Selasa, 17 Oktober 2023

LAGI AMARAN DARI IRAN


LAGI AMARAN

DARI IRAN

AMIN 

YB TANJUNG KARANG BERANI



Tiba-tiba PM sebut miskin tegar tinggal 18,000, saya ragu – Ahli Parlimen Tanjong Karang

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Tanjong Karang mempertikaikan kenyataan Anwar Ibrahim yang menyatakan jumlah miskin tegar kini hanya 18,000 orang.

 Zulkafperi Hanapi (Perikatan Nasional) mendakwa jumlah terkini yang disebut ketika pembentangan Belanjawan 2024 pada minggu lalu sebagai mengelirukan apabila jumlah berkurang mendadak berbanding jumlah miskin tegar yang diumum pada tahun lalu.

“Ini kenyataan yang amat mengelirukan, kalau kita rujuk pembentangan Belanjawan 2023 pada 24 Februari beliau ada menyebut jumlah miskin tegar 300,000 orang.

“Daripada kenyataan media yang dikeluarkan Kementerian Kewangan (MOF) bertarikh 16 Julai 2023 disebut jumlah miskin tegar yang menerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) adalah 210,000.

“Tiba-tiba daripada Julai sehingga Oktober, PMX sebut tinggal 18,000 miskin tegar saya amat meragui kenyataan ini sangat tidak munasabah daripada jumlah itu sepanjang empat bulan,” katanya ketika sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Menurut beliau, sepatutnya jumlah rakyat yang dikategorikan sebagai miskin tegar dalam negara semakin meningkat apabila sebelum ini dilaporkan golongan T20 menjadi B40.

Sehubungan itu, beliau menggesa supaya Anwar menjelaskan formula yang digunakan oleh kerajaan sekiranya benar telah berjaya menurunkan jumlah golongan miskin tegar dalam tempoh beberapa bulan.

“Sedangkan fakta, hakikatnya kita tahu keadaan ekonomi rakyat pada masa kini amat susah. Kenyataan jelas mengatakan ramai T20 jatuh kepada B40 dan ramai B40 jadi msikin tegar.

“Jadi faktanya adalah jumlah miskin tegar kini meningkat. Jadi saya amat meragui dan menyangkal kenyataan beliau,” katanya.




WOIT

YB INI BERANI

SANGKAL DATA

MISKIN TEGAR

 ANWAR

KAH KAH KAH

YB INI

TAK TAKUT

FAHMI FADIL

ARAH KERETA

POLIS DATANG

DEPAN RUMAH

KAH KAH KAH

HEBAT YB 

YANG BERANI

AMIN

NAK BERANCUK BUKAN MUDAH



Hanya Mufti Perlis boleh tentukan status pernikahan Sabri Yunus, isteri

PUTRAJAYA – Hukum sah atau tidak perkahwinan pengarah, pelakon dan pelawak popular, Sabri Yunus dengan isterinya, Angeline Tan hanya boleh ditentukan Mufti Perlis, Mohd Asri Zainul Abidin, kata Senator Mohd Na’im Mokhtar.

Malah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) itu berkata, pihak luar jelas hanya boleh memberikan pandangan kepada perkara tersebut kerana kuasa untuk membuat keputusan adalah di tangan mufti tersebut. 

“Yang berkuasa untuk tentukan sama ada perkahwinan itu sah atau tidak ialah badan yang berkuasa di Perlis. Yang di luar ini sekadar boleh berikan pandangan sahaja.

“Saya sebagai menteri agama sering katakan bahawa kita tertakluk kepada keputusan hukum kerana siapa yang berkuasa ialah Mufti yang dilantik.

Mohd Na’im mengulas mengenai  status perkahwinan Sabri Yunus dan isterinya, Angeline Tan yang didakwa tidak sah.

Isu ini tercetus apabila seorang pendakwah dalam satu ceramahnya baru-baru ini mendakwa pasangan yang dinikahkan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin atau lebih dikenali Dr Maza itu tidak memenuhi ucapan ijab dan qabul yang sepatutnya.

Mengulas lanjut, Mohd Na’im berkata, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan akan mengeluarkan satu kenyataan mengenai persoalan mengenai perkahwinan Sabri Yunus dan isterinya, Angeline Tan.


KAH KAH KAH

WOIT

JANGAN INGAT

NAK BERANCUK

SENANG

AMIN

KERAS KOTE

TERUS JOLOK

KAH KAH KAH

KOTE LU PERLU

ADA LESEN

KEBENARAN DARI

MOVE TEE

KAH KAH KAH

BURIT  BINI

LU PUN PERLU

LESEN UNTUK

DI JOLOK

KAH KAH KAH

APAKAH

TEGANG GONCANG

PANCUT

PERLU LESEN JUGA

KAH KAH KAH

MAD DAH NI

KAH KAH KAH

KHALAS

MADANI BUKAN MAD DAH NI


Penyunting buku didakwa hina jata negara direman sehari

PENYUNTING buku ‘Rebirth: Reformasi, Resistance, And Hope In New Malaysia’ Kean Wong yang disiasat atas dakwaan menghina Jata Negara ditahan reman sehari, hari ini, kata peguamnya.

Peguam Ivan Teng Jun Hong berkata pihaknya difahamkan Wong boleh dibebaskan pada petang ini (17 Oktober).

“Polis yakin boleh melengkapkan siasatan dalam tempoh sehari.

“Pegawai penyiasat memberitahu saya bahawa Wong boleh dibebaskan pada petang hari ini (17 Oktober),” katanya ketika ditemui di luar Ibu Pejabat Polis Dang Wangi di Kuala Lumpur.

Katanya, polis memohon perintah reman atas tiga alasan iaitu untuk merakam kenyataan, pengumpulan data dari telefonnya untuk mendapatkan mesej dari tiga tahun lalu serta mendapatkan cap jari dan gambarnya.

“Secara realistiknya, perkara ini boleh dilakukan dalam tempoh dua hingga tiga jam.

“Polis telah meminta kami untuk bersiap sedia dengan wang jaminan sekiranya dia dibebaskan hari ini,” kata Teng.

Teng juga memberitahu pihaknya kini sedang menunggu pegawai penyiasat daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

“Kami diberitahu bahawa SKMM telah dipanggil untuk proses pengumpulan data serta mendapatkan nama pengguna dan kata laluan yang berkaitan,” katanya.

Kean Wong ditahan di Pejabat Imigresen Kelana Jaya, pada Isnin, semasa hadir untuk memperbaharui pasportnya.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) (Siasatan/Perundangan) Bukit Aman, Rusdi Mohd Isa, mengesahkan penahanan Kean Wong.

“Betul, dia ditahan. Siasatan sedang dijalankan Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) JSJ Bukit Aman,” katanya.

Sebaik ditahan, Kean Wong dilaporkan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Dang Wangi untuk dan siasatan lanjut mengikut Akta Hasutan 1948.

Pada 10 Julai 2020, Ketua Polis Negara ketika itu, Abdul Hamid Bador dilaporkan berkata polis sedang mengesan Kean Wong bagi membantu siasatan berhubung kontroversi kulit buku berkenaan.

Menurutnya, siasatan berhubung penerbitan buku itu dimulakan sejak 29 Jun 2020 susulan beberapa laporan polis diterima daripada pelbagai pihak di seluruh negara.

Polis turut merakam keterangan beberapa individu termasuk pelukis, penerbit dan pencetak buku berkenaan.

Semasa siasatan dijalankan, Kean Wong dilaporkan berada di Australia dan pihak polis memaklumkan dia memegang status Pemastautin Tetap (PR) Australia sejak lebih 10 tahun lalu.

Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 5 Akta Lambang dan Nama 2016, Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 8(1) Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 serta Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. – 17 Oktober, 2023.


WOIT

KAH KAH KAH

BARU WARTWAN

NI SEDAR APA

 DIA KERAJAAN 

MAD DAH NI

OPS... SILAP

MADANI

KAH KAH KAH

KHALAS

JOROBU POKAT


JOROBU POKAT

MOLANGAR 

KLUMPO

PETANG INI JAM 6.20

AMIN



PRK KEMAMAN



PRK Parlimen Kemaman pada 2 Disember



SURUHANJAYA Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari pengundian Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi kerusi Parlimen Kemaman, Terengganu pada 2 Disember ini.

Pengerusi SPR Abdul Ghani Salleh berkata tarikh penamaan calon dan pengundian awal PRK berkenaan masing-masing ditetapkan pada 18 November dan 28 November.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat khas di Menara SPR, di Putrajaya bagi membincangkan tarikh penting berkaitan PRK Parlimen Kemaman. 

PRK Parlimen Kemaman perlu diadakan susulan keputusan Mahkamah Pilihan Raya Terengganu pada 26 Sept lepas yang membatalkan kemenangan calon PAS Che Alias Hamid pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Ia selepas pihak pempetisyen Wan Mohamad Hisham Wan Abdul Jalil (pengundi) berjaya membuktikan perbuatan rasuah berlaku dengan tujuan mempengaruhi pengundi pada PRU15.

Pada 3 Oktober lepas, PAS memutuskan untuk tidak memfailkan sebarang rayuan terhadap keputusan petisyen Parlimen Kemaman yang membatalkan kemenangan parti itu.

“PRK Parlimen Kemaman, Terengganu memerlukan peruntukan RM 3.5 juta,” kata Abdul Ghani.

Menurutnya seorang pegawai pengurus pilihan raya yang dibantu tujuh penolong pegawai pengurus dan 2,102 petugas akan dilantik bagi mengendalikan proses PRK Parlimen Kemaman.

Beliau berkata lima pasukan penguat kuasa kempen pilihan raya juga ditubuhkan yang dianggotai wakil daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM), pihak berkuasa tempatan dan calon bertanding bagi memantau aktiviti kempen sepanjang tempoh rasmi berkempen.

Katanya tempoh berkempen ditetapkan selama 14 hari bermula selepas pengisytiharan calon yang bertanding pada 18 November ini hingga 11.59 malam 1 Disember.

Menurutnya Daftar Pemilih Pilihan Raya (DPPR) bagi PRK Parlimen Kemaman adalah seramai 141,790 orang terdiri daripada 141,382 pengundi biasa, 387 anggota polis, sembilan anggota tentera dan pasangan serta 12 pengundi tidak hadir luar negara.

DPPR bagi PRK tersebut akan mula dijual pada 14 November ini.

Abdul Ghani berkata Pusat Penamaan Calon (PPC) dan Pusat Penjumlahan Rasmi Undi (PPRU) yang digunakan bagi PRK Parlimen Kemaman adalah Dewan Berlian Utama, Majlis Perbandaran Kemaman.

“Sebanyak 49 pusat mengundi biasa yang mengandungi 244 tempat mengundi atau saluran dan empat pusat mengundi awal yang mengandungi empat tempat mengundi atau saluran awal akan digunakan,” katanya.

Pengundi boleh membuat semakan untuk mengetahui maklumat pusat mengundi, saluran mengundi dan nombor bilangan melalui portal semakan di pautan https://mysprsemak.spr.gov.my atau hubungi Hotline SPR di talian 03-8892 7018/7218/7124 atau melalui aplikasi MySPR Semak.

Semakan maklumat pengundian akan dibuka pada 14 November ini.

Abdul Ghani berkata SPR menyeru bakal calon yang bertanding dalam PRK Parlimen Kemaman supaya mengisi dan membuat semakan awal pengisian borang dengan Pejabat Pegawai Pengurus atau Pejabat Pilihan Raya Negeri Terengganu sebelum hari penamaan calon bagi memudahkan proses penamaan calon.

Katanya bakal calon juga digalakkan membuat pembayaran deposit lebih awal untuk memastikan semua proses penamaan calon dapat diselesaikan lebih awal dan berjalan lancar.

Walau bagaimanapun beliau mengingatkan kertas penamaan calon yang telah lengkap diisi dan disemak oleh Pejabat Pegawai Pengurus mesti dikemukakan oleh calon atau penyokong atau pencadangnya semasa hari penamaan calon di PPC.

SPR dalam pada itu turut menawarkan kepada mana-mana agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau badan yang berminat menjadi pemerhati pilihan raya dalam melihat perjalanan proses PRK tersebut bermula dari hari penamaan calon hingga keputusan pilihan raya diumumkan.

“Pemerhati dibenarkan untuk membuat pemerhatian seperti di pusat penamaan calon, pusat mengundi, tempat pengiraan undi dan pusat penjumlahan rasmi undi serta perlu mematuhi kesemua syarat pelant├Čkan yang ditetapkan,” katanya.

