Rabu, 22 Disember 2021

BANJIR DI PAHANG

 


BANJIR DI PAHANG

AMIN





TAHNIAH AUDIT NEGARA

 


Laporan audit 1MDB tidak dimusnahkan, kata bekas ketua audit negara

LAPORAN audit 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak dimusnahkan kerana ia mengandungi “bukti material” berhubung dana kekayaan negara, kata bekas ketua audit negara Madinah Mohamad kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.
 
Madinah adalah saksi pendakwaan ke-12 dalam perbicaraan laporan audit 1MDB terhadap bekas perdana menteri Najib Razak dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy.

Beliau memberi keterangan semasa mengambil alih jawatan itu pada 2017 daripada Ambrin Buang, beliau mendapati terdapat dua versi laporan itu berikutan pertemuannya dengan Nor Salwani Muhammad dari Jabatan Audit Negara.

“Dia meminta arahan saya sama ada laporan asal perlu dimansuhkan.

“Saya kemudian membuat keputusan untuk tidak memusnahkan laporan (asal) ini kerana ia mengandungi maklumat dan bukti material mengenai 1MDB,” kata Madinah kepada mahkamah. 

Apabila Pakatan Harapan berkuasa pada 2018 Madinah berkata beliau menyerahkan laporan itu kepada Majlis Penasihat Kerajaan, polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Salwani yang memberi keterangan pada 2019 sebagai saksi pendakwaan kelima memberitahu mahkamah pada masa itu bahawa beliau secara rahsia menyimpan salinan laporan audit itu.

Beliau juga secara rahsia meletakkan alat rakaman dalam bekas pensel milik pengarah audit NAD Saadatul Nafisah Bashir Ahmad.

Rakaman selama dua jam itu menunjukkan pegawai atasan sedang berusaha mengeluarkan sebahagian daripada laporan audit 1MDB.

Sembilan pegawai hadir pada mesyuarat itu; Arul Kanda kemudian ketua juruaudit Ambrin Buang, kemudian ketua setiausaha kerajaan Ali Hamsa, setiausaha sulit kanan Ali Norazman Ayub, Saadatul Nafisah, wakil Jabatan Peguam Negara Dzulkifli Ahmad, wakil Perbendaharaan Mohamad Isa Hussain dan Asri Hamdin serta ketua setiausaha sulit kepada Najib Razak iaitu Shukry Mohd Salleh.

Najib didakwa menggunakan kedudukannya untuk mengeluarkan sebahagian daripada laporan akhir audit 1MDB antara 22 dan Februari 2016 di Jabatan Perdana Menteri sebelum ia dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara bagi melindungi dirinya dari tindakan jenayah.

Arul Kanda dibicarakan kerana bersubahat dengan bekas perdana menteri itu.

Pertuduhan didakwa mengikut Seksyen 23 (1) Akta SPRM 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana lebih tinggi.

Perbicaraan didengar di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan. – 22 Disember, 2021.

TAHNIAH

AMIN

SISTEM SIMPAN

DOKUMEN

DARI TRADISI

INGGERIS

AMIN

CARA KERJA

KAPIR LAKNAT

MAKAN BABI

MINUM TIMAH

TAK CAYA TUHAN

TAPI JUJUR

BERSIH TUNTAS

KHALAS

OMICRON TERUS MENGGANAS

 


Covid live: France ‘could soon have 100,000 cases per day’; AstraZeneca to produce Omicron-targeted jab

Perancis tidak lama lagi boleh mempunyai 100,000 kes Covid sehari - menteri

Perancis tidak lama lagi boleh mempunyai kira-kira 100,000 kes Covid baharu sehari, kata menteri kesihatan Olivier Veran pada hari Rabu, meningkat daripada kira-kira 70,000 ketika ini ketika negara itu menghadapi gelombang kelima wabak itu.

Varian Omicron akan menjadi jenis Covid yang dominan di Perancis menjelang awal Januari, kata Veran kepada BFM TV.

Veran berkata tiada sekatan baharu disediakan buat masa ini, walaupun tiada apa yang boleh diketepikan, dengan pihak berkuasa berharap peningkatan bilangan orang yang mendapat vaksin akan membolehkan mereka mengawal virus itu.

