Selasa, 4 Julai 2023

ORANG TUA KONTROL POLITIK UNDI



Belia mahu calon perjuang isu mereka, kata Undi18

PARTI politik mesti bersungguh dalam menyampaikan mesej mereka kepada golongan muda menjelang pilihan raya negeri, kata Undi18.

Pengasas bersamanya Tharma Pillai berkata walaupun semua parti politik mempunyai strategi sendiri, apa yang penting ialah mempunyai dasar yang cenderung kepada keperluan belia.

“Belia mahu melihat calon yang memperjuangkan isu mereka dari segi pekerjaan, pendidikan dan kedudukan ekonomi.

“Perlu ada juga pemimpin boleh dipercayai yang menarik minat pengundi muda, dasar dan tokoh. Mereka (parti) harus dapat mempromosikannya dengan berkesan,” kata Tharma kepada The Malaysian Insight.

Tharma menganggarkan terdapat kira-kira 1.7 juta pengundi muda.

Pulau Pinang, Selangor, Negeri Sembilan, Terengganu, Kelantan dan Kedah membubarkan DUN masing-masing dan dijangka akan mengadakan pilihan raya tidak lama lagi.

Beliau berkata menurut ahli sains politik Bridget Welsh, Undi18 mempunyai kadar keluar mengundi kedua tertinggi pada pilihan raya umum 2022 iaitu 79% selepas kumpulan berumur 50 tahun ke atas, iaitu 80%.

Tharma juga berkata parti politik harus menggunakan media sosial kerana realiti bagi kebanyakan anak muda Malaysia ialah segala-galanya dalam talian, maya dan media digital.

“Ini bermakna parti politik perlu mengubah strategi mereka. Kebanyakan parti boleh memperbaiki perkara ini untuk mendekati pengundi muda.

“Berdasarkan pilihan raya lepas, pihak yang berjaya dalam pemasaran digital ialah Perikatan Nasional dan Muda yang agak agresif.”

Bagaimanapun, Tharma berkata walaupun media sosial adalah platform penting untuk mengukur sentimen belia, dalam pilihan raya negeri ia akan berbeza.

“Parti sepatutnya mengetengahkan lebih banyak isu tempatan, bukan sahaja memastikan naratif yang betul di media sosial tetapi juga bekerja di akar umbi.”

Undi pos penting

Tharma berkata terdapat kira-kira 1.5 hingga 1.8 juta pengundi luar negara di Singapura, Australia, United Kingdom, Amerika Syarikat dan negara lain.

Bagi pengundi muda, sukar untuk menganggarkan jumlah pengundi pos kerana semasa pilihan raya negeri, ia adalah cuti musim panas, jadi mereka mungkin akan kembali ke Malaysia

“Kami secara kasarnya menganggarkan terdapat sehingga 250,000 pelajar dan populasi belia berada di luar negara. Jadi, kami tidak mempunyai jumlah sebenar pengundi belia di luar negara.”

Beliau berkata Undi18 akan meneruskan apa yang mereka lakukan pada PRU15 untuk membantu mendapatkan semula undi luar negara.

“Kami akan mengulangi apa yang kami lakukan pada PRU15 untuk mendapatkan tajaan bagi membawa balik undi menerusi pelbagai syarikat penerbangan.

“Cabaran kali ini ialah menghantar undi kepada lebih ramai RO (Pegawai Pengurus Pilihan Raya) berbanding PRU15.

“Kali ini terdapat 245 kawasan di mana kita perlu menghantar undi juga. Jadi, dari segi logistik ia lebih rumit kali ini.”

Beliau menambah tahun lepas mereka mengadakan kutipan dana dan kini mempunyai akses RM30,000 yang akan digunakan untuk pilihan raya negeri.

“Jika kami memerlukan lebih banyak dana maka kami akan mengadakan kutipan dana lagi.

“Kami juga melibatkan badan pelajar di luar negara untuk membantu kami mengatur dan bersedia untuk penghantaran undian.” – 4 Julai, 2023.

POLITIK UNDI

DIKONTROL

OLEH ORANG TUA

AMIN

INI LAKUNAN UNTUK

DAPAT KUASA

AMIN

ORANG MUDA

WAJIB PILIH

POLITIK JALAN RAYA

 KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Wooii..!! Azam Baki dah kenalpasti jangan nak gentel telo lagi

...Sila dedah la weiii..!!

Agen tu mata sepet ke Melayu' kiteee.. dedah kan segera ...!!


SPRM kesan ejen minta rasuah RM18,000 di KLIA

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang mengesan seorang ejen yang meminta rasuah RM18,000 untuk “menyelesaikan” kes seorang pelancong asing tidak memenuhi syarat kemasukan ke negara ini.

Sumber badan anti-rasuah itu berkata pihaknya telah mengenal pasti orang tengah terbabit untuk membantu siasatan dakwaan rasuah membabitkan pegawai imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Dah kenal pasti ajen tu dedah kan segera jangan nak gentel telo lagi weeiii..!!