Selasa, 14 Disember 2021

HELAH LAMBATKAN BICARA

 


Rosmah gagal ketepi hakim dengar kes ubah wang haram

PERMOHONAN Rosmah Mansor supaya Hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan menarik diri daripada mendengar kes pengubahan wang haram dan pengelakan cukai RM7 juta yang dihadapi isteri bekas perdana menteri Najib Razak itu ditolak hari ini.

“Saya memikul tanggungjawab berat bagi memastikan defendan atau mana-mana defendan yang berkaitan untuk dibicarakan dengan adil di bawah Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan.

“Saya begitu teliti memastikan bahawa apabila merujuk kepada kes solar hibrid, tiada prejudis terhadap defendan dalam kes pengubahan wang haram ini,” kata Hakim Zaini ketika menolak permohonan Rosmah hari ini.

Rosmah memfailkan permohonan pada 2 November lalu, atas dakwaan terdapat risiko Zaini bersikap prejudis dan berat sebelah terhadapnya. Zaini juga mendengar perbicaraan kes rasuah Rosmah berkait projek tenaga hibrid solar bernilai RM1.25 bilion untuk sekolah luar bandar di Sarawak.

Zaini berkata sebagai seorang hakim beliau dilatih untuk tidak bersikap berat sebelah walaupun membaca fakta berkaitan kes.

“Seorang hakim dikehendaki mempertimbangkan keterangan terhadap tertuduh secara berasingan dan bebas,” jelasnya.

Perbicaraan kes rasuah Rosmah akan bersambung pada 23 Disember ini, manakala kes pengubahan wang haram dan pengelakan cukai pada 12 Januari.

Rosmah, 69, didakwa meminta RM187.5 juta sebagai dorongan untuk membantu Jepak Holdings Sdn Bhd mendapat projek solar solar hibrid bagi sekolah luar bandar di Sarawak bernilai RM1,25 bilion.

Beliau juga didakwa menerima rasuah berjumlah RM6.5 juta daripada pengarah urusan syarikat terbabit.

Rosmah juga berdepan 12 pertuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM7 juta serta lima pertuduhan gagal menyerahkan penyata pendapatan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri. 

Beliau didakwa melakukan kesalahan itu antara Disember 2013 hingga May 2018. – 14 Disember, 2021. 


TOLAK HAKIM

AMIN

SINGKIR

PENDAKWA

AMIN

SEMUA INI

ADALAH HELAH

UNTUK LAMBATKAN

BICARA SELESAI

KAH KAH KAH

BILA BICARA

LAMBAT SELESAI

PRU15 BERJALAN 

AMIN

DALAM PRU15

NAJIB & ZAHID

MENANG MAKA

SEMUA BUANG KES

KHALAS

KERANA ITU

NAJIB & ZAHID

NAK BUAT PRU15

SEKARANG LEPAS KEJAYAAN DI MELAKA

AMIN

PRU 15 SEBELUM 

NAJIB

MASUK JIL

AMIN

PRU 15

SEBELUM KES

ZAHID MULA

BICARA

KHALAS


KENAPA KLIM HANYA. BATU PUTIH

 



KENAPA HANYA

KLIM BATU PUTIH

AMIN

SINGAPURA ITU

SEBAHAGIAN DARI

TANAH MELAYU

KHALAS

cikminah commented on 

"TAHNIAH - MULA BERFIKIR"

Orang tua-tua kata, kalau sesat jalan jangan malu bertanya. Jangan biarkan kebencian mendedahkan kebodohan sendiri. Sejarah tak pernah menipu. Ada surat darpada Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar kpd British, menafikan Pulau Batu Putih @ Pedta Branca sebagai hak negeri Johor.


 Nak buat macam mana kalau dah ada penafian dalam bentuk hitam putih.....???? Itu pun dibawa juga tuntutan ke mahk√†mah antarabangsa dgn janji tidak boleh mempersoalkan keputusannya. Kamu maki hamunlah almarhom Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Baker, sebab dia yg menafikan haknya ke atas Pedra Branca. Belajarlah daripada kesilapan ini.


NAKNA IALAH MALAPETAKA

 


Gugurkan Hari Merdeka dari Perlembagaan, kata Nazri

HARI Merdeka perlu digugurkan daripada Perlembagaan Persekutuan, kata Mohamed Nazri Abdul Aziz.