Maklumat lanjut dan borang permohonan untuk pemerhati boleh diperoleh daripada portal rasmi SPR di www.spr.gov.my bermula hari ini dan tarikh tutup permohonan pada 26 Oktober ini. – Bernama, 17 Oktober, 2023.

WOIT

LAGI SEBULAN

LEBIH BARU PRK

JENG JENG JENG

WAT IS DE

BEKOS

AMIN

PASAI PAKATAN

TAKUT KALAH KE ?

KAH KAH KAH

LAMBAT LAMBAT

ADA CHAN UNDI

BANYAK MASUK ?

KAH KAH KAH

ENTAH ENTAH

PAKATAN 

TAK MASUK

BERTANDING

TAKUT KALAH

KAH KAH KAH 

KHALAS

DENGAR BAIK BAIK AYAT AKHIR DARI NELSON MANDELA


SILA DENGAR

BAIK BAIK

AYAT AKHIR DARI

NELSON MANDELA

KHALAS 

SOKONG BUATAN SENDIRI


TAK PERLU

EKSTRIM

AMIN

BARANG TAKDA

KITA IMPOT

AMIN

BUATAN SENDIRI

KITA SOKONG

AMIN

Unknown commented on 

"BELI BURGER RAMLY"


Aku sokong.... Jgn pakai iphone... Amerika sokong israel. Pendek kata boikot semua barangan amerika. Beli barangan buatan sendiri. Kita ada telefon tin susu apa susah. Bayangkan selama ini orang islam membiayai segala penindasan keatas diri mereka sendiri.. Apa punya bodoh.

ADA CARA LAIN BUKAN HANYA SABSIDI


ADA PENDEKATAN

LAIN YANG BOLEH

DIGUNA PAKAI

BUKAN HANYA

GUNA SABSIDI

KHALAS 


Unknown commented on 
"KES SABSIDI AYAM DAN TELOR"

Sebab itu kena ada subsidi bersasar lah kenapalah setiap perkara baik pun semua dapat tentangan macam orang-orang seangkatan level TT? Kalau kaya pun dapat subsidi 9rang warga asing main minyak paket peniaga hentam subsidi tapi harga macam taraf hotel negara tak boleh maju ke depan woit kah kah kah otak pakai sedikit

STRATIJI BIJAK


STRATIJI BIJAK

TOK PANGLIMO

KAH KAH KAH

AMIN 



panglimo potaseh commented on
 "HUTANG NEGARA 
DAH CECAH 1.5 TRILION RINGGIT"

Berhutang trilion-trilion ada lah taktik politik terkini .. tujuannya ontok potong stim pada mana hamlau yg nak jadi PM .. dan sambil itu ngisi tombolok sindiri ontok kaya 7 keturunang .

HUTANG SAPA NAK BAYAR

 

GAJI 5 RIBU 

SEBULAN

BELANJA 15 RIBU

 SEBULAN

HUTANG 1 JUTA

INI EKONOMI 

MENTAL

KHALAS

ORANG LAIN

PUNYA HUTANG

DIA PUNYA HAL

KHALAS 

Unknown commented on

 "HUTANG NEGARA DAH CECAH 

1.5 TRILION RINGGIT"


Woit TT. Lu jangan lupa... Hutang Amarika lagi banyak dia punya trillion. Dollar totap mahai... Duit malaysia murah takdak kona mengona dgn hutang. Tapi malaysia takdak produk nak juai kat orang luar... Ada pun sawit... Ada pun petroleum... Boras, iphone, nokia,samsung semua kona boli dari luar takdak satu pun ciptaan anok bangso untuk dijual dipwringkat donia... Anak bangso hanya tau politaik, rasuah, tipu klaim, jadi ustaz ajo... Mau tak nyer duit kito muroh...

GERILA HAMAS TERUS MEROKET ISRAEL



GERILA HAMAS

TERUS MEROKET

ISRAEL

KHALAS

HUTANG NEGARA DAH CECAH 1.5 TRILION RINGGIT



Bon, pinjaman bantu biayai Belanjawan 2024, kata pakar


TERDAPAT cara dan kaedah bagi kerajaan membiayai Belanjawan 2024 berjumlah RM393 bilion, yang merupakan peruntukan terbesar yang pernah ada, kata pakar ekonomi.

