Ahad, 22 Ogos 2021

INI JUGA BUDAYA KITA

 



INI JUGA

BUDAYA KITA

AMIN

BETUL KE PEKARA INI ?

 

BETUL KE INI?

SAJA TANYA

AMIN

KERANA MASUK

AKAL UNTUK

DI LIHAT YB

ANGKAT TANGAN

TANDA SETUJU

SOKONG

 DI PARLIMEN

AMIN

NANTI JADI

MACAM 

KES MUHYIDIN

CARA DILANTIK

TAK JELAS

GELAP LAGI KABUR

AMIN




Usul undi percaya untuk kukuhkan PM bukan sahkan lantikan YDPA

KUALA LUMPUR- Titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah yang mahukan usul Undi Percaya Perdana Menteri dibawa ke Dewan Rakyat dengan segera hanyalah untuk mengukuhkan kedudukan seorang perdana menteri atau kerajaan.

Usul itu menurut Pakar Perlembagaan, Prof.  Dr. Shamrahayu A. Aziz, bukan untuk memberi pengesahan kepada perkenan yang telah diberikan baginda.

Katanya, dalam satu hantaran di Facebook hari ini berkata, pelantikan perdana menteri adalah sah setelah mendapat perkenan Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong.

Ini disusuli pula dengan upacara menandatangani suratcara pelantikan, sumpah taat setia dan sumpah simpan rahsia yang kemudiannya lantikan tersebut hendaklah diwartakan.

“Kuasa perkenan Yang di-Pertuan Agong adalah amat berwibawa dan ia tidak perlu disahkan oleh mana-mana pihak, termasuk Parlimen. Maksudnya tiada sesiapa pun boleh mempertikaikannya.

“Ianya adalah kuasa budi bicara Baginda. Membenarkan pelantikan perdana menteri wajib disahkan oleh parlimen dalam apa cara sekalipun ia akan merendah-rendahkan kuasa budibicara/perkenan baginda.

“Parlimen adalah badan yang patut menurut dan taat kepada perkenan baginda,” tegasnya.

Tambah Penyandang Kursi Institusi Raja-Raja Melayu Universiti Teknologi MARA itu lagi, tiada peruntukan dalam Perlembagaan tentang undi percaya kerana ianya adalah amalan atau adat perlembagaan yang tidak mengikat sehinggalah menjadi suatu undang-undang dengan cara dikanunkan atau diiktiraf oleh mahkamah.

Bagaimanapun, beliau bersetuju pelaksanaan titah Yang di-Pertuan Agong supaya usul undi percaya perdana menteri itu dikemukakan di Parlimen kerana ianya satu langkah yang baik untuk mengukuhkan satu-satu kerajaan.

“Saya mengambil berat tentang fungsi perkenan yang dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong kerana saya tidak mahu kemudian hari nanti orang ramai atau para pemain demokrasi menyatakan perkenan Yang di-Pertuan Agong tersebut boleh disahkan oleh Parlimen.

“Seterusnya, penegasan saya ialah, undi percaya bukan untuk menjadikan perkenan Yang di-Pertuan Agong atas lantikan Perdana Menteri itu sah.

“Ini kerana Parlimen tidak diberikan kuasa oleh Perlembagaan untuk memberi pengesahan kepada kuasa Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong,” ujarnya lagi.

 

YB DI PARLIMEN

ANGKAT TANGAN

ADALAH BUKTI

AMIN

BETUL  SAHEH

UNDI INI  AKAN

KUKUHKAN

LAGI LANTIKAN

AMIN

TAKDA 

DAKWA DAKWI

KHALAS

KALAU TAK ADA

UNDI PERCAYA

MACAM MACAM

HAL TIMBUL

KHALAS 

MACAM ADA

 SOROK MOROK 

GELAP MELAP

KHALAS



ANWAR MULAKAN HURU HARA

 