“Hari Merdeka akan menjadi tidak bermakna kepada Persekutuan Malaysia sebaik sahaja Hari Malaysia dimasukkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan,” kata ahli Parlimen Padang Rengas itu kepada Dewan Rakyat semasa perbahasan pindaan perlembagaan kerajaan hari ini.

“Jika kita masukkan Hari Malaysia sebagai 16 September 1963, saya rasa Hari Merdeka (31 Ogos) harus digugurkan kerana ia akan mengelirukan orang ramai - bahawa kita mempunyai hari kemerdekaan dan Hari Malaysia,” kata ahli Parlimen Umno itu.

Nazri berkata Hari Merdeka harus digugurkan kerana ia hanya sejarah.

“Jika kita tidak gugurkan, akan timbul masalah nanti kerana Sabah dan Sarawak hanya akan menyambut Hari Malaysia. Gantikan sahaja Hari Merdeka dengan Hari Malaysia.

“Ini Perlembagaan Malaysia bukan Tanah Melayu. Kita mesti menghentikan sentimen bermasalah antara Semenanjung Malaysia serta Sabah dan Sarawak yang berlarutan terlalu lama,” katanya. 

Bekas menteri itu berkata rujukan mengenai kemerdekaan Tanah Melayu perlu disimpan dalam buku sejarah.

“Apa yang kita mahu adalah untuk maju dan masa depan ialah Hari Malaysia. Saya mencadangkan ini supaya ahli Parlimen dari Borneo tidak terus membangkitkan perkara ini,” katanya.

Awal hari ini kerajaan membentangkan empat pindaan Perlembagaan bertujuan memulihkan kedudukan Sabah dan Sarawak.

Pindaan itu adalah untuk mentakrifkan semula Sabah dan Sarawak sebagai wilayah berasingan dan bukannya negeri, mengiktiraf Hari Malaysia sebagai hari pembentukan Malaysia dan mentakrifkan semula makna Persekutuan dan “anak negeri” di Sarawak.

Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu diperkenalkan pada 31 Ogos 1957 selaras dengan kemerdekaan dan terdapat lebih daripada 50 rujukan Hari Merdeka berkaitan hak dan keistimewaan, kewarganegaraan dan isu tanah. – 14 Disember, 2021.


15 MEI 

IALAH HARI NAKBA

PALESTIN

AMIN

15 MEI 

ISRAEL DITUBUH

AMIN

NAKBA IALAH

MALAPETAKA

AMIN

NAKBA 

TANAH MELAYU

PADA 31 OGOS

AMIN

MALAPETAKA

 UNTUK

TANAH MELAYU

SABAH & SARAWAK

KHALAS

JAM 6.45 PETANG SELASA



PETANG INI

SELASA 14/12/2021
JAM 6.35 PETANG
GURUN BERDENTUM
KILAT BERSABUNG
HUJAN TAK TURUN
PANAS PETANG 
MEMBAWA KE MALAM
AMIN




PEKARA INI LU GAI TANYA HISSHAM H20 & KHALID NORDIN

 



PEKARA INI

SILA RUJUK PADA

HISHAM HUSSEN

& KHALID NORDIN

MEREKA ARIFF

KHALAS

Unknown commented on

 "ENAM KE SEPULUH % ADALAH HOMOSEXUAL"

Sajat okay. Anwar Azmin Azlina tak okay?

LAMBAT TAK PA ? ASLAKAN MASUK JIL

 



Perbicaraan rasuah Rosmah ditangguh lagi buat kali ke-3

PERBICARAAN rasuah solar hibrid Rosmah Mansor telah ditangguhkan buat kali ketiga berturut-turut sejak dua minggu lepas selepas Mahkamah Tinggi diberitahu MySejahtera miliknya masih menunjukkan yang beliau kontak rapat Covid-19.

Peguam utama Rosmah, Jagjit Singh memaklumkan kepada Hakim Mohamed Zaini Mazlan status MySejahtera anak guamnya kekal tidak berubah sejak minggu lepas, memohon maaf kerana terlepas satu hari lagi prosiding mahkamah.

Rabu lepas, Rosmah dilarang masuk ke mahkamah selepas status MySejahteranya menunjukkan beliau kontak rapat kepada pesakit Covid-19, justeru perbicaraannya ditangguhkan semula pada Jumaat, dengan peguamnya menyatakan status MySejahteranya masih jingga. 

Timbalan Pendakwa Raya Kanan Gopal Sri Ram hari ini mengulangi gesaannya supaya mengadakan prosiding secara hibrid.

TANGGUH

TANGGUH

HINGGA PRU15

KAH KAH KAH

INI RANCANGAN

LICIK ROSMAH

DAN ISTERINYA

KAH KAH KAH

LAMBAT TAK PA

ASALKAN MASUK

PENJARA

AKHIRNYA

KHALAS

DAYAK TAK NAK MERDEKA ?

 

DAYAK

TAK NAK MERDEKA 

BETUL KE?

AMIN

Ketua Pengarang commented on 

"GARIS MERDEKA BETUL.... TAPI"

dayak tak nak merdeka.. mereka tahu kalau sarawak merdeka yang akan berkuasa ialah cina.. cina akan berkuasa pegang ekonomi melayu sarawak pun tak nak merdeka.. kalau merdeka mereka akan jadi minoriti… sarawak satu2 negeri yang orang Islam masih minoriti.

GUNA TOPENG AGAMA REMBAT DUIT

 

GUNA 

TOPENG AGAMA

REMBAT   DUIT

AMIN

panglimo potaseh commented on 

"DUIT IALAH TUHAN"

Melayu yus God to rob duit ..ini lah kirje yg paling sonang ..bayangkang TaT yg bermuka penoh mintak derma akhirat untuk pasang paip air di Tonle Sap, Kambuja ..kahkahkah ..bayangkan kok kita derma pahala kita dapat terpancot-pacot bagai air paip tu ..ingat perkara cam ni hanya layak untuk di praktikan pada level orang Melayu je ..

BRO - LU TERCICIR - INI PANDANGAN LAMA

 




BRO

 LU TERCICIR

AMIN

INI PANDANGAN 

LAMA DAH

TAK PAKAI LAGI

 KHALAS

  LU TAK CAYA

 LU GOOGLE &

 TANYA JENS SPAHAN

 MENTERI KESIHATAN GERMAN 

AMIN 

ATAU LU  GOOGLE

DAN TANYA 

 XAVIER BETTEL

PERDANA MENGTERI LUXEMBOURG

KHALAS

Ketua Pengarang commented on 

"ENAM KE SEPULUH % ADALAH HOMOSEXUAL"

homoseksual dan transgender dikaitkan dengan sakit mental.. sebab tu kadar bunuh diri dalam golongan homoseksual dan trangender tinggi… mereka juga dikaitkan dengan pedofilia.. gay suka bantai bontot kanak2 lelaki..

POLITIK KETUM DI SIAM

 



OH! BARU JELAS

ORANG MELAYU

MINUM  AIR KETUM

AMIN

MAKA MEREKA

SENANG DITANGKAP

AMIN

INI BERLAKU DI SIAM 

SEBELUM KETUM

 JADI PRODUK 

KAPITALIS

AMIN 

SAMA MACAM GANJA

DI AMERIKA

SENANG TANGKAP

ORANG MEXICO & 

ORANG ITAM

KHALAS


APA STRATIJI MADEY

 



APA STRATIJI

MADEY

JENG JENG JENG

Unknown commented on

 "BUDAK -BUDAK ANWAR"

Strategi..strategi..strategi. Pernahkah madey buat statement saje saje tanpa tujuan. Bunuh dua burung dgn satu batu. Buku kedua pun dah keluar nampak mcm nak buat hatrick je.

KUASA YANG MAHA ESA

 



KUASA YANG

MAHA ESA

KHALAS

Unknown commented on

 "PUTING BELIUNG 

DI AMERIKA"

Ini lah kuasa Tuhan Yang Maha Esa,manusia boleh buat apa sahaja, tipu, curik, rompak, bunuh, bom orang sampai hilang, rogol tapi pasti satu hari jawab di akhirat, boleh apa saja kerana ada kuasa wang pangkat pingat tapi semua ini tidak bermakna akhirnya, tiada satu pun akan dibawa bersama, tiada beg Birkin, tiada cincin berlian, tiada body guard, tiada apa apa kah kah kah bila manusia nak sedar ? Tak ada semua sampai balik dengan tangan kosong, jadi selagi masih bernyawa biar adil saksama betul kehidupan masing masing sudah, tak payah betulkan orang lain, betulkan diri cermin diri sudah amin

Ketua Pengarang commented on

 "PUTING BELIUNG 

DI AMERIKA"

orang putih panggil tornado.. orang melayu kita panggil putin beliung, bukan presiden rusia

ABAM CALON TETAP PM MALAYSIA

 



KU LI LETAK

JAWATAN

AMIN

TINGGAL ABAM

JADI CALON TETAP

PM MALAYSIA

KHALAS

Unknown commented on

 "SABRI 114 

LAWAN ZAHID 47"

Abam camna? Nak PRU cepat ke lambat? Bila Abam nak jadi perdana menteri?

KALAU SABRI 114 PENJARAKAN NAJIB DAI SELAMAT

 



KALAU SABRI 114

PENJARAKAN NAJIB

DIA SELAMAT

AMIN

herman adnan commented on 

"PROJEK 

TUMBANGKAN ZAHID"

Mail Beri-beri akan Kalah Sham oooiiiiii!!!!! Sebab PM9 adalah PM paling naif yang kita pernah ada. Tidak mustahil PM9 akan mengatasi PM8 sebagai PM paling pendek tempoh mentadbir Malaysia

MANGGALANG SEREKAT ANTI CHINA MERAH

 


MENGGALANG

SEREKAT ANTI

CHINA MERAH

AMIN

GARIS MERDEKA BETUL.... TAPAI

 



PBK dijangka kalah bukan bermakna pengundi tolak pemisahan, kata penganalisis

KETIKA penduduk Sarawak bakal mengundi Sabtu ini, kebanyakan pakar politik berpandangan tiada peluang cerah untuk parti paling kontroversi yang bertanding iaitu parti pro kemerdekaan Parti Bumi Kenyalang (PBK).

Penganalisis dari Universiti Putra Malaysia (UPM) Jayum Jawan merangkumkan semua pandangan analisis apabila berkata tidak mengejutkan jika parti itu, yang diterajui bekas Adun DAP Voon Lee Shan, gagal menawan walaupun hanya satu kerusi.

Lee Kuok Tiong dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) meramakan kebanyakan calon PBK akan hilang deposit mereka.

PBK antara 10 parti politik dan gabungan yang bakal bertanding PRN kali ini dengan meletakkan calon di 70 daripada 82 kerusi DUN yang dipertandingkan.

Walaupun penganalisis setuju parti itu “tidak akan menang kerusi”, mereka juga senada yang hasil keputusan PRN itu bukan cerminan sentimen penduduk Sarawak tidak berminat untuk berpisah dan merdeka.

Pakar pengajian Asia Universiti Tasmania James Chin berkata walaupun PBK tidak berjaya pada PRN pertama mereka ini, ia tidak penting dalam isu pemisahan dan gerakan pemisah.

Beliau berkata memandangkan isu itu berkaitan dengan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), perbincangan tentang pemisahan dan bengang dengan sikap Putrajaya yang tidak patuh perjanjian itu akan tetap menjadi isu berterusan pada PRN akan datang.

“Isu itu akan ada pada setiap pilihan raya, sama ada dibawa oleh parti pembangkang utama atau parti pentadbir. Akan ada saja pihak membangkitkannya kerana ia ada tarikan emosi,” katanya.

Chin berkata isu pemisahan ada naratif politik yang “sangat mudah difahami”, membayangkan sentiment umum dalam kalangan rakyat Sarawak yang berasakan Sarawak sepatutnya tidak menjadi sebahagian daripada Malaysia.

Beliau berkata walaupun nenek moyang Sarawak zaman dulu bersetuju dan membentuk Persekutuan Malaysia, rakyat Sarawak pada masa ini berpandangan sebaliknya – Semenanjung dan kerajaan Persekutuan – tidak mematuhi syarat dalam perjanjian itu, maka Sarawak sepatutnya keluar.

“Ia naratif yang mudah. Semua orang faham dan selagi ia masih kekal sebagai isu tidak selesai, ia akan terus menjadi isu pilihan raya bagi banyak lagi pilihan raya akan datang.” – 14 Disember, 2021.


