Rabu, 26 Julai 2023

MIC BELOT SOKONG PERIKATAN



Pemimpin MIC sokong Perikatan berbanding PKR di Permatang


SEORANG pemimpin tertinggi MIC menyifarkan penyertaannya dalam majlis Hi-Tea Perikatan Nasional di Tanjong Karang susulan Barisan Nasional tidak meletakkan calon di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pematang pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Selangor akan datang.

Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat MIC yang juga bekas Adun Ijok K. R. Parthiban berkata mesej kepada ahli MIC daripada kepimpinannya adalah jelas iaitu menyokong calon BN.

Parlimen Tanjung Karang mempunyai dua kerusi iaitu di Sungai Burong dan Permatang.

BN meletakkan Mohamad Khir Ramli di Sungai Burong manakala PKR menghantar Mohd. Yahya Mat Sahri ke Permatang.

“Kami disuruh menyokong BN. Berkenaan membantu parti lain, ia masih menjadi tanda tanya.

“Jadi, untuk kerusi DUN (Permatang) dalam kawasan Parlimen Tanjong Karang, ia ditandingi oleh PKR,” kata Parthiban kepada The Malaysian Insight.

“Mereka (PKR) adalah musuh ketat saya. Mereka bekerja menentang saya (sebelum ini). Sekarang anda mengharapkan saya atau ahli saya di sini untuk bekerjasama dengan mereka? Sudah tentu tidak.

“Kami banyak menderita dahulu akibat penyokong PKR. Saya tidak dapat bayangkan memegang bendera mereka (PKR/PH), duduk dalam khemah mereka dan bekerjasama.

“Jika saya menentang BN, maka saya mengkhianati BN tetapi ia adalah calon PKR di sini,” katanya.

Permusuhan Parthiban terhadap PKR berpunca daripada calon parti itu menamatkan pemerintahannya sebagai Adun Ijok.

Beliau pertama kali memenanginya pada pilihan raya kecil 2007 dengan majoriti 1,850 undi untuk menewaskan Abdul Khalid Ibrahim daripada PKR.

Abdul Khalid yang menjadi menteri besar Selangor kemudian kembali ke kerusi itu dan menewaskan Partiban yang tidak dapat merampas semula kerusi itu menentang calon PKR dalam pemilihan berikutnya.

MIC adalah parti komponen Barisan Nasional (BN), sebuah gabungan yang menyokong Kerajaan Perpaduan yang diterajui oleh Pakatan Harapan.

Pada Ahad Ahli Majlis Tertinggi Bersatu Mohammed Azmin Ali mengumumkan Parthiban akan mengetuai Sekretariat Kelab Penyokong Perikatan Nasional (untuk kaum India) bagi Zon Selangor Utara yang dilancarkan pada hari yang sama.

Azmin berkata kepimpinan dan ahli MIC dari Tanjong Karang, Kuala Selangor, Sabak Bernam, Sungai Besar dan Hulu Selangor berikrar untuk membantu PN di zon tersebut.

Partiban berkata beliau menghadiri acara itu atas kerelaanya sendiri dan mengesahkan beliau akan menyokong PN dalam PRN akan datang.

Parthiban berkata beliau akan membantu bekas pengerusi Umno Selangor Noh Omar, yang anak perempuannya dijangka bertanding bagi kerusi DUN Permatang di kawasan Parlimen Tanjong Karang.

“Saya masih bersama MIC tetapi di Tanjong Karang (kawasan Parlimen), saya akan kembali ke PN kerana anak perempuan ‘bos saya’ Noh Omar akan bertanding,” katanya.

Nurul Syazwani Noh dijangka bertanding merebut kerusi Selangor di bawah tiket Bersatu pada PRN akan datang.

Parthiban berkata beliau tidak pernah memaksa mana-mana ahli MIC menghadiri mesyuarat pada Ahad lepas.

“Tawaran itu hanya untuk hadir tetapi nampaknya mereka sudah membuat keputusan.

“Mereka juga tidak mahu bekerjasama dengan calon PKR atau PH. Jadi mereka lebih bersedia untuk bekerjasama dengan PN,” katanya.

Setakat ini Parthiban tidak ditegur oleh MIC kerana mengambil bahagian dalam acara PN atau menerima tawaran Azmin untuk mengetuai Sekretariat Kelab Penyokong Perikatan Nasional (untuk kaum India).

Sementara itu setiausaha agung MIC R.T. Rajasekaran memberitahu The Malaysian Insight parti itu akan meneliti penyertaan Parthiban dalam acara PN.

“Kami tidak mempunyai fakta sebenar di sebaliknya (penyertaan Parthiban).

“Kami tidak boleh bergantung kepada laporan berita. Kita perlu mendapatkan beberapa bukti, maklumat daripada Parthiban sendiri.

“Saya perlu menelefonnya dan mendengar ceritanya,” kata Rajasekaran.

Namun begitu sumber rapat dari MIC mendedahkan Parthiban sebenarnya meminta persetujuan presiden parti S.A. Vigneswaran sebelum mengambil bahagian.

“Kepimpinan tertinggi memberi kebenaran hanya kepada Parthiban (untuk menyokong PN) semasa mesyuarat CWC lalu tetapi diberitahu untuk diberikan secara senyap,” kata sumber itu.

PRN di Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Negeri Sembilan akan diadakan serentak pada 12 Ogos ini.

Hari penamaan calon pada hari Sabtu (29 Julai) manakala pengundian awal pada 8 Ogos.

Sebanyak 245 kerusi akan dipertandingkan – 32 di Terengganu, 36 masing-masing di Kedah dan Negeri Sembilan, Pulau Pinang (40), Kelantan (45) dan Selangor (56). – 26 Julai, 2023.


MASUH LAMA

TAK AKAN LUPA

KAH KAH KAH

GADUH PASTI

GADUH

AMIN

REBUT JANGAN

ATK REBUT

KAH KAH KAH

AMIN

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mustahil tak marah ajak runding pun tak..