Jumaat, 29 Oktober 2021

MENANTU ABAH KENA TIBAI LAGI

 



MENANTU ABAH

KENA TIBAI LAGI

KHALAS

SILA TIKAM NO

006-25014

TERIMA KASEH

RONALD REAGAN

AMIN

TAHNIAH AMANAH & DAP

 





Pembangkang guna logo Pakatan di PRN Melaka, kata Anwar

MAJLIS Presiden Pakatan Harapan (PH) sebulat suara memutuskan semua parti akan bertanding dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka di bawah logo gabungan itu.

Pengerusi PH Anwar Ibrahim berkata mereka mengambil kira pandangan semua pemimpin parti dan memutuskan PKR, DAP dan Amanah akan menggunakan logo PH.

“Tapi keputusan kita untuk PRN Melaka, sebagai ujian permulaan, sebagai test, kita sebulat suara menggunakan logo PH.

“Jadi seluruh kekuatan PH, DAP, Amanah dan PKR hanya akan menonjolkan logo PH,” katanya di ibu pejabat PKR. 

Anwar juga berkata dengan perkembangan terkini mengenai aktiviti PRN Melaka, Pakatan akan mengikut semua prosedur operasi standard (SOP).

“Kami amat kecewa dengan ketetapan ini (mengenai kempen) dan mengarahkan semua jentera kami mematuhi SOP.

“Ini kerana risiko yang dicetuskan kepada rakyat dan mungkin terdapat peningkatan kes Covid-19.

“Kami tiada pilihan selain mengikut garis panduan yang ditetapkan,” katanya.

Beliau juga berkata jika kerajaan akan melaksanakan SOP mereka harus memastikan ia juga dipatuhi sehingga tamat dan tidak hanya berhenti separuh jalan.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata kerajaan tidak sepatutnya membuat sebarang keputusan tanpa berunding terlebih dahulu dengan semua parti lain.

“Tetapi mereka (kerajaan) sudah pun merancang SOP. Jadi, saya bersetuju dengan Anwar bahawa ia mesti dilaksanakan secara menyeluruh dan tidak separuh jalan,” katanya.

Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata mereka masih tidak tahu hala tuju PRN Melaka.

“Kami masih tidak tahu apa yang berlaku dan masih menunggu arahan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

“Kami akan mengikut semua arahan, tetapi ia mesti jelas terlebih dahulu,” katanya.

Pada Ahad, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata kementerian menghalang sebarang aktiviti, perhimpunan atau perhimpunan sosial berkaitan PRN Melaka.

Larangan itu bermula pada 25 Oktober dan akan berlangsung sehingga 27 November.

Pada 5 Oktober, empat Adun mengumumkan mereka menarik semula sokongan kepada kerajaan negeri yang diketuai oleh Sulaiman Md Ali yang menyaksikan pembubaran DUN, membuka laluan kepada pilihan raya.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 8 November sebagai hari penamaan calon manakala hari mengundi pada 20 November.

Empat Adun berkenaan ialah Idris Haron (Sg Udang), Nor Azman Hassan (Pantai Kundor), Noor Effandi Ahmad (Telok Mas) dan Norhizam Hassan Baktee (Pengkalan Batu). – 29 Oktober, 2021

SYABAS

AMANAH

AMIN

TAHNIAH DAP

AMIN

PROJEK ANWAR

NAK GUNA

LAMBANG PKR

DIGAGALKAN

AMIN

INI TANDA

BAIK UNTUK

PAKATAN 

AMIN

INI LANGKAH

PERMULAAN

AMIN

LANGKAH

SETERUSNYA.....

KAH KAH KAH

TAHNIAH PAKATAN

 




Pakatan selesai runding kerusi untuk Melaka, umum Anwar


PAKATAN Harapan (PH) sudah memuktamadkan pembahagian kerusi antara komponen partinya untuk Pilihan Raya Negeri Melaka, umum pengerusinya Anwar Ibrahim.

