Sabtu, 11 Oktober 2014

ROSMAH DAPAT BERAPA JUTA?





BAJET 2015: PENGHARAPAN YANG KECUNDANG

Setiap tahun rakyat Kelantan termanggu di depan televisyen melihat Menteri Kewangan membentangkan belanjawan. Pengharapan yang cukup tinggi untuk melihat sesuatu mengalir ke bumi Kelantan.

Tahun ini sekali lagi bajet yang kononnya untuk rakyat mengecewakan rakyat Kelantan. Di saat rakyat Sabah mendapat manfaatnya bila PM mengumumkan pembinaan lebuhraya Borneo sejauh 1000 kilometer lebih. Rakyat Kelantan masih bergelut dengan lebuhraya maut.

Lebih memeritkan, disaat hasil bumi Kelantan yang disedut secara rakus oleh Petronas seolah kami ini umpama  tidak mempunyai apa-apa hak yang sewajarnya.

Dato Mustapha Mohd yang juga Menteri penuh dalam kabinet Najib seakan mengiyakan dan membiarkan Kelantan diperlakukan sedemikian.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kelantan melihat situasi ini dengan cukup serius. Adakah hanya kerana perbezaan politik yang berlainan, Kerajaan Pusat menafikan hak rakyat Kelantan? Apakah rakyat Kelantan tidak mempunyai maruah sehingga begitu teganya Kerajaan Pusat mempermainkannya.

Selain lebuhraya, rakyat Kelantan juga melihat isu Royalti dan menaiktaraf Lapangan Sultan Ismail sepatutnya diberikan keutamaan dan hak yang sepatutnya. Namun seperti tahun-tahun sebelumnya ia hanya mimpi.

SAMM Kelantan berjanji, akan bersama-sama rakyat Kelantan mengembeleng tenaga untuk menuntut hak ini. Hak yang dinafikan oleh rejim zalim BN.

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan







-----------

10 ulasan:

Amuraria berkata...

kerja pengkhianat tiada penghujung ! ABU !

Awanama berkata...

Hj Osama
Kenapa rakyat Kelantan perlu termanggu di depan televisyen melihat Menteri Kewangan membentangkan belanjawan...?

Takkan masih bebal dari dulu hingga sekarang bahawa menganak-tirikan Kelantan adalah sebahagian perang saraf antara PAS dan UMNO Baru ?

Tujuan utama BN tidak mempedulikan Kelantan agar rakyat yang memberi undi pada PAS hidup susah.

Bila hidup susah... Macam-macam boleh jadi.

Awanama berkata...

sbb tuan presideng x minta...
cuba minta...MUNGKIN bole dapat...
x pun suh nik abduh minta...,
dia kan ada kawan orang luar...

Awanama berkata...

Bro TT, kompom kak mah dapat jet dalam bajet bini dia.

Awanama berkata...

Buat mcm ni, Kelantan keluar jadi republik. Kan senang. Dah alang2 seposen pun x dapat. Kita ada setahun lagi utk belanjawan 2016.

Jgn tambahkan taik talam tempurung kepala. UMNO ngan Datuk Pa, apa boleh kita harapkan? Sultan kito tu mmg baik, tapi x reti ajar anak2 muda kelantan belajar solat pun.. nak melancap pun tak reti.. apatah lagi nak berbini.. pelir x naik..

Pergi mampos dgn PAS yg menyembah raja2 sbg tuhan.. apa ko nak harap dgn parti2 yg dijadikan sbg mengolah persetujuan menjadikan negeri dan negara sbg demokratik.. rakyat kafir Hong Kong pun dah cakap, demokrasi xboleh dilaksanakan di semua negara.. zaman Muhammad jadi nabi, ada raja Saudi tak? Dari mana tetiba muncul raja Daudi dan menjadi ketua agama Islam utk menipu bangsa dan rakyatnya? Nabi Muhammad menyembah raja mana?

Tok nok chic....

Awanama berkata...

Soalan matematik bocor pt3 ...

Semalam terbaca keluhan Shahidan Kassim berkenaan gaji AHLI Parlimen Malaysia yg tak cukup dan memasing ikat perot kerana menerima gaji MP terendah di dunia...