JAGA DIRI

HATI  HATI

AMIN

OMICRON

SEDANG

MENGGANAS

AMIN

KITA JAGA KITA

 



AWAS

MetMalaysia keluar amaran ribut petir di 6 negeri


JABATAN Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran ribut petir di banyak kawasan di selatan Semenanjung serta Sabah dan Sarawak.

Antara kawasan yang dijangka dilanda hujan lebat ialah di Johor iaitu di Tangkak, Muar, Kluang, Mersing, Kulai dan Kota Tinggi.

Selain itu bagi Sarawak melibatkan Sri Aman, Betong, Sarikei (Pakan, Julau and Meradong), Sibu, Kapit (Song, Kapit and Belaga), Bintulu (Tatau and Sebauh) dan Miri (Marudi). Manakala bagi Sabah kawasan yang bakal dilanda ribut petir ialah Lahad Datu.

Setakat pagi ini, sebanyak 210 lokasi di enam negeri iaitu Selangor, Negeri Sembilan, Terengganu, Kelantan, Pahang dan Kedah masih terkesan dengan banjir berikutan ribut semalaman.


Pusat Kawalan Operasi Bencana, Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) dalam kenyataan hari ini memaklumkan lokasi tersebut membabitkan lapan daerah di Selangor, Negeri Sembilan (tiga), Terengganu (dua), Kelantan (tiga), Pahang (lapan) dan Kedah (tiga).

Rentetan kejadian itu, sebanyak 83 jalan persekutuan dan 126 jalan negeri terjejas membabitkan banjir kilat, banjir, cerun runtuh, jalan runtuh, jalan mendap dan jambatan rosak.

Setakat semalam, lebih 61,000 mangsa telah dipindahkan ke pusat pemindahan sementara, dengan Pahang dan Selangor mencatatkan jumlah tertinggi.

Di Selangor sahaja 30,632 orang telah hilang tempat tinggal akibat banjir teruk. – 22 Disember, 2021.



AWAS
KITA 

JAGA 

KITA

AMIN

PETANG RABU

 


PETANG RABU

NAN PERMAI

AMIN


PETANG RABU 22/12/2021
JAM 6.32
KUAL LUMPUR INDAH PERMAI
SESEKALI RENYAI
TAPI
MATAHARI BERSINAR 
HINGGA KE PETANG
LANGIT BIRU
AWAN BERGELOMBANG
CUACA  MOLEK
AMIN

HANYA MELAYU BODOH - YG BIJAK MENJAUHKAN DIRI

 


HANYA MELAYU

BODOH 

AMIN

YANG BIJAK

MENJAUHKAN DIRI

KHALAS 

Unknown commented on

 "KERAJAAN BEBAL"

Sejak Merdeka begitulah mereka tipu Melayu, lantik manai bodoh pegang jawatan asal Melayu Isle, yang cerdik lari jauh merantau cari makan, memang dikumpul 3.8 pointer , yang ada kes masalah supaya senang diurus dijaga dibelai agar rompak siang malam diteruskan, apa nak buat, kalau cerdik dah lama dah maju, tapi ITU lah kehendak majoriti yang daif miskin tunggu bantu membantu kah kah kah, 



tak boleh salah mereka jugak, kerana kita yang mengundi mereka, kita membawa mereka masik parlimen, bagi jawatan bayar gaji walau rakyat miskin papa kedana tapi gaji mereka mewah tetap terima setiap bulan walau kerja entah apa apa, jadi rumusan nya bukan Kerajaan Bodoh tapi rakyat Bodoh mengundi mereka kah kah kah

LEBAI PELACUR HILANG KE MANA ?

 



LEBAI PELACUR

HILANG KE MANA ?

AMIN 

Unknown commented on

 "LEBAI PELACUR KATA"

Rupanya lebai ni pi umrah. Bila dia balik air bah dah surut. Dia fikir air bah surut sebab berkat doa dia di mekah.

JANGAN LUPA KAH KAH KAH

 



 JANGAN LUPA

KAH KAH KAH 

Unknown commented on

 "PAGI RABU 

JAM 1.45 PAGI"

Jangan main main dengan alam, kuasa Tuhan, tak kira Tuhan yang mana satu, akhirnya tiada apa dapat bawa, semasa hidup buat kebaikan, jangan aniaya orang, jangan keji orang seburuk mana pun orang lain, Amin Dan jangan lupa kah kah kah

SOSOK BIJAK

 


AHMAD

SOSOK YG BIJAK

KHALAS 

Unknown commented on

"KATA-KATA HIKMAT"

Ahmad maslan dari dulu lagi kata kata dia bijak sangat. Boleh menangis kalau baca. Kalau tak kuat iman boleh tukar agama. Kalau dibaca depan pengantin becerai mati dorang. 


