Rabu, 1 November 2023

KRITIK MACAM MANA



Kumpulan peguam selar penahanan aktivis kritik kerajaan


LAWYERS for Liberty (LFL) hari ini menggesa polis supaya menggugurkan “penyiasatan yang tidak perlu dan angkuh” dalam penahanan aktivis Ruslin Abdullah serta membebaskannya dengan segera.

Mendesak Ketua Polis Negara Razarudin Husain menghentikan semua siasatan yang mengganggu hak kebebasan bersuara kumpulan masyarakat sivil itu berkata  mereka sangat bimbang dengan penyalahgunaan kuasa polis terhadap penentang politik yang semakin meningkat di bawah kerajaan Pakatan Harapan.

Penyelaras kempen LFL Nabila Khairuddin dalam satu kenyataan berkata penahanan Ruslin yang dilaporkan ditahan polis pada 30 Oktober dan direman tiga hari untuk siasatan berhubung siaran media sosial di Tik-tok yang mengkritik kegagalan kerajaan adalah satu ancaman serius terhadap kebebasan awam di Malaysia.

LFL yang terkejut dengan penangkapan dan penahanan itu juga berkata ia dilihat sebagai percubaan yang disengajakan untuk mewujudkan iklim ketakutan serta menyekat kritikan terhadap kerajaan.

“Penangkapan Ruslin pastinya turut menghantar mesej kepada pengkritik kerajaan di Tik-Tok dan media sosial lain,” kata Nabila dalam kenyataan itu.

Beliau berkata tidak mengira sama ada kita bersetuju atau tidak dengan pendapat Ruslin, haknya untuk menyatakan kritikan keras terhadap pihak berkuasa mesti dipertahankan.

LFL juga mengkritik peranan polis dalam penahanan itu. – 1 November, 2023.


WOIT

APA KRITIK

MAMAT NI 

DI TIK TOK

AMIN

APA MAMAT NI

KATA ATAU MAMAT

NI BUAT FITNAH

AMIN

KRITIK HARGA AYAM

ATAU JANJI

DI CAPATI

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: