Sabtu, 30 Mac 2024

SAPA AJEN MOSSAD DI MALASIA?


SAPA AJEN

MOSSAD DI MALAYSIA

AMIN 

ZAKAR SHI TERUS TIBAI RAFIZI


ZAKAR SHI TERUS

TIBAI RAFIZI

AMIN 

CUKONG IKUT SAMA TIBAI RAFIZI


'Nak daftar apa lagi?' Wee bidas Rafizi gagal yakinkan rakyat mengenai PADU


Kurang 48 jam pendaftaran ditutup, Sistem Pangkalan Data Utama (PADU) terus berdepan defisit kepercayaan di kalangan rakyat di semua pihak, termasuk pemimpin dan ahli politik kerajaan sendiri yang selama ini bertungkus lumus memberi jaminan akan keselamatan maklumat peribadi orang ramai.

Sehingga 28 Mac, Menteri Ekonomi Rafizi Ramli - orang yang giat mempromosikan sistem yang dikatakan menjadi rujukan bagi pemberian subsidi tersasar itu - mendakwa hampir 9.3 juta orang sudah berdaftar dengan PADU.

Rafizi dilihat enggan mengakui kelemahan PADU dan kritikan pelbagai pihak, termasuk kerajaan Sarawak pimpinan GPS yang menangguhkan pendaftaran orang ramai atas kebimbangan keselamatan data peribadi.

Pimpinan Sarawak bukan keseorangan dalam menyatakan rasa sangsi mereka terhadap PADU.

MalaysiaNow mendapati ramai pemimpin blok kerajaan yang enggan mendaftarkan diri, walaupun sasaran kerajaan ialah supaya PADU memuatkan data segenap lapisan rakyat bagi memudahkan perancangan pemberian subsidi.

Antaranya Presiden MCA Wee Ka Siong, yang berkata beliau tidak yakin dengan sistem tersebut atas kebimbangan mengenai privasi data.

“Saya langsung tidak daftar, buat apa suruh ahli Parlimen daftar sedangkan gaji dia melebihi RM15,000 ke RM16,000?" Wee, yang mewakili kerusi Ayer Hitam, memberitahu MalaysiaNow.

Golongan kaya dapat subsidi?

Wee berkata beliau tidak faham dengan kenyataan Kementerian Ekonomi yang setiap rakyat perlu berdaftar tidak kira status kewangan mereka.

Wee Ka Siong mempersoalkan Rafizi Ramli yang masih cuba mempertahankan PADU.
Wee Ka Siong mempersoalkan Rafizi Ramli yang masih cuba mempertahankan PADU.
Kementerian yang diterajui Rafizi itu berkata golongan T20 juga mungkin layak mendapat subsidi dan oleh itu perlu berdaftar.

"Tetapi andai kata keluarga tersebut mempunyai 8 orang anak, pendapatan isi rumah bersih mereka mungkin jatuh ke kumpulan M40 dan melayakkan mereka juga turut mendapat subsidi bersasar," menurut kenyataan di laman X kementerian itu.

"Tak ada ahli Parlimen yang ada lapan orang anaklah dan melayakkan kita untuk dapat subsidi, itulah bodoh! Selepas itu suruh kita untuk daftar PADU. Untuk apa?" jawab Wee.

Wee mempersoalkan rasional mengarahkan pegawai JUSA, atau Jawatan Utama Sektor Awam, yang berpendapatan tinggi, untuk turut berdaftar dengan PADU.

"Gaji lebih RM100,000 dapat bantuan kah? Orang akan fikir pasti ada udang di sebalik batu," katanya.

Soal Wee lagi, sekiranya PADU diyakini, mengapa Premier Sarawak Abang Johari Openg mahu menangguhkan pendaftaran?

Kerajaan Sarawak berkata penangguhan pendaftaran PADU bertujuan melindungi data peribadi rakyat selari peruntukan dalam perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan.

Wee kesal dengan kegagalan kerajaan menjelaskan jaminan keselamatan berhubung kerahsiaan data.

Beliau mempersoalkan apa tujuan PADU sedangkan kerajaan mendakwa sudah ada maklumat individu.