PKR akan bertanding 11 kerusi sementara Amanah 9 dan DAP 8, katanya.

“Dalam amalan politik bersama, pembahagian kerusi ini satu proses yang panjang.

“Negeri diberikan laluan untuk berbahas memuktamadkan dan selepas itu barulah dikemukakan kepada jawatankuasa khas yang mewakili parti.

“Setelah itu baru diangkat kepada Majlis Presiden dan kita memutuskan untuk menyelesaikan dan memuktamadkan (pengagihan kerusi bagi Melaka).

“Keputusan kita jumlahnya DAP kekal 8, Amanah 9 dan PKR 11,” katanya dalam sidang media, hari ini, disertai Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Anwar juga memaklumkan rundingan pengagihan kerusi PRN Melaka turut memuktamadkan pembahagian kerusi Parlimen untuk negeri itu bagi Pilihan Raya Umum ke-15.

Katanya, PKR, Amanah dan DAP masing-masing akan bertanding dua kerusi, dengan DAP mendapat semula kerusi tradisinya Alor Gajah.

Pada PRU14, DAP hanya bertanding di Kota Melaka, sementara Alor Gajah ditandingi calon Bersatu yang ketika itu sebahagian daripada gabungan PH.

Bersatu juga pada masa itu bertanding di Masjid Tanah, sementara Amanah bertanding di Jasin manakala PKR meletakkan calon di Hang Tuah Jaya dan Tangga Batu.

Melaka mempunyai 6 kerusi Parlimen dan 28 kerusi negeri.

Jelas Anwar, jawatankuasa khas pengagihan kerusi PH dianggotai Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub, Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke dan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution, yang dibantu beberapa pimpinan parti lain.

Anwar berkata bekas ketua menteri Adly Zahari, yang juga naib presiden Amanah, akan mengetuai kempen PH bagi PRN Melaka. 

Dalam pada itu, Anwar memaklum PH juga sedang berunding dengan Muda untuk membenarkan calon parti yang belum didaftarkan itu bertanding atas tiket PH.

Muda yang masih menunggu kelulusan pendaftaran kelmarin mengumumkan bertanding PRN Melaka, yang ditetapkan pengundiannya pada 20 November.

Penamaan calon akan berlangsung 8 November. – 29 Oktober, 2021.

SATU CONTOH

PERUNDINGAN

YANG BAIK

AMIN

SEMOGA BERJAYA

KHALAS

ANWAR WAJIB SAMAN

 



ANWAR WAJIB

SAMAN

YUSUF RAWTHER

KHALAS

Unknown commented on 

"TOK IMAM DI FITNAH"

Anwar ketua pembangkang Parlimen dan calon tetap perdana menteri Malaysia. Tak baik kalau ada tuduhan yang gitu menjijik terhadap seorang pemimpin yang aman dihormati. Baik Anwar bersih nama sendiri segera. 


Ambil 3 langkah berikut segera:

 (1) Suruh kawan-kawan yang ada bersama Nurul Nuha dan anak-anaknya bertampil kedepan mengesah kehadiran masing-masing;

 (2) Ambil ujian poligraf 

(3) Saman Yusoff kerana fitnah beliau. Tak ada apa yang Anwar perlu takut atau khuatir kalau tuduhan Yusoff itu palsu. Berani kerana benar!

MAT AZALINA BETUL

 



MAT AZALINA

BETUL TEPAT

AMIN

TAHNIAH

KHALAS

Unknown commented on 

"PANDANGAN 

PEMIMPIN MASA DEPAN"

Hisham, dulu sudah terbalik ke? Dulu gwa anggap orang UMNO tak cerdik. Tapi sekarang gwa bagi "like" sama Mr AOS. Dia jauh lebih logik, lebih rasional daripada ahli Parlimen PKR yang menang kurang cerdik. Kalau terus cakap terang dan rasional, penting hal-ehwal rakyat, gwa akan undi UMNO, buang PKR!


PANDANGAN BIJAK BISTARI

 



Kenapa tak guna logo Pas dalam PRN Melaka? – Tuan Ibrahim

KUALA LUMPUR – Dalam keadaan UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mahu bekerjasama dengan Pas dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka –  Tuan Ibrahim Tuan Man ada idea baharu.

“Oleh kerana semua parti bersetuju bekerjasama dengan Pas, elok kalau kita gunakan satu logo iaitu logo Pas dalam PRN Melaka nanti. Fikir-fikirkan,” tulisnya dalam status Facebooknya hari ini.

Idea Timbalan Presiden Pas itu ekoran kesediaan UMNO dan Bersatu bekerjasama dengannya namun masing-masing menetapkan penggunaan logo Perikatan Nasional (PN) dan Barisan Nasional (BN) bagi menghadapi PRN Melaka.

Ia juga kali pertama bagi Pas menggunakan simbol gabungan politik bagi menghadapi pilihan raya. – 


PANDANGAN

BIJAK BISTARI

AMIN

MUNCUL SERIBU

TAHUN SEKALI

KAH KAH KAH

TEPAT LAGI BETUL

KAH KAH KAH

INILAH DIA

PENLEMAT BERSATU

YANG BERNAFAS

DALAM BALDI

KAH KAH KAH

SHARIFAH KENCING UNTA

 


SHARIFAH

KENCING UNTA

AMIN

Unknown commented on 

"TOK ARAB

 MINUM KENCING UNTA"

KAHKAHKAH botul tu Apanama, satu soalan yang baik. Kencing UNTA bila minum tak mabuk tapi boleh bagi jadi tak haus satu hari... tak payah minum air, lagi boleh bagi sembuh banyak penyakit. Kasi letak label AIR SHARIFAH, nama pompuan Alab musti sangat laku punya..! KAHKAHKAH Amiin

PH BOLEH MENANG - DAULAH TERPENDAM AKAN HALANG

 



PH BOLEH MENANG

AMIN

DAULAH TERPENDAM

AKAN HALANG

KHALAS

Shaman commented on 

"PAKATAN 

BOLEH MENANG"

Encik hishamuddin rais, PH menang kalau takda dsai? Nak gelak boleh??? Encik pekena gam gajah ke senapang ni? Encik oo encik...dalam Malaysia ni dua macam je majoriti pengundi. Satu yg undi untuk Anwar jd , satu yg xnk. Encik baru balik Malaysia ke? Khalas

LEPAS JUMAAT MARI BERTECHNO

 




LEPAS JUMAAT 

MARI BERTECHNO

AMIN

Unknown commented on

 "WAJIB DIJEMPUT UNTUK BUAT PERTUNJUKKAN"

Seronok pulak ak tengok.. ok la tt, sejok² dkt sana dia buat warming up sambil zikir

MAT SABU DAN GUAN ENG KENA TIPU

 


GUAN ENG 

MAT SABU

KENA TIPU

AMIN

Unknown commented on

 "PAKATAN 

BOLEH MENANG"

Impossible Pakatan Harapan gugur Anwar! Pakatan wujud hanya dengan satu matlamat, nak tabal Anwar jadi perdana menteri. Jangan mimpi Pakatan akan kesah hal-ehwal Melaka atau orang Melaka. Kalau menang pun tak erti dan tak minat tadbir negeri. Dia orang dah cuba 20 lebih bulan tadbir negara, rakyat ada apa manfaat? Kekecohan dan kekacauan saja ada!

MENANG LAIN - MENGUBAH LAIN

 


MENAG LAIN

MENGUBAH LAIN

KHALAS


Unknown commented on

 "PAKATAN BOLEH MENANG"

Tt dia sendiri dah lupa. - Kalau pilihanraya boleh ubah sesuatu dah lama diharamkan. Kalau umno kalah aku yakin 500 peratus pru nanti jahanam PH.


SOLDADU AMERIKA ADA DI TAIWAN

 


SOLDADU AMERIKA

BERADA DI TAIWAN

KHALAS

PANDANGAN PEMIMPIN MASA DEPAN




Ia datang daripada perkataan vidhyadharī. Vidhya bererti "pengetahuan", sedangkan dharya bererti "pemilik", "pemakai" atau "pembawa". Istilah Vidhyadhari ...


Masyarakat perlu berfikir lebih logik isu arak 'Timah', kata Azalina


AHLI Parlimen Pengerang Azalina Othman Said berkata masyarakat perlu dididik supaya berfikiran lebih logik susulan kontroversi minuman beralkohol tempatan jenama ‘Timah’.

“Daripada dulu, kecil-kecil kita makan hotdog, coney dog, jadi macam mana? Anak saya suka makan hotdog, takkan saya kata tak boleh makan…jadi saya rasa ini penting, kita kena didik masyarakat kita memikirkan secara lebih logik,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mencelah giliran Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Rosol Wahid pada sesi penggulungan Rang Undang-Undang Perihal Dagangan (Pindaan) 2021 di Dewan Rakyat hari ini.

Rosol berkata sememangnya terdapat keperluan untuk melahirkan masyarakat yang matang, berhemah dan bertanggungjawab supaya tidak mengambil kesempatan atas apa sahaja isu untuk kepentingan dan keuntungan sesetengah pihak.

“Kita tidak mahu ia (isu salah tafsir nama produk) menjadi satu precedent (duluan) ...lepas ini (mungkin) berlaku pula (isu) root beer. Ini tidak akan ada kesudahan,” katanya.

Sementara itu, persidangan Dewan Rakyat hari ini meluluskan Rang Undang-Undang Perihal Dagangan (Pindaan) 2021 yang bertujuan meminda Akta Perihal Dagangan 2011 (Akta 730) untuk menyusun semula dan memantapkan fungsinya supaya lebih komprehensif selari dengan peredaran masa.

Akta 730 digubal antaranya untuk mengadakan peruntukan bagi menggalakkan amalan perdagangan yang baik dengan melarang perihal palsu, pernyataan, pengendalian dan amalan palsu atau mengelirukan berhubungan dengan pembekalan barang-barang dan perkhidmatan. – Bernama, 28 Oktober, 2021.


TOK GURU

DARI KATA HINDU

AMIN

NERAKA 

KONSEP HINDU

 AMIN

BIDADDARI

KONSEP HINDU

AMIN

SYURGA 

KONSEP HINDU

AMIN

AGAMA PUN

KONSEP HINDU

KAH KAH KAH 

LU NAK 

CAKAP APA

KAH KAH KAH





AGAMA = CICAK

KAH KAH KAH

Agama is a genus of small-to-moderate-sized, long-tailed, insectivorous Old World lizards. The genus Agama includes at least 37 species in Africa, especially sub-Saharan Africa, where most regions are home to at least one species. Eurasian agamids are largely assigned to genus Laudakia


Agama ialah genus cicak Dunia Lama bersaiz kecil hingga sederhana, berekor panjang dan pemakan serangga. Genus Agama termasuk sekurang-kurangnya 37 spesies di Afrika, terutamanya sub-Sahara Afrika, di mana kebanyakan wilayah adalah rumah kepada sekurang-kurangnya satu spesies. Agamid Eurasia sebahagian besarnya ditugaskan kepada genus Laudakia

SARAWAK UNTUK SARAWAK

 





Belia Sarawak lebih cenderung sokong pembangkang, menurut kajian

KAJIAN yang menunjukkan pembangkang mendapat kelebihan daripada Undi-18 mendorong desakan untuk mengadakan PRN Sarawak selepas kumpulan pemilih itu dimasukkan dalam daftar pengundi, kata penganalisis dan pemerhati politik.

Penganalisis berkata tinjauan pendapat umum dalam kalangan golongan ini menunjukkan ramai daripada mereka cenderung menyokong pembangkang.

Situasi ini mendatangkan kebimbangan bagi Gabungan Parti Sarawak (GPS) yang memerintah.

