Sabtu, 7 September 2024

KITA PENYEBAB TANAH JERLUS



Aktiviti manusia, hakisan tanah punca tanah jerlus KL, kata kementerian

AKTIVITI manusia dan hakisan tanah adalah antara faktor yang menyebabkan tanah jerlus sedalam 8 meter di Jalan Masjid India bulan lepas yang meragut nyawa seorang warga India, kata Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam.

Kementerian itu memetik penemuan daripada pelbagai agensi, termasuk jabatan mineral dan geosains yang menjalankan siasatan menggunakan peralatan radar penembusan darat, dalam mencapai kesimpulan ini.

“Berdasarkan siasatan, kejadian itu berpunca daripada beberapa faktor, antaranya aktiviti antropogenik (manusia), cuaca, dan hakisan lapisan asas tanah.

“Satu laporan teknikal mengenai struktur geologi dan bawah permukaan akan disediakan dalam tempoh tiga bulan akan datang oleh pasukan petugas yang meneliti struktur tanah kawasan Masjid India, yang diketuai oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL),” kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Tanah jerlus di Jalan Masjid India pada 23 Ogos lalu meragut nyawa pelancong India berusia 48 tahun, Vijayaletchumy, yang sedang berjalan di jalan di luar Malayan Mansion ketika kejadian itu berlaku.

Pasukan penyelamat telah mencuba pelbagai kaedah untuk mengesan Vijayaletchumy tetapi usaha mereka tidak berjaya.

Keputusan untuk menamatkan pencarian adalah atas kebimbangan keselamatan pasukan pencari serta kawasan sekitar berikutan penemuan satu lagi lubang benam berhampiran tapak pertama.

Menurut kementerian itu, batuan asas di Kuala Lumpur terdiri daripada kira-kira 30% batu kapur serta 70% granit dan batuan metasedimen, termasuk pembentukan Kenny Hill, Hawthornden Schist dan Dinding Schist.

“Kawasan tanah jerlus itu didasari terutamanya oleh sekis, phyllite, dan kuarzit dari Formasi Kenny Hill,” tambahnya.

Kementerian menegaskan bahawa Kuala Lumpur kekal selamat.

Bagaimanapun, ia juga menekankan kepentingan untuk meningkatkan pemantauan bawah permukaan, penyelenggaraan dan prosedur penyiasatan untuk mengenal pasti dan mencegah potensi ancaman tanah jerlus dan pemendapan tanah.

Kementerian itu juga berkata melalui jabatan mineral dan geosains, usaha sedang dijalankan untuk menambah baik data bawah permukaan untuk Lembah Klang, melibatkan 10 pihak berkuasa tempatan, di bawah Projek Pemetaan Geologi Greater Kuala Lumpur. – 7 September, 2024.

JANGAN 

SALAH KAN

ALAM

AMIN

KITA PENYEBAB

BUMI RUNTUH

AMIN

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Biar brickfields jadi lubang besar telan kau serta akmal bedebah tu! Biar kau semua mampus!

Tanpa Nama berkata...

Brickfields pun akan ada lubang jerlus. Harap puak apartheid macam awak masuk ke dalam dan tak boleh dicari lagi.