Kalau budak menangis malam cukup bagi tengok gambar ahmad maslan pakai songkok sambil tersengih. Bagi sesapa yang satu masa dulu tolong ketengah bakat si maslan ni semoga pahala mengalir untukmu sepanjang hayat dikandung badan hum..


JANGAN BODOHKAN RAKYAT

 


JANGAN 

BODOHKAN

RAKYAT

AMIN 

panglimo potaseh commented on 

"BUDAYA GEROMBOLAN - 

BENCANA PUN PROJEK"

Pukimak kau ..tak abis abis nak bodohkan rakyat ..100 tahun. 1921 banjir besar tak tau sebab apa. 1971 banjir besar sempena 13 Mei. 2021 banjir besar belum tau sebab apa .. tapi gwa dah boley agak sebab nye ..

LANGKAH TEPAT PILIPINA

 


LANGKAH TEPAT

PILIPINA

AMIN 

BUDAYA GEROMBOLAN - BENCANA PUN PROJEK

 



BUDAYA

 GEROMBOLAN

BENCANA PUN

AGIH KONTREK

BUAT DUIT

AMIN 

Unknown commented on 

"PAGI RABU 

JAM 1.45 PAGI"

114 cakap hujan lebat camni berlaku 100 tahun sekali. Ikut cakap dia, tiada serangan ke2. Cuma, ramai yg dah busy buat kertas utk apply peruntukan beli bot bot, generator set. Bro, Kalo 100 tahun sekali, Xpayah belanja duit beli bot. Tunggu sampai tahun 2120 baru beli

KITA ADALAH RAKYAT - RAKYAT IALAH KITA

 


 KITA IALAH RAKYAT

AMIN

RAKYAT IALAH KITA

KHALAS

KITA JAGA RAKYAT

RAKYAT JAGA KITA

AMIN 

Unknown commented on

 "17 GUGUR AL-FATIHAH"

Semenjak kejadian banjir tempohari merata-rata slogan "Kita Jaga Kita" di laungkan. Tapi pada hemat saya yang tak seberapa ni, slogan itu seharusnya ditukar kepada "Rakyat Jaga Rakyat". Ini kerana perkataan "kita" itu terlalu am atau orang kampung saya kata "Too General". Ahli politik pun guna perkataan "Kita Jaga Kita" walhal mereka hanyalah menjaga kepentingan mereka sendiri. Kita boleh tengok sendiri betapa siksanya mangsa banjir mengharung detik mereka terperangkap. 



Bantuan kerajaan ada yang masih belum terima sehingga hari ini. Kerajaan boleh pula menggunakan alasan "Banyak Jalan Ditutup" sebagai menutup kelemahan mereka yang mengambil sehingga 4 hari untuk mobilisasi bantuan. Tengok pula betapa pemurahnya pihak KWSP yg nak menawarkan RM10 juta untuk membantu mangsa banjir. Ada yang mengatakan apa masaalahnya nak bantu mangsa banjir.... Tapi dimanakah logiknya apabila Kerajaan menggunakan duit simpanan rakyat untuk membantu rakyat yang menjadi mangsa banjir?



 Kenapa bila rakyat mintak 10k pengeluaran terakhir, berbagai alasan diberikan untuk melengahkan jawapan? Mengapa dikerahkan segala balaci Kerajaan untuk mengeluarkan kenyataan akhbar membantah pengeluaran yang diminta rakyat? Kononnya macam mereka terlalu perihatin kepada masa depan rakyat. Dalam konteks ini, maka tetap lah "Rakyat yang menjaga/membantu rakyat" bukannya Kerajaan. Jadi pada pendapat saya yang tak berapa cerdik ni... Rakyat seharusnya melaungkan "Rakyat Jaga Rakyat.... Menteri-menteri boleh pegi mampos".