“Kalau sudah ada maklumat, kenapa nak ambil maklumat yang sama lagi daripada kita? Padu ini untuk apa sebenarnya? Nak kumpul apa lagi kalau mereka kata sudah ada maklumat dari kita?" 

Katanya, kepercayaan rakyat terus terhakis apabila Rafizi dilaporkan berkata golongan T20 juga mungkin layak mendapat subsidi. 

Pada 26 Mac, Rafizi tampil sekali lagi mempertahankan PADU, dengan berkata ia selamat daripada sebarang bentuk serangan di samping privasi data yang dikawal ketat.

Ahli Parlimen Perikatan Nasional, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal bagaimanapun berkata menteri tersebut masih gagal memadamkan keraguan terhadap PADU. 

“Rafizi jangan ingat kerajaan negeri ini bodoh. Mereka pun ada penasihat IT masing-masing, jadi apa yang Rafizi jelaskan itu sememangnya tidak meyakinkan, beliau tidak meneliti sistem PADU dengan baik dan sepatutnya tidak buat pada waktu sekarang," kata ahli Parlimen Machang itu.

Katanya kerajaan seolah-olah tergesa-gesa mahu melaksanakan rasionalisasi subsidi tetapi tidak cermat dalam mencapai matlamat itu.

Fayhsal berkata penglibatan Rafizi dalam Invoke, syarikat berkait PKR yang menguruskan data, menyebabkan defisit keyakinan terhadap beliau.

Sebelum ini, Invoke, yang menjalankan kaji selidik di kalangan pengundi, dikritik atas beberapa dapatan dan ramalan yang tidak tepat menjelang pilihan raya umum.

Pada pilihan raya umum ke-14 yang diadakan pada 2018 misalnya, Rafizi meramalkan PAS akan kalah teruk, jangkaan yang terbukti meleset.

KAH KAH KAH

KIRI KANAN

DEPAN BELAKANG

RAJA FORMULA

KENA TIBAI

KAH KAH KAH

WAKIL CUKONG

PUN TIBAI SAMA

KAH KAH KAH

KESIAN RAFIZI

ANWAR PASTI

KETAWA SENANG

HATI

KAH KAH KAH

RAFIZI PASANG

NIAT NAK LANGGAR

ANWAR

AMIN

SATU LAGI

PROJEK RAFIZI

GAGAL

KAH KAH KAH

AMIN

TANDA KERAJAAN DIBENCI RAKYAT


Video kritik kerajaan terus disekat, akaun dipadam

Kebebasan bersuara di bawah kepimpinan Anwar Ibrahim terus dipersoal apabila pempengaruh media sosial yang tidak sehaluan dengan kerajaan mendapati akaun mereka kerap disekat atau dipadam.

Tindakan itu dikenakan terhadap akaun beberapa pempengaruh kerana mengkritik dasar-dasar kerajaan.

Na'im Brundage, yang kerap memuatkan video pendek mempersoalkan dasar kerajaan, mendapati akaun TikToknya disekat buat kali ketiga pada 26 Mac lalu.

Ulasan Na'im yang terakhir ialah kritikannya terhadap tindakan mengadakan mesyuarat PKR di Seri Perdana, kediaman rasmi perdana menteri. 

Akaun tersebut dimulakan tidak sampai sebulan, tetapi sudah mempunyai lebih 14,300 pengikut. 

Kali pertama akaunnya disekat ialah pada 20 Februari, menyebabkan beliau kehilangan 120,400 pengikut, selepas memuatnaik kritikan mengenai cara jawapan Anwar kepada wartawan yang bertanyakan soalan mengenai kejatuhan ringgit. 

Pada 9 Mac, akaun kedua dengan 35,000 pengikut pula disekat.

Na'im berkata semua video yang dimuatkannya tidak pernah dilaporkan (flagged) atas sebarang pelanggaran komuniti.

"Saya sudah hantar laporan ke pengurusan TikTok beberapa kali namun tidak mendapat sebarang penjelasan," katanya kepada MalaysiaNow. 

Secara kumulatif, video Na'im mendapat "likes" sebanyak dua juta kali.