Jom jawap soklan Peperiksaan Akhir Tahun Darjah 3 Matematik Tambahan.

1. Jika Encik Shahidan Kassim menerima gaji sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri sebanyak RM14,907.15 dan menerima gaji RM6,508.59 sebagai Ahli Parlimen. Berapakah jumlah gaji beliau setahun?.. ( 10 Markah )

Jawapan : RM14,907.15 + RM6,508.59 x 12 = RM256,988.88

2. Jika gaji RM2500.00 cukup utk menampung perbelanjaan Encik Shahidan Kassim dan Encik Ahmad Maslan selama sebulan anak beranak. Berapa tahunkah beliau tidak perlu ikat perutnya yg boroi itu melalui langkah penjimatan perbelanjaan ala buruh binaan Bangladesh ?

( 10 markah )

RM256,988.88 ÷ 2500 = 103 bulan

103 bulan ÷ 12 = 8 Tahun 6 Bulan

3. Jika jumlah gaji Encik Shahidan tidak termasuk elaun selama setahun cukup utk beliau anak beranak makan selama 8 Tahun 6 Bulan. Pada pendapat anda patutkah beliau meminta kenaikan gaji ketika orang lain tidak menerima kenaikan gaji??.. berikan alasan anda?..

( 80 markah )

---------- kertas soalan tamat ---------

Jawapan : Lu pkiaq la sendili.. sikap tamak pemimpin yg tak pernah bersyukur dan rasa cukup dgn harta dunia sungguh menjengkelkan sya sebagai rakyat Malaysia. Di masa pemimpin menyuruh rakyat bersyukur dan berjimat cermat.. mereka sendiri yg bergaji Suku Juta Ringgit setahun mendakwa terpaksa mengikat perut utk meneruskan kelangsungan hidup di dunia yg fana ini... mereka sendiri tak pernah cukup.. pandai pula mengarahkan rakyat berjimat cermat dgn gaji minimu
m RM900 sebulan??. ketahian apakah ini?...

Salam sabtu...

-copy whatsapp

Awanama berkata...

Elaun menteri naik gaji kena kaji
kakitangan awam dapat rm 500 sehingga setengah bulan gaji
minyak jib95 tidak.kena.gst
minyak.jib95.naik.2.posen...
terbaik.mengurus keluarga msia
Terus menjaga kelangsungan kuasa
Cuma.tak faham.faham
budjet ini.rakyat dapat apa
brim broom.broah
kah kah kah
mampoooooossss

Awanama berkata...

Rosmah dapat butuh satu malasyia jer

Awanama berkata...

Utk berkuasa selama 57 thn not ezi... dasar takut dasar pecah dasar serabut kena wujud... supaya segala kedayusan rompak dpt disembunyikan atas nama.agama bangsa negara.... ketua wajib memberi gula... wajib mencetus ketegangan...komplot geng perompak ala ali baba dan 40 penyamun... beginilah keadaan... pengurusan tiris kebocoran tahap tertinggi... slogan 2 yg menipu rakyat terus digunakan...semua tau pilihanraya sbg rubber stamp dan ruang.buat duit oleh kroni... kah kah kah
meluat tengok tv
meluat baca utusan
meluat tengok jib and geng
meluat dgn penipuan
meluat dgn pemimpin berbuih mulut
tapi penyamun no ono...
kah kah kah
masa depan gelap gulita
apa akan jadi kpd syed mokhtar
equity bumiputera 30 % kepunyaan syee mokhtar seorang... wayang perlu dipentaskan ....melayu masih mundur... melayu masih lemah... melayu masih perlu bantuan... melayu perlu dayus ekonomi... supaya wakil melayu boleh kaut khazanah negara selama mungkin... 2020 bukan negara maju... pemimpin negara dah capai status maju sejak1990 an lagi dalam aspek kumpul harta utk diri dan keluarga...semua sedar tapi buat deek.
.sebab semua pun sama kategori..semua tak.betul...kah kah kah

Awanama berkata...

SAMM kelantan? ni syok sendiri ka? SAMM ni ada dekat kelantan?

hahaha