KERAJAAN BEBAL

 



KERAJAAN BEBAL

KHALAS 

capt salai commented on

 "KERAJAAN GAGAL

 LAGI BEBAL"

Jangan salahkan kera jaan,dia org suci berkawan dengan lebai..tengok masa PRN melaka haritu,malaikat datang tolong ooo jangan main main..ni banjir sume ni salah DAP sebab dia orang tak tebang pokok,kalau tebang takde la banjir macam ni

LEBAI BEBAL - MENTERI MANAI - KERAJAAN GAGAL

 


LEBAI EKO BEBAL

AMIN

MENTERI MANAI

AMIN

KERAJAAN GAGAL

KHALAS

LEBAI PELACUR KATA

 



Apakah kerajaan faham amaran perubahan iklim, ekologi, soal pakar

PUTRAJAYA sekadar berpura-pura mengenai isu perubahan iklim dan tidak memperlihatkan sebarang petunjuk ia benar-benar memahami krisis yang akan berlaku, kata kumpulan alam sekitar susulan banjir buruk di banyak tempat pada hujung minggu.

Pertubuhan Pemuliharaan Warisan Semula Jadi Malaysia (Peka) berkata kerajaan sudah mempunyai data perubahan iklim yang diperlukan untuk membuat perubahan dasar, tetapi nampaknya tidak menggunakannya untuk merancang masa depan.

“Data yang ada menunjukkan bukti peningkatan laporan banjir yang meningkat secara beransur-ansur sejak 2012.

“Data ini sepatutnya digunakan untuk merancang masa depan yang lebih baik tetapi malangnya ini tidak berlaku,” kata Presiden Peka Shariffa Sabrina Syed Akil kepada The Malaysian Insight.


Putrajaya juga tiada usaha menyebarkan kesedaran perubahan iklim di kalangan rakyat untuk mengubah tingkah laku dan tabiat gaya hidup, tambahnya.

“Kerajaan tidak menunjukkan inisiatif untuk mendidik rakyat, atau menggubal undang-undang perubahan iklim baharu, atau membimbing orang ramai mengenai cara kita perlu hidup untuk meminimumkan kesan berkaitan pemanasan global,” tambah Shariffa.

Malaysia hanya menamakan perubahan iklim sebagai portfolio menteri pada 2018 apabila Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan persekutuan, mencerminkan pengiktirafan kerajaan terhadap isu itu di peringkat tertinggi buat pertama kali.

Selepas PH digulingkan pada 2020, Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim dibentuk oleh kerajaan berikutnya menjadi tiga kementerian - Alam Sekitar dan Air, Tenaga dan Sumber Asli dan Sains, Teknologi dan Inovasi.

Perdana menteri semasa Ismail Sabri Yaakob menggariskan komitmen perubahan iklim Malaysia dari segi menjadi negara neutral karbon seawal 2050, tetapi pemerhati membangkitkan kebimbangan mengenai ketiadaan pelan tindakan khusus untuk mencapai sasaran ini, dan pelaksanaan yang lemah.

Shariffa juga berharap rakyat Malaysia tidak akan kembali kepada gaya hidup seperti biasa sebaik sahaja bencana banjir sekarang ini berakhir.

Perubahan iklim, yang ditunjukkan dengan ribut lebih teruk, hujan lebih lebat, taufan lebih kerap di kawasan tropika, dan musim sejuk yang lebih sejuk di negara iklim sederhana berbanding sebelum ini, dikaitkan oleh saintis dengan aktiviti manusia dan ekonomi yang membebaskan karbon dioksida ke atmosfera, menyebabkan pemanasan global.

Perubahan dasar untuk mengurangkan kenaikan suhu memerlukan pengurangan penggunaan bahan api fosil, seperti arang batu untuk menjana tenaga elektrik, yang masih sangat bergantung bagi penjanaan kuasa Malaysia. 

Dasar mesra iklim lain termasuk penggunaan tenaga hijau yang lebih baik, pemuliharaan hutan atau penanaman pokok, perubahan kepada dasar guna tanah bagi memelihara habitat semula jadi untuk bertindak sebagai penyerap karbon, dan menukar sisa buangan kepada tenaga.

Sementara itu, perubahan gaya hidup kepada pengguna termasuk mengurangkan penggunaan petrol, menaiki pengangkutan awam untuk meminimumkan pencemaran dan pelepasan asap kenderaan.

