Isnin, 7 Julai 2014

DUIT ZAKAT- NAK TANYA?






KEMANA DUIT  ZAKAT LESAP

Quran hanya merupakan panduan atau saranan umum bagi mengapresiasi golong pinggir yang sepatutnya tidak dialpakan oleh sebuah kuasa dalam sebuah daulah. Quran tidak memberi analisis atau mekanisme mengapa terjadinya golongan pinggir ini.

Kajian moden menunjukan amalan sistem ekonomi yang berupa atau mirip kapitalis adalah puncanya tidak kira siapa rejim itu yang boleh mendakwa yang ia sebuah sistem Islamlah,Nasionalislah, Kalifahlah, Beragamalah, atau Sekularlah mahupun Berkebajikan masyarakat. 

Nak tanya sikit kenapa wang zakat yang pernah koleksinya mencecah ribuan atau bilion RM di Malaysia tidak diguna langsung oleh UMNO untuk meringankan hidup golongan pinggir ini? Wang zakatlah sepatutnya disalurkan untuk menangani masalah hidup orang pinggir.

Hairan kita ada masjid indah dan besar, ada ramai motivasi pakar agama, ramai pak lebai, imam, mufti, ngo Islam tapi tak pernah mengangat isu orang pinggir ini melainkan isu akidah, moraliti, khalwat, aurat dan yang nonsense2. on NASI PANGGUNG MALAM KELMARIN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/6/14


----------

9 ulasan:

Awanama berkata...

kenapa diajukan disini ? lebih baik jumpa AMIL dan pejabat agama terdekat . tak payah pening2

Awanama berkata...

Duit untuk buat bayaran peguam boleh untuk para asnaf dikaji selidik dulu, yang janda dipanggil mengadap untuk ambil butir kelayakan untuk menerima zakat yang menteri dan pengarah majlis agama tak perlu ditanya bahkan dianjur untuk meminjam sementara bagi melunaskan apa-apa bayaran bagi memudahkan urusan,itulah kerajaan dan majlis agama di Malaysia.

Awanama berkata...

Amil pengutip zakat dia x tau pa. Dia pun mkn % dr kutipan zakat. Tanya yb jamil khir la dia kontrol semua pej. Agama dlm Malaysia ni

DIDI KOTA BELUD berkata...

Jangan bsyar zakat kek tempat yang islamnya DIJABATANKAN ni....direct je ke dapur jalanan.....terlebih oe terkurang ke..bukan kerja kunan the baby...itu semua kerja ALLAH....kang sampai kek tangan penjual..pengrekrut dan pelacur agama ni...buat bayar lawyerlah...beli kete lembukeni ler...beli beg berkeniniler...jangan jangan...jangan...DIRECT KE DAPUR JALANAN..LOGIIIII APADOLLLLLL....tak gitu abang Ramleee.....kakakkakakak

Awanama berkata...

hahaha..lu duduk diam2..duit zakat ni kita dah sedia maklom..yang ada jabatan2 yang sedia "MENGURUSKANNYA"..kahkahkah..

Awanama berkata...

Zakat dikutip setiap tahun bukan sekadar sekali dalam 100 atau 1000 tahun tapi kemana perginya? Jika pengurusannya berkesan dan telus pasti kemiskinan dan geladangan dapat ditangani.Bila dikatakan berlaku ketirisan pasi melenting pihak berkenaan. Malaysia katanya telah 56 tahun merdeka tapi kehidupan rakyatnya??? kerajaan boleh diumpamakan seperti ayah... tapi jangan jadi ayah apabila salah sedikit atau ahli keluarga tak mahu mendengar cakap tindakan mudahnya halau sahaja. Cara ini tidak akan menyelesaikan masalah. Sepatutnya kerajaan memberi peluang, ruang dan cara menyelesaikan masalah sosial dan ekonomi rakyat. Kerajaan kerap membandingkan kebaikan negara dengan negara bertaraf haprak atau lebih rendah daripada malaysia tetapi tidak membandingkan dengan negara lebih baik taraf kehidupan rakyat mereka walaupun negara berkenaan tidak banyak hasil negara seperti bumi malaysia yang kaya dan makmur. Bila komen siap akan ada tindakan sebab itu rakyat malaysia tak sampai kemana...yang berpendidikan pun dibuli apatah yang tidak ada pendidikan. Iani lah warna-warni kehidupan malaysia kerana ayah berprinsip 'always right'.

Awanama berkata...

Puak tu tgk org dulu nk bagi. Jenih x mandi x smayang x clear sori la..takut buleh doso pulak. Diorg tgk bckgroung..mace nk cari bini la pulok. Hanya tok jahil yg tulo sama jahil hehehe

kampong lad berkata...

malaysia ialah negara kapitalis, islam bukan sekular pun bukan.

Awanama berkata...

Tuan 12.42
Amil belum dilantik lagi........
Pejabat agama sibuk tangkap pasangan berancuk.......
Jgn bagi idea hassan malek.....
Kah....Kah....Kah....