ANWAR MULAKAN

HURU HARA 

ASAK MADEY 

LETAK JAWATAN

AMIN

KEMUDIAN

KAUTIM DENGAN

TIM MAHKAMAH

AMIN

HASILNYA

KEMBALIKAN 

GEROMBOLAN 

BERKUASA

AMIN 

TAK CAYA TANYA

 YB TONY PUA

KHALAS

Unknown commented on

 "ANWAR AJEN

 GELAP UMNO"

Ejen umno pulak. Dulu ajen barat. Pasnie ejen Pas, kalau tak makan juga ejen hartanah lah pulak. Pak mail dah kompon jd PM Anwar kompon tak jadi PM apa lg yg ko gusar TT? Gua rasa kalu anwar rezain dari politik jd ajen insuran ko tetap tak puas ati. Lu punya benefactor mesti kocek dalam bero.




Tony Pua kecam


 peranan 


pembangkang 


kerana ‘kembalikan 


Umno ke tampuk 


kuasa’


Kurang dari sejam selepas pengesahan Istana Negara mengenai pelantikan Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri ke-9, ahli Parlimen Damansara dari DAP Tony Pua mula melancarkan serangan terhadap pemimpin pembangkang berhubung cara mereka menangani krisis politik.

Pua, yang sebelum ini beberapa kali mengundang kritikan terhadapnya kerana mendesak partinya untuk menerima cadangan reformasi dalam persefahaman rentas parti politik yang ditawarkan perdana menteri Muhyiddin Yassin sebelum ini, mengatakan Pakatan Harapan (PH) dua kali menerima kejutan daripada keputusan krisis politik dalam negara.

“Ditumbangkan sebagai kerajaan pada Februari 2020 sudah teruk. “Tetapi mainkan peranan utama dalam mengembalikan kuasa kepada Umno? Sangat malang,” katanya, merujuk kepada peristiwa kejatuhan PH selepas 22 bulan menjadi kerajaan tahun lalu.

Pimpinan tertinggi PH bergabung dengan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan bekas perdana menteri Najib Razak dalam kempen mendesak Muhyiddin meletakkan jawatan.

Mereka turut menolak tawaran dan janji Muhyiddin untuk melaksanakan beberapa pembaharuan yang diperjuangkan sekian lama oleh PH bagi mendapatkan sokongan demi mengelakkan kerajaan PN tumbang ketika pandemik melanda negara.

Pua dan rakannya dari DAP, Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming adalan dua ahli Parlimen daripada pembangkang yang secara terbuka menggesa pemimpin gabungan PH untuk mempertimbangkan tawaran Muhyiddin, mengatakan ia bagi mengelak kumpulan “kleptokrat” kembali ke tampuk kerajaan.

Kumpulan itu merujuk kepada Najib dan Zahid yang kini berdepan lebih dari 80 pertuduhan jenayah.

REBUT DAN TERUS LAWAN

 


REBUT REBUT

TERUS LAWAN

AMIN

ADA  DUA PEKARA

PENTING

 DIBELAKANG 

SEMUA INI

AMIN

APA DIA 

PEKARA ITU

AMIN



Ini kerajaan Perikatan Nasional, kata Faizal Azumu

PERIKATAN Nasional (PN) tetap menegaskan pentadbiran Ismail Sabri Yaakob adalah kerajaan pimpinan parti tersebut walau pemimpin Umno menuntut ia disebut sebagai kerajaan gabungan.

Timbalan perngerusi PN Ahmad Faizal Azumu berkata, parti itu percaya demikian kerana majoriti ahli Parlimen yang menyokong Ismail Sabri terdiri daripada komponen parti itu.

“Pada kami ini kerajaan PN, kawan sebelah (BN) ada 41 (ahli Parlimen)... Kami percaya kami mewakili kerajaan PN,” kata Ahmad Faizal.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas selesai mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) PN di Publika, ibu negara, hari ini.

Isu itu timbul apabila bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin dalam kenyataan awal pada Khamis menyebut pentadbiran baharu yang bakal dibentuk Ismail sebagai kerajaan PN.

Beliau menyebut demikian dalam kenyataan yang menegaskan sokongan bersyarat ke atas Ismail Sabri sebagai perdana menteri kesembilan.