GARIS MERDEKA

DARI MALAYSIA

TEPAT & BETUL

AMIN

TAPI AKAN

GAGAL JIKA

DIPIMPIN OLEH

PENDATANG CHINA

AMIN

GERAKAN INI

AKAN GAGAL

KALAU HANYA

GUNA BURUNG

KENYALANG

TANPA DAYAK

AMIN

JUSTERU

WAJIB BERASAKAN

NASIONALISMA DAYAK

AMIN

JIKA TANPA DAYAK

PARTI INI AKAN

DIJADIKAN

ALAT OLEH

CHINA MERAH

 AMIN

 CHINA MERAH

 SEDANG TUNGGU

PELUANG MENJAJAH BOENEO

AMIN

KALAS

TAHNIAH - MULA BERFIKIR

 


TAHNIAH

AMIN

BILA RAGU ERTINYA

MULA BERFIKIR

AMIN

PENCERAHAN 

MULA MASUK

KHALAS

Awaiting moderation

Unknown commented on

 "RESET MALAYSIA"

Aku lagi tak faham bagaimana seorang yg disebut sebagai kepala pemyamun, kepala perompak dan kepala bapak segala kroni boleh dijulang sebagai hero penyelamat negara atas nama "united front". Di tangan dialah hancurnya institusi legaslatif negara seperti badan kehakiman dlm isu "linggam tape" dan banyak lagi. Tt pernah berrrrrlabon kononnya tun m kapitalis nasionalis dan najib kapitalis komperardo. 


Tapi dalam kes pulau batu putih jelas! Mahathir a/l iskandar kutty (istilah tt) yang memusnahkan usaha najib untuk merampas semula pulau batu puteh walaupun tt kata telor najib dah kena pegang dgn singapura yg menyimpan gambar dia dgn altantuya. Jujur aku cakap, aku makain ragu hujah tt yg berbelit belit. Tidak kompak, tidak solid, tempang, palsu dan banyak bersandar pada illusi. Mungkin berul kata abg non "dia ahli cereka" dan "penjilat yang keras"

JANGAN PENTINGKAN KAUM KAPITALIS - UTAMAKAN NYAWA RAKYAT

 



Pakar gesa Putrajaya ketat kawalan sempadan kekang Omicron

KETIKA varian Omicron mula berkembang pesat di seluruh dunia, pakar kesihatan menyeru agar kawalan sempadan diperketatkan bagi menghalang strain baharu itu bertapak di Malaysia.

Menurut kajian baru-baru ini oleh saintis Jepun Hiroshi Nishiura, profesor kesihatan dan sains alam sekitar di Universiti Kyoto dan penasihat Kementerian Kesihatan Jepun, varian Omicron berkemungkinan empat kali lebih mudah berjangkit berbanding varian Delta.

Bekas timbalan menteri kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata Kementerian Kesihatan (KKM) memberi jaminan tidak mungkin varian ini akan merebak kepada penduduk di Malaysia pada masa ini.

Tetapi kawalan sempadan, yang sedang dilonggarkan secara beransur-ansur apabila negara dibuka semula, perlu lebih ketat terutamanya melibatkan kemasukan secara haram, tambahnya.

“Kami sudah berbincang dengan KKKM. Pada ketika ini, kita perlu memperketatkan kawalan sempadan dan menambah baik ujian saringan komuniti. Jika terdapat jangkitan dalam komuniti, ia boleh menjadi tidak terkawal,” kata Lee kepada The Malaysian Insight.

Tambahnya, buat masa ini, orang ramai tidak perlu panik dengan varian Omicron.

Varian itu kini menular di Eropah, Afrika, Australia dan negara lain, tetapi jika wabak berlaku di negara jiran seperti Filipina, Indonesia dan Thailand, maka ia boleh merebak ke dalam komuniti di sini, terutamanya jika kawalan sempadan terhadap kemasukan secara haram tidak diketatkan.

Malaysia berkongsi sempadan yang poros dengan negeri Kalimantan Indonesia di pulau Borneo; dengan selatan Thailand di semenanjung, dan melalui laut di Sabah dengan pulau-pulau di selatan Filipina.

Varian Omicron baru-baru ini dikesan di Malaysia pada seorang warga Afrika Selatan berusia 19 tahun, seorang pelajar di universiti swasta yang memasuki Semenanjung Malaysia dari Singapura, tetapi segera dikawal.

Malaysia kini mengenakan larangan terhadap pelancong yang masuk dari lapan negara Afrika.

Lee memuji KKM kerana bertindak pantas dan proaktif dengan mengasingkan pelajar dan mengesan serta menyaring kontak rapat individu itu, dan mengasingkan mereka juga.