Na'im juga berkata dia tidak pernah menyentuh isu membabitkan kaum, agama dan istana (3R), iaitu alasan yang sering digunakan pemimpin kerajaan untuk mengambik tindakan terhadap pengkritiknya mahupun ahli politik pembangkang.

Apa yang dihadapi Na'im semakin kerap berlaku terhadap puluhan rakyat Malaysia lain termasuk ahli politik, yang mendapati akaun TikTok mereka tiba-tiba terpadam.

Ahli Parlimen Putrajaya Radzi Jidin pada 27 Februari lalu memberitahu Dewan Rakyat yang video TikToknya mengulas kejatuhan nilai ringgit telah dipadamkan. 

Begitu juga pempengaruh Ratu Naga yang kerap memuat naik video berupa sindiran terhadap pemimpin kerajaan, dan YB Viral yang terkenal dengan ulasannya yang memfokuskan pengurusan ekonomi kerajaan.

Sehingga kini, tujuh akaun TikTok milik YB Viral dikenakan sekatan geo membabitkan 50 video.

Sekatan geo bermakna video-video tidak boleh ditonton oleh pengguna di Malaysia melainkan dengan akses VPN. 

"Kami difahamkan, sekatan geo ini adalah kerana arahan kerajaan," kata YB Viral kepada MalaysiaNow.

"Nasib baik, video-video saya dimuatnaik oleh akaun netizen-netizen lain," katanya.

Menurutnya, siri sekatan dalam platform TikTok menyebabkan tontonan video di laman Facebook dan YouTube meningkat.

Kerajaan cuci tangan

Sehingga kini, kerajaan masih cuba menafikan ia terlibat dalam siri sekatan, sebaliknya berkata perkara itu adalah tindakan pengendali platform itu sendiri.

Bagaimanapun, Timbalan Menteri Komunikasi, Teo Nie Ching mengakui kerajaan memohon kepada pengendali platform seperti TikTok untuk menurunkan video menerusi aduan daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malayia (SKMM), agensi di bawah kawalan Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil.

Bagaimanapun, hanya platform TikTok milik syarikat China itu yang dilihat menurut kehendak SKMM.

Sebaliknya, platform lain seperti X dan YouTube beberapa kali menolak permintaan kerajaan menurunkan kandungan sejajar dengan dasar kebebasan bersuara.

Sejak memulakan tugas sebagai menteri yang bertanggungjawab hal media, Fahmi dikritik oleh kumpulan wartawan kanan kerana menyekat beberapa portal berita.

Pada Jun tahun lalu, MalaysiaNow disekat selama 48 jam tanpa sebarang notis, mengundang kecaman pelbagai pihak.

Sekatan juga dibuat ke atas portal TV Pertiwi dan Utusan TV.

Tindakan itu mendapat perhatian Reporters Without Borders (RSF), pemantau media global yang menyediakan indeks kebebasan media di seluruh dunia setiap tahun.

"RSF sangat bimbang dengan gelombang sekatan oleh pihak berkuasa Malaysia ini, tanpa sebarang penjelasan atau tindakan undang-undang, terhadap laman berita yang mengkritik kerajaan," kata Pengarah Biro Asia-Pasifik RSF C├ędric Alviani pada September lalu.

Bagi Na'im, tidak ada sebab munasabah untuk TikTok menyekat akaunnya selain mendapat tekanan daripada SKMM. 

Katanya, kerajaan gagal melawan naratif kritikal di media sosial. 

"Jalan paling mudah adalah untuk memadamkan platform-platform media sosial mereka. Secara tidak langsung ini bercanggah dengan hak kebebasan bersuara yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan," kata Na'im yang berikrar untuk terus memuat naik videonya.