Perdebatan itu berterusan apabila gelaran tersebut ditolak Umno melalui setiausaha agungnya Ahmad Maslan yang menganggap pentadbiran baharu itu sebagai kerajaan campuran.

“Kjaan baru ini pada saya bukan kerajaan PN tapi kerajaan Malaysia yang dianggotai parti BN, PN, GPS, PBS. Ini kerajaan campuran.

“PN hanya dianggotai oleh Bersatu, PAS, Gerakan, Star (tetapi tidak dianggotai) BN, GPS dan PBS,” katanya semalam.

Pendirian sama disebut Anggota Majlis Kerja Tertinggi Umno Rahman Dahlan yang menegaskan, kerajaan pimpinan Muhyiddin sebelum itu juga bukan kerajaan PN.

“Kerajaan dulu ialah gabungan BN, PN, PBS dan GPS, bukannya kerajaan Perikatan Nasional.

“Entah siapalah yang memandai-mandai melabelkan kerajaan dulu adalah kerajaan Perikatan Nasional,” katanya.

Seramai 115 ahli Parlimen menyokong Ismail melalui 37 kerusi Umno, GPS (18), Bersatu (31), PAS (18), MCA (2), MIC (1), PBRS (1), PBS (1), STAR (1) dan Bebas (4).

Ismail mengangkat sumpah jawatan perdana menteri kesembilan semalam dan perlu mengemukakan undi percaya bagi mendapat keabsahan jawatan itu di Dewan Rakyat secepat mungkin.

Beliau menggantikan Muhyiddin yang terpaksa meletakkan jawatan pada Isnin lalu selepas 15 ahli Parlimen Umno menolak daripada menyokongnya sebagai perdana menteri. – 22 Ogos, 2021.

PERTAMA

ADA BILION BILION

PROJEK DAN HARTA RAMPASAN PERANG

AMIN

UNTUK HALAL

DIPANGGIL

GHANIMAH

AMIN

KEDUA

NAJIB ZAHID

TIM MAHKAMAH

MAHU BEBAS

UNTUK TERUS

MEROMPAK

KHALAS



ADA HARTA RAHSIA DI BANK SWISS

 


ADA HARTA RAHSIA

TERSIMPAN SELAMAT

DI UBS BANK 

SWITZERLAND

AMIN



Haldeli commented on 

"PANDANGAN 

CIKMINAH YANG TEPAT"

Bismillah 1. Apa khabar Tuan Tukartiub ? Didoakan sentiasa diberi Allah keselamatan yang diredhaiNya. 

2. Pandangan Cik Minah ni amat tepat. Rakyat tak kisah siapa yang jadi PM selagi dia bukan dari geng bekas banduan, yang dah jatuh hukuman, yang sedang berhadapan dengan mahkamah, yang diqween control,yang pandai menipu dan mencuri harta rakyat.

 3. Ingat kes ,"The Malaysian Dead Man Walking" dan "They Are All Watching You Malaysia". Kepada pembaca yang tak tahu boleh tanya Tok Google. 

4. Dengar khabar Malaysia tersepit kerana ekonomi negara menguncup dengan teruk dan ditambah pula dengan bala wabak yang Allah turunkan. 

5. Dinasihat pada PM-9 yang baru ini supsya berbaik dengan Negarawan Negara. Beliau tak ada rekod menipu harta milik peribadi rakyat negara sendiri. 

6. Harta peribadi rakyat yang dimaksud ini sebenarnya berada dan disimpan di dalam beberapa buah Bank ternama di luar negara. Satu daripadanya adalah di Union Bank of Switzerlad (UBS). 

7. Dari harta (di UBS) milik peribadi rakyat inilah yang selama ini sebanyak 74 buah negara di dunia (termasuk Malaysia) dapat buat pinjaman (dalam bentuk TRUST) untuk bangun atau pulih negara apabila negara mereka mengalam bencana ekonomi masing-masing. 