Shariffa berkata perubahan iklim sudah pun berlaku di Malaysia, menjadikan kejadian cuaca sejuk Kuala Krai, Kelantan, dialami pada 2014 dan 2018 sebagai contoh.

Walaupun begitu, beliau mempersoalkan sama ada Malaysia mengambil sebarang pengajaran dan sama ada ia bersedia untuk perubahan cuaca yang luar biasa.

“Perkara sebaliknya berlaku semasa musim kemarau dengan suhu yang lebih tinggi dan semakin tinggi direkodkan setiap tahun bagi tempoh lebih lama, berbanding tahun-tahun sebelumnya,” katanya.

Lee Jo Kien, penganalisis utama Pusat Pemuliharaan & Penyelidikan Hutan Hujan Tropika dan People for Peat, juga berkata perubahan iklim berkemungkinan membawa kejadian cuaca ekstrem yang lebih kerap dan tidak dapat diramalkan di Malaysia. – 22 Disember, 2021.

LEBAI PELACUR

TANYA

EKO GAPO

KAH KAH KAH

LEBAI PELACUR

KATA

MI NO SPIK

INGLIS

KAH KAH KAH

HUJAN MALAM TADI

 



AWAS


HATI HATI

Hujan kembali lebat, Plaza Tol Shah Alam naik air semula

HUJAN yang kembali lebat sejak awal pagi di sekitar Lembah Klang mengakibatkan kawasan sekitar Bukit Jelutong, Shah Alam kembali dinaiki air terutama kawasan Plaza Tol Shah Alam.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Selangor Norazam Khamis berkata pasukannya mula digerakkan ke kawasan itu dan menutup beberapa lorong di plaza tol.

“Telah respond pukul 7 pagi tadi di TTDI Jaya. Tol Bukit Jelutong ditutup beberapa lorong,” katanya.

Pemegang konsesi lebuh raya Plus juga melaporkan di Twitter, beberapa lorong keluar dan satu lorong masuk ke plaza tol itu ditutup dan pengguna dinasihatkan menggunakan laluan lain.

Majlis Bandaraya Shah Alam turut menasihati orang ramai untuk mengelakkan kawasan TTDI Jaya dan stadium di Seksyen 13 Shah Alam ekoran kenaikan air.

Kawasan berkenaan ditutup kira-kira 24 jam sebelum kembali dibuka semalam akibat hujan lebat lebih dua hari bermula 17 Disember lalu.

Ia menyebabkan berlaku kesesakan kawasan Lebuhraya Guthrie ke susur Bukit Jelutong arah Pusat Bandar Shah Alam.

Dalam perkembangan berkaitan, Norazam mengesahkan banjir turut melanda Batu Arang, Rawang yang dinaiki air kurang 1 meter.

“Benar berlaku banjir di kawasan penduduk sehingga paras betis. Penduduk setempat dinasihatkan berpindah, namun masih belum mahu berpindah ke kawasan selamat.

“Pihak bomba membuat pemantauan dan bersedia dengan logistik sekiranya pemindahan dibuat,” katanya.

Hujan dilaporkan turun lebat di sekitar Shah Alam, Kuala Selangor, Klang, Gombak, Hulu Langat, Kuala Langat, Sabak Bernam dan Sepang.

Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran ribut petir di banyak tempat di Selangor terutama sehingga jam 11 pagi.

Difahamkan, keadaan banjir di Taman Sri Muda, antara kawasan paling teruk terjejas kini semakin pulih dengan paras air yang kian surut pagi ini. – 22 Disember, 2021.

UJAN PAGI

SUBUH

AMIN

BANJIR 

PAGI INI

AMIN

HUTAN DIGONDOL PAK EBAI - SUNGAI TANPA DEWA

 


 HUTAN DIGONDOL

PAK LEBAI

AMIN

SUNGAI TANPA

 DEWA

KHALAS 

zaharuddin ahmad commented on

 "KATA-KATA HIKMAT"

"Seperti kepercayaan tok moyang dulu..akhir sekali dewa-dewa sungai yg telah salirkan air yg melimpahi tebing ..maka banjir pun surut serta rumah dan tanah kembali kering dan selamat sekali lagi..maka tok moyang dulu-dulu korbankan ayam atau kambing untuk tenteramkan dewa-dewa sungai..hari ini..sungai sudah tak berdewa disebabkan kebiadapan cemaran dgn kekotoran dan sisa agihan dan pelbagai..sampai dewa-dewa sungai lari duduk dlm rumah tonton Netflix siang malam.."