WOIT

INI LEBIH GANAS

LEBIH ZALIM

DARI ZAMAN

MAHAFIRAUN

KAH KAH KAH

TAPI INI BAIK

INI BUKTI KERAJAAN

MADANI LEMAH

RAKYAT TAK SUKA

KAH KAH KAH

LAGI DI TEKAN

LAGI DI HALANG

MAKNANYA APA

YANG DI PAPAR 

BETUL MENYENGAT

AMIN

RAKYAT MAKIN BENCI KERAJAAN


RAKYAT MAKIN

  BENCI

KERAJAAN

KHALAS 

MATA LEBIH LAPAR DARI PERUT


MATA LEBIH

LAPAR DARI PERUT

KHALAS

Unknown commented on 
"MAKANAN DIBAZIRKAN"

Kalau lu pergi berbuka ala buffet atau all you can eat stylo memang banyak sangat pembaziran, kita belum ada kesedaran belum ada keupayaan menahan nafsu, tengok terus nak bedal semuanya sekali, selalu dibazirkan kerana nafsu, bukan setakat makanan paip basuh bontot pun kena curi jugak, 

entah siapa punya otak lanun, terutama di stesen minyak RR seluruh negara semuanya dirosakkan atau dicuri ini satu perbuatan amat hina tetapi biasa dilakukan oleh orang-orang kita jugak, cuba bagi kesedaran sedikit sudah kah kah kah

INI TEATER


INI TEATER

NAK SEDAPKAN

HATI MELAYU

AMIN

BUKTI BERJAYA

TERUS BOIKOT

SAMPAI TUTUP

KHALAS 

SEMAKIN BIJAK SEMAKIN JUMUD


MANUSIA 

SEMAKIN BIJAK

SEMAKIN JUMUD

AMIN

Unknown commented on
 "PERANG DUNIA KE. TIGA ?"

Ya memang sudah sampai masa TT, masa kian dekat kerana manusia sekarang semakin cerdik semakin bodoh, tidak dapat berfikir logik secara kemanusiaan lagi, semuanya taksub kerana bangsa agama melampau, agama bangsa sudah wujud berpuluh-puluh ribu tahun lagi hanya sekarang semakin menebal sentimen kaum agama, semakin menghancurkan kemanusiaan, memang dunia sudah tidak tahan perlakuan manusia, 

walau canggih semuanya serba tahu tetapi pemikiran semakin jumud, yang masih pakai sarban bungkus kepala semakin mengancam, yang kurang oksigen semakin mendesak semakin melampau kah kah kah

HOT HOT HOT - TERKINI TER NOWW - LAGI KK MART KENA BOM

 

ARAHAN UNTUK

BOIKOT BUKAN

LEPAR BOM

KAH KAH KAH

AMIN

ISLAM BUDAYA MERAYAKAN MALAM TUJUH LIKUR


MARI BERSAMA

RAYAKN MALAM

 TUJUH LIKUR

AMIN 

SAUDI TAKUT SERANGAN HOUTI


LARANG SOLDADU

AMERIKA BUKAN

KERANA PALESTIN

AMIN

KERANA TAKUT

SERANGAN HOUTI

KHALAS 

KITAV TUNGGU BILA NAK BAWA KE MAHKAMAH


Polis tahan warga Israel bersama enam pucuk pistol


KUALA LUMPUR – Polis menahan seorang lelaki warga Israel bersama enam pucuk pistol dan 200 butir peluru di sebuah hotel di Jalan Ampang, di sini, hari ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain berkata, suspek berusia 36 tahun itu mendakwa dia mencari seorang penama warga Israel yang membabitkan isu keluarga untuk dibunuh.

“Kita masih tidak percaya mungkin ada agenda lain,” katanya pada sidang media di Masjid Al-Amin, Pasukan Gerakan Am (PGA) Cheras, di sini, hari ini.

Menurut Razarudin, lelaki itu masuk ke Malaysia sejak 12 Mac lalu menerusi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menggunakan pasport Perancis.

Tambah beliau, lelaki tersebut masuk ke negara melalui Emiriah Arab Bersatu (UAE).

“Selepas soal siasat dia tunjukkan pasport Israelnya juga,” katanya sambil menambah beliau percaya pistol-pistol itu diperolehi di Malaysia memandangkan UAE mempunyai kawalan ketat terhadap senjata api.

Mengulas lanjut Razarudin percaya lelaki tersebut tidak bergerak sendiri, sehubungan itu polis masih berusaha mengesan kenalan suspek.

“Kita percaya dia tidak bergerak seorang kita perlu kenal pasti contact dia di sini,” ujarnya.

Beliau berkata, senjata api yang dimiliki lelaki itu dibeli setelah dia tiba di Malaysia dan pembelian adalah menggunakan transaksi kripto.