8. Negarawan Negara kita sangat kenal pada pemilik harta ini. Dipercayai pemilik harta ini sangat hormat dan hanya percaya pada seorang sahaja (walau pun Raja) di Malaysia ini dan beliau adalah Negarawan Negara kita. Pemilik peribadi harta ini dulunya pernah berkhidmat dengan Negarawan Negara ini.

 9. Dikuatiri Raja-Raja kita tak mungkin dapat mudah berbincang dengan pemilik harta ini. Oleh itu adalah bijak jika PM-9 yang baru abaikan sahaja segala kehendak penyokong dari kalangan Ahli Parlimen jika mahu minta bantuan kewangan dari pemilik harta ini bagi menampong kos mengurus, mentadbir, memulih dsn membangun semula ekonomi negara dan rakyat Malaysia. 

10. Didoakan semoga PM-9 baru ini bersifat rendah diri dan belajarlah dari "TUA" yang banyak penfalaman ini dan mohon pertolongan terus pada Allah Ta'ala.


ALAM MAKIN MARAH

 


ALAM 

MAKIN MARAH

KHALAS

ISMAIL MULA DICABAR

 




ISMAIL MULA

DICABAR

JENG JENG JENG




Ini kerajaan Perikatan Nasional, kata Faizal Azumu



ADA  LAGI

EKOR EKOR

KAH KAH KAH

ANWAR UNDUR DARI PAKATAN

 


 ANWAR UNDUR

DARI PAKATAN

KHALAS

Syed Alwi Aljufri commented on

 "ANWAR 

BUAT SIDANG MEDIA"

Anwar ni sakit kuat,,PRU 14 yang lalu andaikata tak ada Tun Mahathir pun ke laut jugak. KHALAS ‼️


Unknown commented on

 "ANWAR

 BUAT SIDANG MEDIA"

Klu dia terus memimpin parti, kami kekal sokong. Klu ada yg tanding kerusi presiden dan kalahkan dia, kita kena sokong presiden baru pulak. Sebab itu suara ramai. Apa yg susah dan kelam kabut sangat. Siapa yg layak pergi lah bertanding, ada peluang jadi pm klu duduk kerusi presiden pkr.

AL-FATIHAH

 



AL-FATIHAH

cikminah commented on 

"HOT HOT 

TERKINI TER NOW"

Alfatehah....semoga semua dosa-dosanya diampuni dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman

SELASA UNDI DIKIRA SEKALI LAGI

 



 SELASA UNDI

DIKIRA SEKALI LAGI

KHALAS

panglimo potaseh commented on

 "ANWAR BUAT 

SIDANG MEDIA"

Selasa depan Sudara Abam akan ngadap Agong dengan kalkulator baru.


Syed Alwi Aljufri commented on

 "ANWAR BUAT 

SIDANG MEDIA"

Anwar ni sakit kuat,andaikata PRU 14 yang lalu tiada Tun Dr.Mahathir bersama maka pasti ke longkang juga. KHALAS ‼️

NURUL AMBIL ALIH DENGAN TIM BARU

 


 NURUL

AMBIL ALIH 

DENGAN TIM BARU

AMIN

Unknown commented on 

"ANWAR TAK FAHAM"

Hang bagi tahu Nuar Bontot NIE time dia dah UP, tak payah buang masa, bagi saja Nurul take over, kerja dari sekarang, kumpul wanita janda bohjan bohsia semua bagi ramai ramai jadi kekuatan, tak payah laki tua, semua kasi buang, ambik yang muda, Rafizi Syed Khairy ambik masuk team baru,


 yang mamak, yang boss yang celaka celakoi semua kasi buang, semua hantu raya, sebelah sana Nuar kit siang Guan eng Sabu Sabri Ismail semua kasi buang masa depan bagi anak muda siapa umur 60 tahun kasi pencen terus sampai ke kubur, asyik menyusahkan warga tua sampai mampos, asyik sejarah sampai tak boleh maju ke depan kah kah kah engkau pun sama, pi semadi di kubur cina Ngan anjing anjing engkau kah kah kah padan muka

ANWAR AJEN GELAP UMNO

 


ANWAR AJEN

GELAP UMNO?

KHALAS

Unknown commented on

 "ANWAR TAK FAHAM"

Hihihi. Ada kebaikan anwar kalah kpd ismail sabri dlm pertandingan SD. Kalu anwar menang apa yg boleh dibuatnya dlm tempoh yg singkat sebelum PRU 15 berbanding dgn mahiaddin + ismail sabri dgn tempoh yg lebih lama? Mahiaddin + sabri telah terbukti gagal dlm mentadbir negara.


 Kalau anwar menang dia terpaksa membuktikan kebolehan luar biasa memperbaiki keadaan secara mendadak krn kalau gagal dia dipandang lebih tinggi kegagalannya dari muiden + ismail walaupun muiden + ismail seri je dgn anwar dlm ukuran gagal. Ada baiknya ismail sabri menang supaya jika dia gagal takde sape boleh salahkan anwar.

BUANG BADI MANDI BUNGA

 



BUANG BADI

MANDI BUNGA

AMIN

Yeop sepet commented on

 "BUANG BADI"

Mandi daun bidara apa,kene mandi Clorox cuci abih segala kuman2 air liur yg melekat kt kote dia tu.

Unknown commented on

 "BUANG BADI"

Kalau nak suh buang badi takleh letak gambar camtu.. semiotik gambar itu la badi sebesar besar badi celah peha wanita punya penangan taktau ramai mana dah orang besar besar tersungkur. Tersungkur dulu muka kat celah cipap pastu baru tersungkur dari jawatan. Tapi cakap la apa pun badi cipap dia punya kuasa lelaki seakan akan kena pukau, lupa kamera lupa cctv lupa paparazzi lupa bini kat rumah lupa segalanya.. itu blom cerita lagi pasal feromon bau dia camana dua hari basuh tak hilng lau bini ciom tangan buta buta kantoi

LAAAA... TAK HABSI LAGI

 



LA TAK HABIS

LAGI

AMIN




Usul undi percaya untuk kukuhkan PM bukan sahkan lantikan YDPA

 

SOKONG

UNTUK BUKTIKAN

DI MATA RAKYAT

KHALAS


SULTAN RAKYAT

 


 AL- FATIHAH

SULTAN  MELAKA

SULTAN RAKYAT

AL- FATIHAH

AMIN

panglimo potaseh commented on 

"HOT HOT TERKINI TER NOW"

Nak tanye ..Al-Sultan Melaka mangkat ..Melaka Isnin ni choti berkabong tak ..

PASANG JARING

 



 PASANG JARING

BUKAN JALA

KHALAS

Unknown commented on

 "BUANG BADI 

MANDI BUNGA"

Laa..dah brp kali kuar gambar ni gua ingat pompuan tu menjala ikan. Rupa2nya dia menjaring ikan. Haieeh..

SOLAT NI APA

 



 SOLAT NI APA

AMIN

Unknown commented on

 "BERITA UNTUK

 MAT SABU DAN GUAN ENG"

Isham dan papagomo bersaudara... Sehari tak sebut nama Anwar hidup tak tenteram... Pergi la solat sana, cari amalan... Tak cukup lagi ke covid ni sebagai peringatan... Nak tunggu Imam Mahdi takut ko tak sempat...

MANUSIA MAKIN ANGKUH - ALAM JADI MARAH

 

MANUSIA SEMAKIN

 ANGKUH

ALAM JADI MARAH

AMIN


SULTAN MELAKAN MANGKAT



 

 AL-FATIHAH

AMIN

SULTAN MELAKA

MANGKAT

AMIN



‘Sultan Melaka’ meninggal dunia dipercayai akibat Covid-19

AHLI perniagaan yang mendakwa dirinya ‘Sultan Melaka’, Noor Jan Tuah atau lebih dikenali sebagai Raja Noor Jan Shah Raja Tuah, dilaporkan meninggal dunia dipercayai akibat Covid-19.