 yang pandai sikit jadi dewa dewan-dewan undangan buat show..maka tanpa dewa pujaan utk menjaga sungai..jatuhlah ketangan anak-anak kampong yg blur..dengan segala kekeliruan dan huru hara untuk menghadapi kemarahan bukit,gunung,hujan dan ribut..tidak ada ayam jantan atau kambing dikorbankan...sungai menganas, rumah tengelam,kenderaan rosak dan yg sedih sekali nyawa terkorban..yg ada boat tidak dapat arahan...yg ada arahan tidak faham apa itu boat..yg tahu membantu tidak dipanggil ..yg tahu panggil tidak membantu...yg ada hanya sukarelawan..anak-anak muda.. membantu tak kira agama atau bangsa,..mana perginya dewa bukit



 ..yg suka tarah hutan belantara..yg suka gali tanah mencari harta karun..tak nak turun membantu ke.?? Atau sekadar nak meredah air meninjau keadaan..atau datang berpakaian dewa utk buat show...sekurang-kurangnya ada dewa selatan dtg mengagihkan bantuan..walaupun dah balun bĂ nyak ..dewa-dewa lain mana..?? Jadi ingatlah hari ini bilamana kamu memilih dewa tu nanti tahun depan tepuk dada tanya selera..sayugianya,..satu pilihan yg sukar..terutamanya setelah menerima sogokan..sesungguhnya untuk meyakinkan dewa-dewa..bahawa kehijauan itu menyegarkan..amat sukar...

BANJIR TERUS MENGAMPOH

 

BANJIR TERUS

MENGAMPOH

AMIN 

MERAKAM SEJARAH SEDANG DICETAK

 



SELAMAT

 MENYAMBUT

MAULUD NABI ISA

AMIN

MERAKAM

SEJARAH

SEDANG 

DI CETAK

AMIN

AMERIKA : MUSUH KEPADA MUSUH KITA IALAH KAWAN KITA


KENALI DIRI KAMU

KENALI MUSUH KAMU

SERATUS 

PERTEMPURAN

SERATUS

KEMENANGAN

AMIN

MUSUH KEPADA

MUSUH KITA IALAH

KAWAN KITA

AMIN 

Unknown commented on

 "KERAJAAN MESRA MELAYU"

Tukar Tiub dibeli oleh Pengyangak Besar Dunia! Apakah akan jadi jika kapal perang Cina atau Rusia mengalir di Gulf Mexico? Celek sikit TT. Malaysia harus mennjaga hak negara kita. Kuasa CIna memberi peluang kepada Malaysia bertindak bebas - tidak menyebelahi kuasa Barat atau Timur. 



Ingat dak? ASEAN Zone of Neutrality? Mengapa ada demonstrasi di Bangkok? Di Myanmar? Di Hong Kong? 58 Negara Islam telah istihar tiada "genocide" di Xinjiang. Mengapa Amerika dok heboh tia-tiap hari Mengapa TT tidak mengecam pembunuhan orang Islam di Afghanistan? Di Libya? Di SYria? Di Yemen? Adakah TT sudah terima suapan daripada NED George Soros?

MANUSIA GAGAL MEMAHAMI BAHASA ALAM

 

C.U.S

CARA UNTUK

SELAMAT

AMIN

MANUSIA GAGAL

MEMAHAMI BAHASA

ALAM

KHALAS 

Unknown commented on

 "MENTERI ALAM SEKITAR -

 BANGANG BODOH & BEBAL"

Dahulu TT penah anjurkan c.u.s cara untuk selamat bukan sop. Bahasa jargons susah difahami hanya untuk poyo tunjuk pandai bolehlah. Bukan met tak beri amaran, sudah diberi seminggu sebelum kejadian. 



Tapi bagaimana bunyi tulisnya? " Satu lekukan bertekanan rendah dikesan pada sel". Apa benda ni? Tapi jika manusia bijak pandai mengecewakan, maka dengarlah suara alam. Jika burung terbang rendah, bila bising riuh rendah, bila langit awan datang berlapis, bila bayu sejuk menampar muka, alam cuba bercakap dengan manusia.

