.