Ahad, 20 Julai 2014

SELAMAT BERBUKA



SELAMAT 

BERBUKA
panas terik
berkai kali mandi
sampai kulit kering
ahad yang membosankan

tidak ada yang menarik
semua kawan kawan
telah mula berundur
dari kuala lumpur

MALAM KELMARIN
sibuk dengan dapur jalanan
sedekah dari orang ramai
semkin banyak

dalam pusat kota
semakin banyak tim dan geng
yang ingin membuat amal
semua ingin membeli saham
semua ini membuat kebaikan
alangkah baiknya
jika sesudah ini
yang bersedekah 
yang membantu 
akan berterusan

JAM 7:00 PETANG
wilayah aku senyap
hanya kedengaran bunyi
pusing kipas
dan dari jauh terdengar
bunyi ungas kelaparan
panas yang sebagini
menyesak kan nafas
bukan saja manusia sesak nafas
unggas pun sesak nafas
SESAK NAFAS
bukan sahaja kerana panas
tetapi
dari berita kemalangan mh17
dunia sibuk dengan mh17
289 gugur dari pesawat ini
makan dunia lalai
lebih 1000 telah tewas
di gaza

MEMBUKA FRIGO
terjumpa tapai ubi
entah berapa lama
telah berehat
maka petang ini
gwa berbuka tapai uba
dan 
buah tamar

tak sampai seminggu
maka hari raya 
akan sampai
aduh
betapa cepatnya
dunia bergerak

SELAMAT 

BERBUKA






-----------

2 ulasan:

Awanama berkata...

selamat ber buka puasa Tuan Haji

relax relax lah dengan hidup ini

takde apa nak di kejarkan

tak guna menongkat langit pun

yang dalam 300 tu pun sudah menyesal ; kena seksa kubur sekarang ini

kenapa nak stress stress nak cepat sangat mati ???

mat salleh ke , mat lahant ke , yang dah mati tu semua kena seksa kubor,,,, kesian roh roh dia kena seksa.

bukan relax relax pun dalam kubor mana ada kurma , tapai ke , ribena ke.... gelandangan pun tak de dalam kubor tu.

malam terakhir Ramadhan ni elok lah duduk masjid... saya pun meng ingati diri saya juga Tuan Haji.

kita ini pun bukan budak lagi , dah assar tunggu maghrib waktu ber buka liang lahat aje.

Selamat Ber Buka Puasa Tuan Haji !!

Awanama berkata...

1.waktu umuq budak-budak dulu!sibuk dok bagi tau semua orang yang kita orang berpuasa!!kununnya nak menyakinkan orang bahawa kita sedang berpuasa!!kalau boleh nak jaja seluruh kampung!!
2.bila dah besaq!!tak perlu bagi tau orang bahawa kita sedang berpuasa atau berbuka puasa!!dah kewajipan umat islam untuk berpuasa!!semua orang islam tahu!!
3.apa pun selamat berpuasa dan berbuka untuk ko!!nampaknya lidah ko dah boleh terima buah tamar bhaii!!itu adalah sunah nabi bhaii bukan nak ikut arab atau tidak!!
4.kih!kih!kih!