Bagi mengatasi sekiranya peruntukan melampaui kemampuan kewangan negara, mereka berkata Putrajaya akan mengeluarkan bon atau kertas perbendaharaan yang akan dijual kepada syarikat atau institusi di bawah kawalan kerajaan untuk mengumpul dana.

Mereka berkata kerajaan juga boleh mendapatkan pinjaman daripada institusi pelaburan domestik seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Perbadanan Nasional Bhd (PNB).

“Persoalan yang ditimbulkan ialah, dari mana Putrajaya akan mendapat wang untuk membiayai peningkatan pemberian kerajaan di bawah Belanjawan 2024,” kata Prof Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Abdul Razak.

“Ia akan datang daripada pinjaman daripada entiti seperti KWSP, PNB mahupun Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji).

“Kerajaan juga akan mengeluarkan bon atau kertas perbendaharaan yang akan dijual kepada institusi dikawal kerajaan.”

Beliau berkata belanjawan yang meningkat itu tidak akan mengurangkan hutang, yang berjumlah RM1.5 trilion, tetapi mengekalkannya pada tahap “dibenarkan”, iaitu 65% daripada KDNK negara.

Semasa pengumuman belanjawan pada Jumaat, Perdana Menteri Anwar Ibrahim memperuntukkan RM393.8 bilion, dengan RM303.8 bilion adalah untuk perbelanjaan mengurus, RM90 bilion untuk perbelanjaan pembangunan dan RM2 bilion untuk simpanan luar jangka.

Peruntukan itu mengandungi dasar bersepadu seperti Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional, Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 dan kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Ke-12 selaras dengan rangka kerja Ekonomi Madani.

Bagi mengembangkan pendapatan, beberapa pembaharuan percukaian akan dilaksanakan, termasuk menaikkan kadar cukai jualan dan perkhidmatan (tidak termasuk makanan dan minuman serta telekomunikasi) kepada 8% berbanding 6% sebelum ini.

Belanjawan itu juga menyaksikan bantuan kewangan tambahan, daripada bayaran Rahmah kepada bayaran khas untuk pelbagai kumpulan.

Barjoyai berkata belanjawan itu berhasrat untuk memenuhi keperluan golongan B40.

“Golongan berpendapatan sederhana tidak menerima sebarang insentif kerana kerajaan berasa mereka tidak memerlukannya,” katanya.

“Saya fikir ia boleh mencapai matlamat jangka pendeknya dan menyediakan bantuan kewangan kepada penjawat awam, pesara dan golongan miskin melalui ‘Bantuan Khas’.”

Tiada projek mega

Pengarah Program Sarjana Pentadbiran Perniagaan Putra Business School Ahmed Razman Abdul Latiff berkata kerajaan mampu menambah peruntukannya kerana tidak lagi mempunyai komitmen untuk menyiapkan projek mega.

Beliau berkata kebanyakan projek diumumkan Anwar adalah kerja-kerja pembaikan infrastruktur melibatkan sekolah dan hospital.

“Kerajaan juga memperkenalkan beberapa bentuk percukaian seperti cukai barangan mewah dan kenaikan cukai jualan dan perkhidmatan. Semua ini akan menyumbang kepada peningkatan insentif,” katanya.

Anwar mengumumkan gaji dan skim elaun penjawat awam akan disemak pada akhir tahun depan, dan buat sementara waktu, penjawat awam, termasuk lantikan kontrak, akan menerima RM2,000 setiap seorang.

Skim gaji dan elaun penjawat awam kali terakhir disemak pada 2012.

Anwar juga mengumumkan insentif RM1,000 untuk semua pesara kerajaan.

Kerajaan juga memperuntukkan RM500 juta untuk menambah baik kadar penyertaan Inisiatif Pendapatan Rakyat.

Kira-kira 700,000 penerima bantuan tunai Rahmah akan layak untuk inisiatif Sumbangan Asas Rahmah (Sara). Mereka akan menerima RM100 sebulan dalam tempoh 12 bulan.

Melalui Sara, penerima hanya perlu menunjukkan MyKad mereka apabila membeli barangan tertentu di kedai runcit. – 17 Oktober, 2023.


WOIT

HUTANG NEGARA

DAH MENINGKAT

KE 1.5 TRILION

AMIN

AWAS !!!

