Isnin, 9 Oktober 2023

JATUHKAN AMERIKA DAHULU


AS kerah kapal lebih dekat ke Israel, hantar bantuan peluru 

PRESIDEN Joe Biden mengarahkan kapal dan pesawat perang Amerika S yarikat untuk bergerak lebih dekat ke Israel sebagai tanda sokongan pada hari Ahad, sambil menghantar bantuan ketenteraan baharu selepas serangan oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas.

Pentagon berkata ia menghantar kapal pengangkut pesawat USS Gerald R. Ford dan kapal perang yang mengiringinya ke timur Mediterranean, sambil meningkatkan skuadron pesawat pejuang di rantau itu. Komando Pusat AS mengesahkan petang Ahad bahawa kapal dan pesawat telah mula bergerak ke jawatan baharu mereka.

Amerika Syarikat, pembekal utama senjata kepada Israel, telah bergerak pantas untuk mengesahkan sokongannya kepada Israel selepas serangan mengejut Sabtu dari Semenanjung Gaza, berikrar sokongan “pejal” dan memberi amaran kepada pihak lain supaya menjauhi konflik itu.

Biden bercakap dengan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dan “menyampaikan bantuan tambahan untuk Angkatan Pertahanan Israel kini dalam perjalanan ke Israel dengan lebih banyak lagi akan menyusul beberapa hari akan datang,” kata White House.

“Para pemimpin juga membincangkan usaha berterusan untuk memastikan tiada musuh Israel percaya mereka boleh atau patut mencari kelebihan daripada situasi semasa,” katanya dalam satu kenyataan.

Presiden AS selanjutnya “memberi sokongan penuh untuk Kerajaan dan rakyat Israel dalam menghadapi serangan yang tidak pernah berlaku sebelum ini dan mengerikan oleh Hamas.”

Hamas kemudiannya dalam satu kenyataan menuduh Amerika Syarikat  melakukan “campur tangan sebenar dalam pencerobohan terhadap rakyat kita” dengan mengerahkan kapal pengangkut pesawat itu.

Ketegangan terburuk konflik Israel-Palestin dalam beberapa dekad meragut lebih 600 nyawa di pihak Israel, kata pejabat akhbar kerajaan, manakala pegawai Gaza melaporkan sekurang-kurangnya 400 kematian dalam serangan udara Israel.

Perdana Menteri Israel Netanyahu telah menguatkan negaranya yang terkejut untuk apa yang disebutnya sebagai perang yang panjang di hadapan, dengan puluhan ribu tentera Israel telah dikerahkan untuk memerangi pasukan Hamas yang berkemungkinan sedia melakukan serangan darat. – AFP, 9 Oktober, 2023.

AMERIKA PEMBANTU

UTAMA ISREAL

AMIN

RUNTUHKAN

AMERIKA

DULU

AMIN

AMERIA  RUNTUH

ISRAEL BUNGKUS

KHALAS

Tiada ulasan: