Ahad, 25 April 2021

ALLAH BERCAKAP BAHASA URDU

 

ALLAH BERCAKAP

DALAM BAHASA URDU

SAYANG BIK MAMA

 

 NAJIB

PEMIMPIN ISLAM

YANG JUJUR

AMIN

MAKIN BIJAK

MAKIN BISTARI

AMIN

TAPI AKAN

MASUK PENJARA

KHALAS




Pandemik lagi teruk waktu darurat, kata Najib

PANDEMIK Covid-19 diurus dengan lebih baik tahun lepas tanpa perintah darurat berbanding tahun ini, kata Naib Razak.

Bekas perdana menteri itu dalam hantaran di Facebook berkata, wabak itu terkawal setelah lebih kurang satu setengah bulan perintah kawalan pergerakan (PKP) pada Mac tahun lalu.

Parlimen juga tidak digantung, dan tidak ada perintah darurat.

“PKP 1.0 dibuat dengan betul dan ketat. Berjaya bendung Covid-19 ke sifar penularan tempatan.


“Rakyat kembali ke kehidupan biasa bawah norma baharu dan dibenarkan rentas negeri untuk melancong.

“(Dalam perintah darurat) keadaan Covid-19 menjadi lebih teruk selepas tiga setengah bulan dari segala aspek,” tulis Najib.

“(Darurat) diisytihar dengan alasan nak bendung Covid-19 supaya kes turun ke dua angka dan rakyat dibenarkan balik kampung untuk raya.

“Akhirnya, rakyat tak dibenarkan balik kampung untuk raya sebab Covid-19 semakin mengganas. Nampak perbezaan?”

Dalam seminggu ini, kes Covid-19 harian telah melebihi 2,000, selepas tiga setengah bulan darurat dilaksanakan di seluruh negara.

Najib juga berkata kerajaan mengambil langkah separuh masak seperti membenarkan kilang dan tapak pembinaan terus beroperasi walaupun sektor ini menyumbang jumlah kluster paling banyak.

Darurat telah menjejaskan ekonomi dan keyakinan pelabur asing, tambahnya, sehingga kerajaan perlu menggunakan dana Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) kerana sudah tidak ada banyak wang lagi. – 24 April, 2021.

 SEMUA KERANA

BIK MAMA

AMIN

KALAU DULU

BIK MAMA

TAK ADA

NAJIB PASTI

MASIH LAGI

MEMIMPIN NEGARA

AMIN

BUKTI AMAT JELAS

 AMIN

BILA BIK MAMA

HILANG

PEMIMPIN ISLAM 

MAKIN BIJAK

CAKAP BETUL

CAKAP BERISI 

AMIN

NAMPAK JELAS 

SOSOK BIJAK

PEMIMPIN ISLAM

AMIN



JANGAN BUEK SILAP

 




JANGAN BUEK SILAP

 ORANG PUTIH

PANGGIL INI 

DONKEY

BUKAN JEALOUS

ORANG NOGORI

PANGGIL JELAOUS 

DONGKI

BUNYI SAMO

 TAPI LAIN 

KHALAS



SELAMAT BERBUKA

 

 

PUASA HARI KE 12

HARI INI CUACA  PANAS
TAPI TAK TERIK
PETANG TAK HUJAN
PETANG AHAD YANG INDAH

KERANA TAK HUJAN
HENDAKNYA
LUMAYANLAH
POKET DOMPET
MAK CIK PAK CIK BAZAR PUASA
TAPI
 RAMAI  PELANGAN
SANTAI DI RUMAH
TAK KE PEJABAT
AMIN

PETANG INI
BAK KATA ORANG  BELGIUM
TRES SPECIALE
AMAT ISTEMEWA

GUA  DAN KAWAN KAWAN
NAK BERBUKA
BERSAMA DI RESTORAN 
ARA DAMANSARA
AMIN

SELAMAT BERBUKA
SELAMAT BERSAHUR




DONKI YANG MANA SATU

 


 DENGKI YANG

MANA SATU

ToraTora commented on

 "KITO ADO BERAPO

 EKOR DONGKI"

dongki to apo perangai maknusio ko... atau dongki satu lagi... tu keno tanyo abam

BUKA BACA - MAKLUMAT AMAT MENARIK

 



 BUKA BACA

MAKLUMAT AMAT

MENARIK

Unknown commented on 

"BERKHALWAT 

MASUK HARI 403"

Entah apa yang berlaku, tapi ini laporan dia...April 1 sudah 23 hari berlalu... https://www.dailymail.co.uk/health/article-9462981/amp/Did-catching-Covid-19-help-patients-fight-cancer.html

PEMIMPIN ISLAM BERCAKAP BENAR

 


 BETUL BENAR

SETUJU

AMIN



Pandemik lagi teruk waktu darurat, kata Najib


 SOKONG

KHALAS

LAGI RETARAD

 



 LAGI RETARD

panglimo potaseh commented on

 "JANGAN DENGAR

 CAKAP BANGANG"

TaT Kazim Ala Kazam kata .. PKP, SoP nie apedia ..buang masa je. Kata TaT ni kita patut guna Quran dan Hadis untuk lawan Kovid ..mungkin TaT tu sedang bagi cheramah pada sekumpulan Keldai kot ..

RETARD NIGAU SIANG



 RETARD 

NGIGAU SIANG

Arymanchino commented on 

"PENJUAL KARUT"

Jgn lah marah Warotad ni.Warotad2 ni kaki pil kuda sbb siang mlm asik pań∑cucing.Bila pening warotad telan ubat expired sbb tu mereka selalu ngigau siang2 hari.

SEBAR PENYAKIT KEMUDIAN JUAL UBAT

 


 SEBAR PENYAKIT

KEMUDIAN

JUA UBAT

Unknown commented on

 "LAGI RAMAI

 WAJIB DISEDARKAN"

Cina keluar virus, cina jual vaksin, memang ngam lah corak business mereka, yang tumpang tui pon untung lak billion billion wal bal rakyat sendiri mati setiap hari, kah kah apa pon untung diutamakan kah kah

SOKONG MALIKUL

 



 SOKONG MALIKUL

panglimo potaseh commented on 

"TAHNIAH 

MUHYIDIN POPULAR"

Tahniah Malikol ..tak de rotan tali nelon pon berguna ..lakhonan Malikol orang tingok tak meluat, jenis makan ikan idop2 ..biza ngan Mappadulong yg ada suami gemok pendek yg garang mentedarah selori sehari, Kutti Kerala sibuk kayakan anak2 tokeh arak, Abam tak ghoti den nak cakap ..pelakhon XX film ..kahkahkah.

AL-FATIHAH - JATUH DITIMPA TANGGA




AL-FATIHAH

Hospital rawat pesakit

 Covid-19 terbakar,

 sekurang-kurangnya

 27 maut

BAGHDAD – Sebuah hospital yang menempatkan pesakit koronavirus terbakar apabila silinder oksigen dilaporkan meletup, kata para pegawai.

Laporan awal menyatakan seramai 15 orang terbunuh, lapor AP.

Anggota bomba dikejarkan ke lokasi kejadian bagi memadamkan kebakaran dan membawa keluar pesakit di Hospital Ibn al-Khatib yang merawat pesakit Covid-19 di unit rawatan rapi (ICU).

“Saya tidak tahu berapa ramai mangsa, terdapat banyak mayat yang melecur,” kata Dr. Sabah al-Kuzaie yang berada di lokasi.

SUDAH JATUH

DITIMPA TANGGA

AMIN

TANGAN DILACAK

TAIK AYAM CANDU

AMIN

DATANG DONKI

KENCING ATAS 

KEPALA

KHALAS 

MYANMAR - JALAN PENYELESAIAN

 


 ASEAN

CARI JALAN 

PENYELESAIAN

JANGAN BUAT PERMINTAAN BANGANG

 


INI CONTOH

PERMINTAAN

BANGANG 

AMIN

SELALU KITA BACA

AMIN

MINTA MENTERI 

BERHENTI 

LETAK JAWATAN

AMIN

MINTA  PEGAWAI

KERAJAN BERHENTI

AMIN

SEMUA KERJA 

BODOH

AMIN

MALAYSIA NEGARA

DUNIA KE TIGA

BUKAN SWEDEN 

TAK ADA SAPA 

AKAN BERHENTI

KHALAS 

RAIS YATIM

 DITUDUH

ROGOL AMAH

BUAT DEEK AJE

AMIN

NAJIB KES BUNUH

PUN TAK LETAK 

JAWATAN 

KHALAS 



PH minta menteri pendidikan, dua timbalannya lepas jawatan

KUALA LUMPUR – Menteri Pendidikan dan kedua-dua timbalannya diminta melepaskan jawatan masing-masing selepas didakwa membuka sekolah dengan tergesa-gesa sehingga mencetuskan lonjakan kes Covid-19 dalam Kluster Pendidikan.

Keadaan semasa itu menimbulkan kegelisahan dan keresahan yang dialami para guru, ibu bapa dan penjaga, pelajar dan masyarakat.

Menteri Pendidikan ialah Dr. Radzi Jidin dan timbalannya ialah Muslimin Yahaya dan  Datuk Dr. Mah Hang Soon.

YANG MINTA

BERHENTI ITU

SAMA  BODOHNYA

DENGAN YANG 

DIMINTA BERHENTI

KHALAS

DUA DUA SAMA

SATU  BARAL

SATU DONGKI

KHALAS




BUAT ALASAN

 

IBU BAPA

TAK PEDULI

SERANGAN KOBID

KAH KAH KAH

DAH TAK TAHAN

JAGA ANAK ANTU

DI RUMAH

KAH KAH KAH

BIAR ANAK ANTU

BUAT URU ARA

DI SEKOLAH

KAH KAH KAH 


Kumpulan ibu bapa rayu

 jangan tutup 

sekolah lagi


WALAUPUN kes Covid-19 mencecah 2,000 kes sehari sepanjang minggu ini, ibu bapa dan guru masih membantah cadangan untuk menutup sesi persekolahan kerana bimbang anak mereka ketinggalan dalam pendidikan.

Daripada menutup seluruh sekolah, mereka berkata lebih baik memberi kebebasan kepada ibu bapa untuk menentukan sama ada anak mereka perlu meneruskan kelas secara fizikal atau menutup sekolah berdasarkan tahap kes wabak itu.

SEPATUTNYA

SAYANGNYA

NYAWA ANAK

KAH KAH KAH

DIDIK SENDIRI

DIRUMAH

KAH KAH KAH

TAPI LEPAS KAN

TANGGUNG JAWAB

AMIN

BERI ANAK ANTU 

PADA GURU

KHALAS

 BERI ALASAN 

NAK PEREKSA 

KAH KAH KAH

KALAU MATI 

KENA KOBID

 NAK PEREKSA APA 

KAH KAH KAH 



KITO ADO BERAPO EKOR DONGKI

 


KITO ADO BERAPO

EKO DONGKI 

panglimo potaseh commented on

 "MENGENALI SOSOK INI"

Ikot statistik dalam nigara Islam Darol Malaya ni kita ada 1.8juta ekor babi, 700ribu lombu, 180ribu ekor Kobau ..nak tanya Kaldai atau Donkey ado borapo ekor .. ..? Ado orang kato 21juta ekor ..boto ko ..

JOKOWI TAK PERLU CAKAP ORANG PUTIH

 


JOKOWI

TAK PERLU GUNA

BAHASA 

ORANG PUTIH 

JANGAN DENGKI

 



JANGAN DENGKI

hamim commented on

 "MAT PEDO KENA BUANG"

TT, panjangnya kote "dongki" tu, kote MAT PEDO menunduk kebawah macam tu jugak ke?

PENJUAL KARUT



PENJUAL KARUT

Unknown commented on

 "KARUT BERMULA DARI ARAB"

ini pun dah kira ok kalau dia claim Nabi Muhammad tu duduk srebelah rumah dia lagi haru

Unknown commented on

 "PROJEK WAJIB DILAWAN"

ustaz nie sebelum kuliah tah apa yang dibaham sampai merapu mcm org mabuk todi jer...KAKAKAKAKAKAKAKAAK

JANGAN DENGAR CAKAP BANGANG

 


JANGAN DENGAR

CAKAP BENGANG

Unknown commented on

 "APA INI ?"

Ada menteri dari negeri sebutir tahik ckp, kobid nie baik kalau minum air suam...buat habiskan duit bilion2 beli baksin...air suam kan ader...KAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAK

BERKHALWAT MASUK HARI 403

 




KHALWAT KE 403

 AHAD 25/4/2021

KITA MASUK KE HARI 403
BERKHALWAT

DARURAT
HARI KE 102

PUASA
HARI KE 13

DUNIA MASIH GAWAT
KOBID MASIH
MENYERANG

ANGKA SERANGAN
DI MALAYSIA
TERUS NAIK

INI MINGGU KE DUA PUASA
MAKA KITA AKAN  BACA
APA HASIL DARI
SIBUK SIBUK
BAZAAR RAMADAN
AMIN

PAGI INI INDAH
HOKKIEN CERAH
MATAHARI DAH KELUAR
MEMANAH RUMPUT
YANG BERKILAUAN 
MACAM INTAN DAN KACA

KABUS NIPIS  DALAM HOKKIEN
MENJADIKAN CAHAYA INDAH
KUALA LUMPUR JUGA
DI BALUTI KABUS NIPIS
HANYA
KL SENTAL CERAH

DIPINTU MASUK
GUA DISAMBUT OLEH MURAI
GUA DENGAR DARI JAUH
KUR KUR KUR
ENAK SUARA LATAR INI

SATU KUMPULAN TIONG
BERGADUH ENTAH APA
YANG DIREBUT
BINGAR DAN BISING

PAGI AHAD
PAGI YANG INDAH
AMIN

BRO 
MULAKAN DENGAN SENYUM
TERSENYUM KERANA
KITA GUMBIRA 
UNTUK MENYAMBUNG LAGI
KERJA BAIK KITA

BRO
KALAU LU CARI TENANG
JANGAN BERGERAK
KALAU CARI KEBIJAKSANAAN
SENYAPKAN  DIRI
KALAU CARI CINTA
JADILAH  DIRI SENDIRI

BRO
TERIMALAH
HAKIKAT BAHAWA
KITA INI TIDAK PENTING
KEPADA SATENGAH ORANG
MAKA
TERUS MELAYARI HIDUP

BRO
SETIAP PAGI
KITA DILAHIRKAN KEMBALI
APA YANG PENTING
IALAH HARI INI

BRO
BELAJAR
ENJOY DEN MENJOY
SEORANG DIRI
KERANA  TAKDA SAPA
AKAN TERUS MENERUS
DENGAN KITA

CARA  TERBAIK
UNTUK MEMBALAS DENDAM
PADA SOSOK
YANG MELUKAKAN HATI
IALAH
TUNJUKKAN  BAHAWA 
MEREKA BUKAN LAGI
PENYEBAB KENAPA
KITA KETAWA ATAU MENANGIS

BRO
KALAU LU 
BERHARAP DAPAT SESUATU
KERANA LU ANGGAP DIRI ORANG BAIK
INI MAKNANYA LU
BUKAN ORANG BAIK

BRO
KALAU LU NAK TERBANG
BUANGKAN
APA SAJA YNG MEMBERATKAN

BRO
KALAU LU NAK FAHAM
KE SEMUANYA
LU WAJIB
MAAFKAN KESEMUANYA

BRO
KEBENARAN YANG  LU PEGANG
MENJADIKAN LU
PEKAK TAK DENGAR
YANG LAIN

YANG LEPAS
TAK BOLEH DISUNTING
DI UBAH
DU LUPAKAN
ATAU
DI HAPUSKAN
IANYA WAJIB DITERIMA
AMIN

LAKUKAN HARI INI
LAKUKAN SEKARANG

SELAMAT BERKHALWAT
SELAMAT BERPUASA