BERKHALWAT HARI KE 642

 



KHALWAT KE 642
RABU  22/12/2021
KITA  MASUK KE HARI 642
BERKHALWAT

PKP 4.0
ANGKA TURUN BAWAH 4000
INI PETANDA BAIK
TAPI ANGKA TERUS
TURUN NAIK

OMICRON
VIRUS INI
 MENJADI MUSUH UTAMA
RAKYAT DUNIA
SELAIN DARI CHINA MERAH
VIRUS WUHAN INI
MEREBAK CEPAT

ADUH !
HARI RAYA X-MAS
DAN SAMBUTAN TAHUN BARU
KALI INI MALAP

MUSIM MENUAI
PAK CIK & MAK CIK
 WARUNG X-MAS
GAGAL UNTUK
KALI KEDUA
AMIN

HEBOH BANJIR
TAPI PUKI MAK
TAK ADA SIAPA PUN
MENGKAITKAN DENGAN
PEMANASAN DUNIA

MENTERI LEBAI PELACUR
HAMPEH TAK BERGUNA
MENGABIS DAN MENGOTORKAN
OXYGEN SAJA
AMIN

PAGI INI HOKKIEN 
SEJUK & BASAH
UDARA LEMBAB
RINTIK RINTIK MASIH ADA
LOPAK AIR DISANA SINI
AIR MELELEH DIATAS JALAN

TAPI GUA DAH BELI
KASUT GETAH DI KEDAI DIY
BERSEDIA UNTUK LECAH

PAGI INI
JANTAN BERKOKOK
MURAI BERKICAU
CENGKERIK BERSIMPONI
TERKUKUR BERLAGU
SAEKOR TERKUKUR
MENCARI CACING DIATAS JALAN

KL & KL SENTARL KELAM
LANGIT KELAM
MATA HARI TERSOROK
DIBELAKANG AWAN HIITAM
APAKAH PANAS
APAKAH HUJAN LAGI
HARI INI
AMIN

BRO
MULAKAN PAGI INI
DENGAN SENYUMAN

BRO
SILAP BESAR DALAM
HIDUP KITA IALAH
KITA TERUS TAKUT
UNTUK MEMBUAT APA APA
KERANA TAKUT SILAP

BRO
JADILAH SEPERTI BUNGA
MEMBERI WANGI PADA TANGAN
YANG MENGHANCURKAN NYA

BRO
BERANI BUKAN
KEKUATAN UNTUK MENERUSKAN
TAPI
 MENERUSKAN
KETIKA  TIDAK ADA KEKUATAN

BRO
APA KAH YANG LU CUBA
  LAKUKAN 
JIKA LU TAHU
PERCUBAAN LU
TIDAK AKAN GAGAL

BRO
MASIH TAK TERLAMBAT
UNTUK JADI
APA YANG LU 
IMPIKAN UNTUK JADI

BRO
BAKAT ITU NASIB
YANG PENTING 
DALAM HIDUP INI
IALAH KEBERANIAN

BRO
BILA KITA DAH SESAT
BARULAH KITA SEDAR
UNTUK MENGENAL DIRI KITA

BRO
HARI INI LU BUAT
APA YANG ORANG
 LAIN TAK BUAT
ESOK LU BERJAYA 
BILA ORANG LAIN GAGAL

BRO
PEKARA YANG AMAT PENTING
SUSAH NAK DIPERKATAKAN
KERANA KATA-KATA
MENCAIRKANNYA

BRO
RINTANGAN DALAM HIDUP
MENJADIKAN HIDUP MENARIK
BERJAYA MERUNTUH HALANGAN
MENJADIKAN HIDUP INI BERERTI

BRO
LU TAK BERJAYA
BERENANG KE WILAYAH BARU
SEHINGGA LU BERANI
TAK NAMPAK PANTAI

BRO
HIDUP INI BUKAN
KACAU BILAU KERANA KEADAAN
TAPI KERANA
KURANG TAHU MAKNA
 DAN ARAH TUJUAN

BRO
BERI LEBIH PERHATIAN PADA
WATAK DIRI DARI REPUTASI DIRI
WATAK  IALAH DIRI KITA
MANAKALA REPUTASI
HANYA PANDANGAN ORANG LAIN
TERHADAP DIRI KITA
AMIN

LAKUKAN SEKARANG
LAKUKAN HARI INI

SELAMAT BERKHALWAT