1.5 TRILION RINGGIT

BUKAN 

1.5 BILION RINGGIT

KAH AH KAH

PELIK TETAPI BENAR

UNTUK

 PEMBANGUNAN

HANYA 90 BILION

AMIN

UNTUK PENGURUSAN

393.8 BILION RINGGIT

AMIN

MAHAL RANTAI

DARI BEROK

KAH KAH KAH

MANA NAK CEKAU

DUIT INI ?

AMIN

BERHUTANG

BERGADAI

BERGOLOK

AMIN

SEKARANG BARU 

KITA TAHU KENAPA

NILAI RINGGIT 

MELESET MURAH

KHALAS

AWAS PERMINTAAN CUKONG !!!




Pusat beli-belah banyak tetapi perbelanjaan kurang, kata pengusaha


PUSAT membeli-belah berkembang di seluruh Malaysia namun pengguna kurang berbelanja berikutan peningkatan inflasi, kos sara hidup dan kos perniagaan, kata Persatuan Pusat Beli-belah Malaysia.

Ini menyebabkan pendapatan boleh guna yang lebih rendah untuk pembelian mengikut budi bicara selepas membelanjakan untuk keperluan dan makanan ruji, kata kumpulan itu.

Presidennya Teo Chiang Kok berkata kos input meningkat dengan ketara daripada kos barangan, elektrik, gaji dan kos pematuhan.

“Terutamanya yuran dan lesen berkanun, meningkatkan birokrasi dan aplikasi kawal selia serta kelulusan yang sama dengan pengurusan mikro.”

Beliau berkata industri peruncitan dan pusat beli-belah mengalami tanda-tanda pemulihan yang menggalakkan selepas tinjauan industri terakhir mereka pada Disember 2022 menunjukkan purata penghunian bagi pusat membeli-belah ialah 87%.

Teo berkata mereka sepatutnya melihat pertumbuhan pesat pusat beli-belah di negeri-negeri utama Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Putrajaya, Pulau Pinang dan Johor.

“Terdapat beberapa pusat beli-belah yang dijadualkan dibuka pada penghujung 2023 - The Exchange TRX (November) dan Sunshine Mall di Pulau Pinang. Lain-lain yang dijadualkan dibuka pada 2024 termasuk 118 Mall, 168 Selayang Park dan KL Metropolis,” katanya.

Pavilion Damansara Heights Mall dibuka minggu ini. Ia memperkenalkan pilihan kedai khusus, pengalaman makan yang pelbagai dan perkhidmatan gaya hidup, dengan 100 kedai bersedia untuk menyambut pengunjung menjelang akhir bulan ini.

Teo berkata bagi menangani isu itu Putrajaya harus meningkatkan ketibaan pelancongan dengan cepat termasuk memperkenalkan kemudahan bebas visa atau visa semasa ketibaan.

“Visa semasa ketibaan boleh didapati jika datang dari negara ketiga tetapi bukan dari negara asal.

“Kesan daripada ini ialah Malaysia menjadi destinasi sekunder dan biasanya membuat lawatan yang tidak dirancang.”

Beliau berkata secara tradisinya, kunjungan ke pusat membeli-belah akan meningkat dengan perayaan akhir tahun dan pelbagai acara yang dianjurkan oleh pusat beli-belah itu sendiri serta jualan oleh peruncit.

“Bagaimanapun, rangsangan sebenar hanya boleh datang dengan lebih banyak ketibaan pelancong, terutamanya dengan pelancong China dibenarkan keluar baru-baru ini.

“Jiran kita mengalu-alukan pelancong dengan pengenalan segera perjalanan tanpa visa.” – 17 Oktober, 2023.



WOIT

AWAS !!!

HAL VISA

INI BAHAYA

AMIN

INI CARA CUKONG

NAK BAWA BANYAK

PENDATANG 

CHINA MERAH

AMIN

SEKARANG 1.2 JUTA

WARGA CHINA 

LESAP

DI TANAH MELAYU

AMIN

BERI VISA MUDAH

NEGARA INI AKAN

JADI PROVINSI

CHINA MERAH

MACAM KAMBOJA 

DAN LAOS

AMIN 

KENAPA TAK

 KURANGKAN PUSAT MEMBELI BELAH ? 

INI LEBIH 

MASUK  AKAL

KHALAS