Malaysia kini membenarkan perjalanan tanpa kuarantin kepada mereka yang sudah divaksin dengan Singapura bagi laluan perjalanan udara dan darat, dan merancang memulakan inisiatif yang sama dengan Indonesia selepas ini tetapi ditangguh kerana varian Omicron.

Majlis Pemulihan Negara juga mencadangkan agar sempadan negara dibuka semula kepada penggembara asing pada 1 Januari 2022, bagi mempercepatkan pemulihan ekonomi khususnya bagi sektor pelancongan.

Lee berasa ia akan bergantung kepada situasi melibatkan wabak Omicron. Beliau juga menegaskan Malaysia mesti menyelesaikan pemberian dos penggalak kepada penerima vaksin Covid-19 yang sudah menerima dua dos pertama mereka.

Beliau berkata KKM perlu membenarkan mereka yang mendapat dua suntikan Sinovac menerima vaksin yang sama sebagai dos penggalak dan bukannya Pfizer.

“Ia (Sinovac) perlu disediakan sebagai pilihan bagi dos penggalak,” kata Lee.

Pendekatan bersasar

Dekan Pusat Pengajian Perubatan dan Sains Hayat Universiti Sunway Dr Abhi Veerakumarasivam menentang lebih banyak larangan perjalanan walaupun terdapat kebimbangan mengenai Omicron.

“Hakikatnya, Omicron sudah pun merebak ke banyak negara, membuatkan kita mempersoalkan kesahihan larangan yang disasarkan dari negara tertentu.

“Pendekatan lebih bersasar seperti pendekatan kesihatan awam yang betul dengan memfokuskan campur tangan pada masa yang tepat kepada populasi yang betul - berpandukan bukti dan data yang kukuh - adalah penting,” kata Abhi.

Penutupan sepenuhnya sempadan dan pelaksanaan semula perintah kawalan pergerakan tidak akan bertahan, tambah profesor genetik itu, terutamanya memandangkan majoriti penduduk sudah diberi vaksin dan hanya individu sedemikian dibenarkan melancong ke peringkat antarabangsa.

Beliau juga berpendapat larangan perjalanan yang menyasarkan negara tertentu boleh memberi kesan negatif dengan tidak menggalakkan perkongsian data mengenai virus itu.

“Cara di mana negara di seluruh dunia mengenakan larangan perjalanan ke beberapa negara di Afrika selepas laporan pertama varian Omicron, pastinya akan menghalang lebih banyak negara daripada melabur dalam lebih banyak pengawasan genomik dan perkongsian terbuka maklumat mengenai varian yang menjadi kebimbangan pada masa depan,” katanya.

Langkah baru-baru ini untuk menyokong ujian lebih ketat dan bersasar, kuarantin dan pemantauan pengembara, adalah strategi yang tepat untuk bergerak ke depan, tambahnya.

Pakar imunopatologi Dr Sibrandes Poppema berkata, prosedur ujian saringan dan kuarantin bagi pengembara yang masuk ke negara ini, yang kini dilaksanakan berfungsi dengan baik, ditunjukkan dengan tindakan pantas diambil terhadap kes Omicron yang dikesan.

“Kes positif bagi individu sudah mendapat vaksinasi lengkap dan dikenal pasti melalui ujian saringan dan penjujukan serta diletakkan di bawah kuarantin, menjadikan risiko penularan minimum,” kata presiden Universiti Sunway itu.

Bagaimanapun, beliau menambah kita “tidak tahu apa yang kita tidak tahu” dan tidak mungkin menutup Malaysia sepenuhnya daripada varian baharu itu.

“Tetapi kita mesti mengehadkan kesannya,” tambah beliau. – 14 Disember, 2021.


KAUM KAPITALIS

HANYA KAUT

UNTUNG

AMIN

KAUM KAPITALIS

TAK PERNAH

BERFIKIR TENTANG

KESEJATERAAN

RAKYAT

AMIN

PERLU SEMPADAN

DITUTUP MAKA

KITA TUTUP

AMIN

RAKYAT AFRIKA

JANGAN MASUK

AMIN

BUKAN SAJA BAWA

OMICRON

DARI NIGERIA

BAWA PENIPU

PEROGOL PENCURI

DAN KAKI SCAM

AMIN