Noor Jan, 64, dilaporkan menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang, Selangor dan berita kematiannya tular di media sosial sejak tengah hari tadi dengan rata-rata di ruangan komen terdapat tanda pagar #covidfighter yang memberi gambaran beliau meninggal dunia akibat Covid-19.

Berita itu turut dikongsikan Presiden Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia Abdul Rani Kulup Abdullah, yang juga aktivis, di laman Facebook rasminya hari ini.

 ADA SULTAN

MANGKAT

DI JULANG

AMIN

ADA SULTAN

MANGKAT

DI SERANG

AMIN

SULTAN MELAKA

KESAYANGAN

 RAKYAT

MANGKAT DI KOBID

AMIN



SUARA TAK PUAS HATI AHLI PKR



SUARA TAK PUAS

HATI AHLI PKR

AMIN

SUARA KRITIKAN

TERHADAP ANWAR

MULA MEREBAK

AMIN

 


Kenapa bukan Anwar Ibrahim?


Memandangkan alasan ketidakpuasan hati di negara ini terhadap Muhyiddin Yassin, seseorang  itu berpendapat bahawa ketua pembangkang akan mendapat sokongan sejagat untuk  menggantikan perdana menteri yang tidak popular. Walau bagaimanapun, ini tidak kelihatan begitu.  

Mahathir membawa Anwar Ibrahim ke dalam Umno, memintas ramai lagi untuk menjadi  timbalan perdana menteri sebelum dipecat pada 1998 atas tuduhan liwat dan salah guna kuasa.  

PKR kemudiannya ditubuhkan sebagai saluran untuk reformasi. Prospek sebuah parti berbilang  kaum sangat menarik, dan tangisan Reformasi menarik perhatian ramai. Kejayaan PKR yang ada  pada hari ini adalah kerana ramai ahli yang berkorban besar untuk parti. Walau bagaimanapun,  gaya kepimpinan Anwar telah memecah-belahkan dan meyebabkan kesusahan dalam parti.  

Apabila pembangkang yang diketuai Anwar memenangi Selangor pada 2008, Anwar dengan sewenang-wenangnya memilih seorang tokoh korporat daripada luar parti, Khalid Ibrahim, untuk  menjadi menteri besar (MB).

Tindakan ini telah menyebabkan ramai tidak puas hati dalam PKR. Ini  adalah titik permulaan perpecahan dalam parti selama bertahun-tahun. Perpecahan ini  bertambah rumit dan menyebabkan PKR dibahagikan kepada pelbagai puak, yang merupakan  rahsia terbuka.

Walaupun terdapat rasa tidak puas hati yang serius terhadap kepimpinan Anwar,  dengan sewenang-wenangnya, pada tahun 2013, Anwar tanpa berunding terlebih dahulu  dengan kepimpinan parti yang dipilihnya, menjadikan Khalid sebagai MB sekali lagi untuk penggal kedua  pada 2018!

Ahli-ahli PKR dari akar umbi yang sudah lama berbakti dalam parti cuba memberi  gambaran penampilan bersatu walaupun keputusan yang mengejutkan ini. Tetapi dalam masa  yang singkat, ia tidak dapat dipertahankan. Adalah jelas bahawa Khalid perlu undur dan  digantikan. Penyelesaiannya ialah Langkah Kajang.  

Rancangan asal ialah Anwar akan bertanding di kerusi DUN Kajang, untuk membolehkannya menjadi pengganti kepada Khalid sebagai MB. Walau bagaimanapun, rancangan itu gagal apabila  jelas bahawa terdapat banyak halangan untuk tindakan ini.

Oleh yang demikian, isterinya  kemudian dipilih untuk menjadi calon di Kajang secara arbitrari. Walaupun beliau menang, Wan  Azizah kelihatan tidak boleh diterima untuk menjadi pengganti sebagai MB.