GPS dikatakan mendesak supaya PRN diadakan sebelum akhir tahun ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kini mendaftarkan sebahagian besar pengundi muda tetapi daftar baharu dengan mereka yang berusia 18 tahun dijangka siap tahun depan.

Pengarah Institut Asia Universiti Tasmania, James Chin berkata ini adalah alasan sebenar pembangkang tidak mahu pilihan raya diadakan sebelum mereka yang berusia 18 tahun layak mengundi.

“Mereka percaya pada tinjauan pendapat umum yang mengatakan orang muda lebih anti-penubuhan,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Ahli akademik itu berkata walaupun tiada rekod sejarah mengenai cara pengundi berusia 18 hingga 20 tahun tetapi tinjauan yang dijalankan oleh semua parti menunjukkan golongan muda secara amnya anti-penubuhan.

“Mereka suka politik melayani kepentingan mereka dan pandangan umum mereka menganggap politikus tidak mengikut kehendak anak muda,” katanya.

Sarawak kini berada di bawah peraturan darurat akibat pandemik Covid-19 yang akan berakhir pada Februari tahun depan.

Bagaimanapun pembubaran DUN Melaka dan PRN Melaka menambahkan tekanan kepada kerajaan negeri untuk turut melaksanakan PRN.

Tetapi Chin berkata pembangkang mungkin terkejut jika mereka banyak bergantung kepada tinjauan pendapat umum.

Chin berkata semua parti politik arus perdana di negeri ini melibatkan pengundi muda yang berpotensi ini.

Dia bahkan mendakwa beberapa organisasi yang menyasarkan golongan muda bergabung secara langsung dan tidak langsung dengan kerajaan. – 29 Oktober, 2021.

PARTI MANA

MELAUNGKAN

SLOGAN

SARAWAK UNTUK

SARAWAKIAN

PARTI INI AKAN

MENDAPAT SOKONGAN WARGA DAYAK

AMIN

DAYAK BERSATU

SARAWAK MAJU

 AMIN

TOLAK PARTI 

YANG TAK SUKA 

DAYAK BERCAWAT

AMIN

  TOLAH HEGEMONI

 MELAYU  DI SARAWAK

KHALAS

I GOD DI NUMBO

 




Pengundi Cina di Melaka enggan keluar mengundi

PENGUNDI Cina di Melaka mungkin tidak keluar mengundi pada pilihan raya negeri (PRN) bulan depan kerana masih ramai yang bimbang jangkitan Covid-19 dalam masyarakat dan negara, kata pemimpin tempatan.

Terdapat 28 kerusi DUN Melaka dengan kerusi dominan Cina di Bemban, Bandar Hilir, Duyong, Kota Laksamana, Kesidang dan Ayer Keroh.

Pemimpin tempatan dari kawasan ini berkata PRN akan datang terus menjadi bualan dalam kalangan penduduk di kedai kopi, dan ramai bersetuju terdapat risiko jika keluar mengundi yang boleh menyebabkan peratusan keluar mengundi rendah.

Selain kebimbangan mengenai kesihatan, mereka juga muak dengan ahli politik dan sikap mementingkan diri untuk mengadakan pilihan raya.


Mereka menambah, walaupun keluar mengundi, ada kemungkinan mereka akan membuang undi rosak untuk menghukum ahli politik ini kerana menyebabkan krisis politik.

Bekas ketua kampung Bukit Beruang Yap Son Chung berkata tujuh daripada 10 penduduk kampung enggan keluar mengundi.

Chung berkata penduduk kampung kecewa dengan ahli politik yang mencetuskan kemelut politik di negeri ini ketika jangkitan Covid-19 masih menular.

Walaupun kebanyakan mereka sudah divaksin, penduduk kampung tidak berasa ia akan menghalang mereka daripada dijangkiti jika keluar mengundi, katanya.

“Sama ada di kedai kopi atau pasar, penduduk kampung bercakap tentang keengganan mereka untuk mengundi semasa pilihan raya. Ini adalah pendirian penduduk Melaka,” kata Chung kepada The Malaysian Insight.