Katanya, semua pembayaran senjata yang dia beli melalui matawang kripto dan siasatan masih diteruskan untuk polis menentukan dari mana senjata api tersebut masuk ke Malaysia.

Tambah beliau, siasatan juga akan memberi tumpuan kepada siapa bertanggungjawab menyeludup senjata api itu dan siapa penerima pembayaran.

Menurut Razarudin, lelaki itu kini direman sehingga 31 Mac atau selewatnya sehingga siasatan selesai.

Katanya, kes berkenaan disiasat di bawah Akta Pasport 1966 (Akta 150) dan Seksyen 7(1) Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 yang membawa hukuman gantung.

Mengsyaki lelaki tersebut mempunyai agenda lain, Razarudin berkata, polis meningkatkan kawalan keselamatan terhadap Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim; Perdana Menteri, Anwar Ibrahim dan individu kenamaan yang lain.

“Apa yang membimbangkan di sini terutama sekali apabila tangkapan ini berlaku ktia nampak isu di Palestin kita juga berwaspada terutama keselamatan PM, Agong mungkin juga ada pegawai-pegawai VIP kita perlu ambil kira keselamatannya di sini,” katanya. – 

MOSSAD ?

NAK BUNUH 

SAPA?

JENG JENG JENG

MENGAPA 6 PISTOL

ADA GENG LAIN?

AMIN

KITA TUNGGU

KES DIBAWA 

KE MAHKAMAH

AMIN

MUSTAHIL KES

INI HILANG

TENGAH JALAN

AMIN

APA KOMEN

MEDIA ZIONIS ?

 MEDIA DUNIA?

AMIN

SAPA AJEN

TEMPATAN ?

JENG JENG JENG

KHALAS

ZIONIS TEMPATAN DITANGKAP




Pasangan suami isteri bekal senjata api pada warga Israel direman hari ini


KUALA LUMPUR –  Pasangan suami isteri yang diberkas selepas disyaki membekalkan senjata api kepada lelaki warga Israel berjaya diberkas di sebuah hotel di Jalan Ampang, semalam akan direman hari ini.

Perintah reman itu bagi membantu siasatan lanjut polis dalam kes tersebut.

Sumber berkata, suspek warga tempatan berusia 42 dan 40 tahun itu ditahan berjaya ditahan oleh Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman di sebuah bazar Ramadan di Kuala Selangor kira-kira jam 7.15 malam.

Polis kemudian turut menemui sepucuk pistol dalam beg galas dalam sebuah kereta semasa pemeriksaan di kediaman suspek di Kuala Selangor.

Suspek lelaki dipercayai individu bertanggungjawab membekalkan enam pistol kepada lelaki warga Israel yang memasuki negara ini menggunakan pasport Perancis.

Terdahulu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain dalam sidang media semalam di Pasukan Gerakan Am (PGA) Cheras telah mengumumkan mengenai tangkapan suspek warga Israel berusia 36 tahun di sebuah hotel di Jalan Ampang, Rabu lalu.

Hasil pemeriksaan lanjut ke atas suspek berjaya membawa kepada penemuan enam pucuk pistol termasuk SIG Sauer, Smith dan Wesson serta Glock selain 200 butir peluru.

Polis turut merampas dua pasport dimiliki lelaki berkenaan iaitu pasport Perancis yang digunakannya untuk masuk ke Malaysia dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 12 Mac lalu serta satu pasport Israel.

Hasil soal siasat polis, suspek mendakwa dia telah datang ke negara ini untuk mencari seorang individu yang juga rakyat negaranya untuk dibunuh kononnya berkaitan isu keluarga, namun polis tidak mempercayai dakwaan itu.- 

KITA TUNGGU

KES INI DIBAWA

KE MAHKAMAH

AMIN

RAKYAT NAK

TENGOK MUKA

ISRAELI DAN MUKA

ZIONIS TEMPATAN

AMIN

JIKA TIDAK INI

AKAN DILIHAT

SEBAGAI TEATER

KAH KAH KAH

KHALAS

MAKANAN DIBAZIRKAN




Satu bilion makanan sehari dibazirkan di seluruh dunia pada 2022

GENEVA – Dunia membazirkan lebih daripada satu bilion makanan sehari pada tahun 2022 ketika 783 juta orang kelaparan dan satu pertiga manusia menghadapi ketidakjaminan makanan.