Parti itu  kemudiannya menghadapi satu lagi krisis serius yang disebabkan oleh gaya kepimpinan Anwar  yang cuai. Keputusannya yang kurang bijak dan dibuat tanpa rundingan terlebih dahulu dengan  kepimpinan parti, menyebabkan kekecohan dalam parti. Ahli-ahli akar umbi mengalami  kekusutan akibat daripada keputusan-keputusan yang buruk ini.

Syukurlah, suatu penyelesaian  untuk mengatasi masalah ini diatasi apabila Azmin dilantik sebagai MB selepas rundingan  berlarutan dengan parti komponen dalam Pakatan.  

Dalam menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) 2013, ramai ahli telah berkorban besar dari akar umbi untuk meletakkan calon yang boleh dipercayai untuk PRU. Walau bagaimanapun, pada 

beberapa minggu sebelum hari penamaan calon, Anwar telah menggantikan ramai calon yang  berpotensi dengan pilihan peribadinya. Kejutan pada saat akhir ini menyebabkan kemelut yang mendalam.

Dipercayai bahawa terdapat kerusi boleh dimenangi sekiranya tiada perubahan pada  saat terakhir ini. Oleh itu, apabila tiba masanya PRU 2018, ramai telah berharap peristiwa saat  te┼Ľakhir ini tidak akan berulang.

Garis panduan yang jelas telah disediakan untuk memastikan  bahawa kejutan atau “flip-flop” pada saat terakhir ini dielakkan. Walau bagaimanapun, senario  terburuk berlaku di mana calon-calon yang berpotensi yang telah lama bekerja keras di akar umbi  selama bertahun-tahun sekali lagi digantikan pada saat-saat akhir!! Adalah jelas bahawa Anwar  cakap tidak serupa bikin.  

Satu lagi contoh yang jelas mengenai kepimpinan yang arbitrari dan berkontroversi ialah  pemilihan parti dalaman pada 2019. Pemilihan parti sebelum ini pada tahun 2014 telah diakui  mengalami huru-hara dan telah menarik banyak publisiti negatif pada PKR. Anwar kemudian  berikrar bahawa pemilihan pada 2019 akan berjalan lancar, telus, dan sah.

PKR kemudian melaksanakan satu-ahli-satu-undi melalui pengundian digital. Ini adalah kaedah buat julung kali  dalam pemilihan parti di Malaysia. Ramai ahli telah menyuarakan keraguan tentang  kebolehlaksanaan pengundian digital ini. Dipercayai bahawa parti belum bersedia untuk kaedah  ini.

Apa yang berlaku adalah senario paling buruk. Banyak kejadian dan tomahan, dan keadaan huru hara berlaku. Terdapat aduan dibuat kepada jawatankuasa pemilihan parti yang  berlangsung begitu lama, antara 4 – 6 bulan.  


Apabila bukti yang jelas dikemukakan kepada jawatankuasa pemilihan parti terhadap calon-calon tertentu, tiada tindakan yang sewajarnya diambil. Ini telah menyebabkan ramai yang mendakwa  sekali lagi bahawa Anwar tidak mengamalkan apa yang dikatanya sendiri – cakap tak serupa bikin.  Nampaknya unsur pilih kasih diamalkan.  

Kemudian, satu lagi kejutan yang cukup luar biasa telah melanda parti.  

Di satu cabang di Sarawak, yang dikenali sebagai Julau, berlaku lonjakan besar-besaran  kemasukan seramai 13,000 ahli yang kononnya didaftarkan untuk mengundi selepas tarikh akhir  pendaftaran. Oleh itu, kelayakan mereka untuk mengundi adalah dipertikaikan. Amat  keterlaluan! Sekali lagi, tindakan yang sewajarnya tidak diambil.

Yang lebih mencurigakan, isteri  Anwar iaitu timbalan perdana menteri secara “kebetulan” muncul di Julau, satu kawasan  terpencil di Sarawak! Rupa-rupanya kehadiran beliau adalah untuk berkempen. Keadaan ini  sangat bertentangan dengan garis panduan parti!  

Ini juga menzahirkan perasaan ketidakpuasaan hati terhadap kepimpinan Anwar, yang kelihatan bertindak secara wewenang dan mengamalkan nepotisme.  