“Penduduk di sini bimbang pilihan raya akan membawa kepada lebih banyak jangkitan seperti selepas PRN Sabah. Ahli keluarga juga tidak mahu membenarkan orang tua mereka yang berisiko dijangkiti untuk keluar mengundi.

“PRN ini tidak perlu dan saya percaya peratusan keluar mengundi akan rendah,” katanya sambil menambah beliau juga sudah menjelaskan kepada penduduk kampung yang vaksin belum ada semasa PRN Sabah diadakan.

Chung berkata penduduk kampung terutamanya tidak berpuas hati dengan empat ahli politik yang menarik sokongan mereka kepada ketua menteri Sulaiman Md Ali, mengakibatkan kejatuhan kerajaan negeri, dan pilihan raya.

Penduduk kampung tidak akan mengundi empat individu ini dan jika mana-mana parti politik mengambil mereka, ia akan membunuh peluang mereka juga, kata Chung.

Tindakan bekas ketua menteri Idris Haron (Sungai Udang-BN), Nor Azman Hassan (Pantai Kundor-BN), Noor Effandi Ahmad (Telok Mas-PN) dan Norhizam Hassan Baktee (Pengkalan Batu-Ind) menarik balik sokongan kepada Sulaiman awal bulan ini membawa kepada kejatuhan kerajaan negeri.

Melaka akan keluar mengundi pada 20 November, dengan hari penamaan calon ditetapkan pada 8 November.

Pilihan raya yang tidak perlu

Bekas ketua kampung Sg Udang, Ee Kian Nam berkata pilihan raya kali ini diadakan hanya untuk kepentingan peribadi ahli politik tertentu dan ia sama sekali tidak perlu.

“Mereka di sekeliling saya menyuarakan tidak mahu menyertai pilihan raya semasa wabak kerana bimbang dijangkiti. Mereka juga tidak gembira dengan ahli politik yang memperlakukan mereka seperti orang bodoh. Mereka marah.

“Rakyat menderita dan ahli politik ini terus bertukar sokongan. Mereka sudah tawar hati dengan politik dalam negara dan bagi mereka pilihan raya semula ini membuang masa,” katanya.

Ee berkata katak politik amat tidak boleh dimaafkan.

“Pengundi memutuskan mereka akan mengundi berdasarkan calon. Jika katak, mereka tidak akan keluar mengundi.”

Penduduk Kesidang, Astrid Lye, 38, berkata gabenor sepatutnya tidak membubarkan DUN dan perlu menyelesaikannya melalui rundingan.

“Saya akan ambil cuti untuk balik mengundi dan saya akan bawa ibu mengundi di kawasannya juga. Tetapi jika tiada SOP yang betul di pusat itu, saya tidak akan benarkan ibu saya yang berumur 72 tahun pergi. Saya tidak sanggup mengambil risiko.

“Vaksin tidak bermakna kita tidak akan dijangkiti. Melaka telah memasuki fasa keempat pemulihan dan aliran penduduk ke negeri ini meningkat dengan mendadak.

“Kami bimbang ini akan membawa kepada satu lagi gelombang jangkitan di Melaka.”

Lye berkata siapa yang beliau undi akan bergantung kepada rekod perkhidmatan calon dan parti politik yang sealiran.

“Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pemeliharaan tapak bersejarah di Melaka dan usaha meningkatkan pelancongan tidak seimbang.

“Sebagai penduduk tempatan, kami tidak mahu melihat tapak bersejarah dikorbankan demi pembangunan ekonomi dan pelancongan.

“Saya mahu mengundi calon yang akan bekerja keras untuk Melaka. Saya tidak mahu mengundi parti atau calon yang hanya pentingkan keuntungan.” – 28 Oktober, 2021.


PROJEK

I GOD DI NUMBO

GAGAL LAGI

KAH KAH KAH

MAT SABU

GUANG ENG

KENA TIPU LAGI

KAH KAH KAH

PADAN MUKA

KAH KAH KAH