Laporan Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP) mendapati 132 kg per kapita dan hampir satu perlima daripada semua makanan yang tersedia untuk pengguna telah dibazirkan.

Majoriti sisa makanan berlaku di peringkat isi rumah, 60%, manakala perkhidmatan makanan 28% dan runcit 12%.

“Sisa makanan adalah tragedi global. Berjuta-juta orang akan kelaparan hari ini kerana makanan dibazirkan di seluruh dunia.

“Bukan sahaja ini isu pembangunan utama, tetapi kesan sisa yang tidak perlu itu menyebabkan kos yang besar kepada iklim dan alam semula jadi.

“Berita baiknya ialah kita tahu jika negara mengutamakan isu ini, mereka boleh membalikkan kehilangan dan pembaziran makanan dengan ketara, mengurangkan kesan iklim dan kerugian ekonomi, serta mempercepatkan kemajuan dalam matlamat global,” kata Pengarah Eksekutif UNEP, Inger Andersen dalam laporan itu.

Menurut laporan itu, sisa makanan bukan hanya masalah “negara kaya”, dengan tahap sisa makanan isi rumah berbeza dalam tahap purata untuk negara berpendapatan tinggi, menengah atas dan sederhana rendah dengan hanya 7 kg per kapita .

Negara-negara yang lebih panas menjana lebih banyak sisa makanan per kapita dalam isi rumah, berpotensi disebabkan oleh penggunaan makanan segar yang lebih tinggi dengan bahagian yang tidak boleh dimakan dan kekurangan rantaian sejuk yang teguh.

Laporan itu juga menarik perhatian kepada fakta bahawa kehilangan makanan dan sisa menjana 8-10% daripada pelepasan gas rumah hijau global tahunan, iaitu “hampir 5 kali ganda daripada sektor penerbangan.”

Sementara itu, jumlah kehilangan makanan dan pembaziran terhadap ekonomi global dianggarkan kira-kira AS$1 trilion. – Agensi


KAJIAN INI

BETUL

AMIN

GUA SENDIRI

BELI MAKANAN

BANYAK KALI

TERBUANG

AMIN

MATA GUA LEBIH

LAPAR DARI PERUT

KHALAS

JUMAAT 5 APRIL KITA TURUN KE JALAN RAYA


JUMAAT 5 APRIL

KITA TURUN

KE JALAN RAYA

AMIN 

MAT LEBONG MEMUTAR LAGI


LEBONG JANGAN

TAK LOEBONG

KHALAS

Unknown commented on 
"MANA CEKAU 4O JUTA 
RINGGIT BELI SAHAM ?"

malaon anwar ini sedang buy time
beli masa untuk nak melebong menipu untuk menutup tipu yang sebelum ini.
dia ingat orang bodoh macam pintu agaknya.

nak tanya perbendaharaan konon. takkan lah hang tak kenal status biodata malaon salvador itu.
buat2 nak selidik itu ini. kalau dah biasa temberang tu memanglah akan temberang juga

hang punya akal itu dalam poket rakyat lah.

TOK PEKONG PAMGLIMA MELAYU


TOK PEKONG

PANGLIMA MELAYU

KHALAS

panglimo potaseh commented on
 "CARI TOK KONG 
YG BOLEH BANTU"

Tokong Cina jgn main2 ooo. Tok Pekong cina adalah Panglima Melayu dolu2 .. Tok Pekong tu bertanjak, ade keris Kontot, baju pengantin ade yg berkalung siap tulisan jawi. Sang Cina Kapir Laknat akan menyembah ala Melayu sembahyang .. pakai kopiah atau songkok, lanchaw mereka di basoh bersih.

Tu sebab ari tu Datok Seri Hanna Yo ajak Melayu pi tingok tokong tapi geng2 carik makan jual igama tak bagi. Sebenar nye jika kita yakin dgn kebesaran Allah dan Islam .. tu lah saat yg paling hampir ontok cocok lobang Cina ni masok Islam ..