Secara keseluruhan, pemilihan parti ini penuh dengan berbagai kontroversi dalam tempoh 4–6  bulan tersebut. Walau bagaimanapun, semasa pemilihan berlangsung, dan ahli-ahli sedang  bergelut dengan banyak isu yang belum diselesaikan di seluruh negara, Anwar tiba-tiba  mengumumkan keputusan yang begitu mengejutkan!

Beliau ingin bertanding menjadi ahli parlimen supaya menjadikan dirinya layak untuk menjadi perdana menteri! Kerusi Port Dickson dipilih. Ramai mempersoalkan mengapa tidak kerusi isteri atau anak perempuannya sendiri?  

Ahli-ahli akar umbi kemudiannya dikehendaki turun ke Port Dickson untuk membantu  kempennya walaupun kontroversi pemilihan parti yang berterusan. Ramai yang mempersoalkan  mengapa beliau tidak boleh menunggu satu atau dua bulan lagi setelah kian lama menunggu  untuk langkah ini apabila pemilihan parti akan berakhir.  

Sepanjang tempoh pandemik Covid-19, sebagai ketua pembangkang, beliau sepatutnya  memberikan kepimpinan yang kuat untuk membantu negara dalam krisis yang melanda negara.  Semasa Pilihan Raya Negeri Sabah pada September 2020, ramai pemimpin-pemimpin Pakatan  turun berkempen untuk Shafie di Sabah.

Sehari sebelum hari pengundian di Sabah pada Jumaat – Anwar secara mengejutkan telah mengadakan satu sidang media mendakwa “Saya  mempunyai jumlah angka sokongan”.

Pengumuman ini sangat menakjubkan dan menghantui beliau sehingga ke  hari ini. Episod ini serupa dengan peristiwa 916 pada tahun 2008.  

Pada hari pengumuman itu juga, pasaran saham jatuh merudum, dan keesokan harinya Shafie Apdal kalah pilihan raya dengan beberapa kerusi. Sehingga ke hari ini, kenyataan Anwar bahawa beliau mempunyai majoriti yang cukup dan meyakinkan tidak terbukti.

Melalui kejadian itu, PH  sepatutnya mencari hidayah dan mendapatkan pengganti untuk mengelakkan krisis yang dihadapi  ketika ini apabila tiada cukup majoriti menggantikan Perikatan Nasional. 

Kepemimpinan Anwar dalam PKR telah dilanda krisis berterusan sehingga menyebabkan parti itu retak.

Tentangan terhadap kepimpinannya semakin meningkat. Untuk  menangani tentangan ini dalam sekitar April 2020, beliau memecat beratus-ratus orang ahli tanpa mengikut proses yang sewajarnya. Semua yang dipecat adalah ahli yang bertentangan  dengan kepimpinannya, walaupun mereka tidak melanggar peraturan. 

Dalam saat yang genting pada masa ini, wajarkah negara ini memberi kepercayaan kepada  seorang pemimpin yang telah berkali-kali menunjukkan sikap yang kurang bijak?

Walaupun  terdapat faktor yang memihak kepada beliau, dia telah gagal menyatukan ahli-ahli Parlimen  untuk mendapatkan sokongan majoriti yang jelas dan meyakinkan sepertimana yang pernah  didakwa pada bulan September 2020.

Jika Anwar seorang yang berhemah, beliau sepatutnya mengakui dengan rendah hati bahawa beliau patut berundur daripada menjadi PM, memandangkan begitu banyak peluang telah diberikan kepadanya. Pada masa yang sama, PH perlu memiliki pandangan menjangkai susuk Anwar dan secara agresif mengejar satu alternatif baru dengan kemungkinan memilih Shafie Apdal sebagai pengganti.
  
PANDANGAN
Tan Poh Lai
bekas naib ketua Wanita PKR.


UNTUK TERUS

MAJU KE DEPAN

AHLI PKR

WAJIB MENILAI

KEMBALI PERANAN

ANWAR IBRAHIM

KHALAS