Jumaat, 6 September 2024

DARI JOLOBO PONOH CINTO


DARI JOLOBO

PONOH CINTO

AMIN

AL-FATIHAH - TERIMA KASIH MALAYSIA


AL- FATIHAH

TERIMA KASIH

MALAYSIA

AMIN

BAHAYA MEDIA SOSIAL


INI NAK TUNJUK

PADA MAK BAPAK

BAHAYA

 MEDIA SOSIAL

AMIN

JUSTERU

 WAJIB DIKAWAL

WAJIB DI LESEN

KHALAS

ANWAR IBRAHIM JUAL MINYAK ?


ANWAR IBRAHIM

JUAL MINYAK ?

AMIN

RAMAI MASIH TAKUT JALAN MASJID INDIA


Kebimbangan selubungi Jalan Masjid India selepas tragedi wanita 'ditelan bumi'


Komuniti peniaga di Jalan Masjid India yang menjadi tajuk berita media antarabangsa bulan lalu susulan tragedi seorang warganegara India ditelan tanah jerlus di sebuah kaki lima, kini menjalankan aktiviti harian dalam kegelisahan susulan ketiadaan apa-apa tindakan serius daripada pihak berkuasa memastikan peristiwa itu tidak berulang.

Sejak bulan lalu, pemilik perniagaan di kawasan beli-belah nostalgik yang menjadi tarikan pelancong asing ini berdepan kerugian dari segi kewangan, selepas operasi mencari dan menyelamat lebih seminggu yang gagal menemui Vijaya Lakshmi Gali, wanita berusia 48 tahun yang terjatuh ke dalam lubang sedalam lapan meter pada 23 Ogos.

Kini, mereka bimbang bakal mengalami kerugian lebih serius yang tidak dapat diganti dengan wang ringgit, iaitu kehilangan nyawa.

"Sekarang ini memang tunggu masa bila lagi tanah jerlus yang baru akan muncul. Jalan kat sini tak rata, sudah banyak mendapan," peniaga yang hanya mahu dikenali sebagai Hasan memberitahu MalaysiaNow yang melawat kawasan itu minggu ini.

Hasan mempersoalkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang menurutnya masih belum dapat memberikan jaminan meyakinkan bahawa insiden sama tidak berulang.

"Sampai bila DBKL nak tutup dengan pita sahaja? Ini soal keselamatan," tambahnya.

"Cuba bayangkan kejadian itu berlaku dua atau tiga jam selepas itu, boleh jadi lebih daripada seorang nyawa akan terkorban."

Kegelisahan itu ditambah dengan kemunculan satu lagi tanah jerlus di kawasan sama, berhampiran dengan balai polis.

Tanah jerlus 23 Ogos yang mengorbankan Vijayalakshmi itu berlaku pada pagi Jumaat, hari di mana Jalan Masjid India sesak dengan tumpuan jemaah masjid di mana kawasan sama tragedi itu berlaku akan dipenuhi dengan pejalan kaki.

"Cuba bayangkan kejadian itu berlaku dua atau tiga jam selepas itu, boleh jadi lebih daripada seorang nyawa akan terkorban," kata peniaga Mohamad Shaifudeen, yang juga setiausaha Persatuan Perniagaan Masjid India (Miba).

Miba merupakan antara beberapa kumpulan yang mewakili ribuan peniaga di kawasan itu yang dinamakan sempena Masjid India yang didirikan pada 1883, dengan sejarahnya yang unik, dan kini sarat dengan pelancong yang berkunjung ke restoran, hotel, kedai emas serta gedung tekstil dan serbaneka.

'Mana DBKL?'

Peniaga berkata rungutan mereka mengenai tahap keselamatan di Jalan Masjid India bukan sesuatu yang baru, malah sudah bertahun disuarakan tanpa apa-apa tindakan pihak berkuasa, khususnya DBKL.

Ia termasuk isu penjaja haram yang membuka tapak kedai sehingga menutup laluan kecemasan, pemasangan kabel elektrik yang tidak sah dan cadangan membuka tapak bazar yang lebih tersusun dan selamat.

Rohana Mohammad Nasir, jurucakap Persatuan Peruncit Batu Road (Barra), berkata kehadiran pemimpin politik kanan seperti Timbalan Perdana Menteri Fadillah Yusof dan Menteri Wilayah Persekutuan Dr Zaliha Mustafa bagi meninjau usaha mencari dan menyelamat tempoh hari diharapkan memberi peluang kepada peniaga memberitahu sendiri masalah mereka kepada pemimpin kerajaan.

Bagaimanapun, Rohana berkata mereka dihalang oleh pegawai daripada menghampiri pemimpin. 

"Adakah itu adil? Jadi, saya buat kenyataan dalam Facebook Fadillah, 'masa PRU nanti jangan cari kami'," Rohana memberitahu MalaysiaNow.

Sebelum ini, Zaliha berkata DBKL akan melakukan pemetaan bawah tanah kajian integriti struktur tanah di ibu kota. Beberapa hari kemudian, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming berkata kejadian di Jalan Masjid India merupakan insiden terpencil, malah berkata pihak berkuasa sentiasa melakukan kajian integriti struktur tanah, sambil menambah Kuala Lumpur adalah selamat.

Rohana mendakwa DBKL, yang beribu pejabat hanya beberapa minit perjalanan dari Jalan Masjid India, masih belum menghubungi peniaga bagi membincangkan aspek keselamatan di kawasan itu.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Maimunah Mohd Sharif sebelum ini berkata pihaknya menjamin keselamatan pengunjung dan pemilik kedai di Jalan Masjid India dengan memasang pengadang di kawasan sekitar lokasi tanah jerlus.

Rohana berkata peniaga pernah berjumpa dengan bekas datuk bandar beberapa kali untuk menyerahkan dokumen mengenai tahap keselamatan yang membimbangkan di kawasan itu, khususnya melibatkan penjaja tidak berlesen yang memasang khemah dan kabel elektrik tanpa kebenaran. 

Menurutnya, respons DBKL mengecewakan kerana sekadar memberitahu akan akan menghantar pegawai untuk tinjauan.

"Bila berlaku sesuatu tragedi lagi, apa mereka nak beritahu kepada kami? Bila bangunan dan terbakar dan sebagainya?" soal Rohana. 

Shaifudeen berkata tragedi tanah jerlus itu sepatutnya membuka mata pihak berwajib mengenai aspek keselamatan dan menjadi lebih proaktif untuk mencegah sesuatu yang lebih serius pada masa akan datang. 

Katanya, Jalan Masjid India bukan semata-mata pusat perniagaan dan membeli belah tetapi juga menjadi tumpuan pelajar di tiga buah sekolah berdekatan, penghuni kediaman dan golongan gelandangan.

Shaifudeen juga berkata aduan dan memorandum yang dihantar tidak pernah mendapat maklum balas.

MalaysiaNow telah menghubungi DBKL untuk mendapat respons terhadap dakwaan itu.

Mendapan

Sehingga kini, difahamkan belum ada sesuatu kajian dari segi saintifik dan kejuruteraan dilakukan khusus di Jalan Masjid India susulan tragedi itu. 

Penduduk dan peniaga mempersoalkan sama ada projek River of Life yang berdekatan telah memberi kesan kepada keselamatan Jalan Masjid India.

Projek River of Life bermula di titik pertemuan Sungai Klang dan Sungai Gombak di sekitar kawasan Masjid India, dan merupakan usaha besar-besaran menyelesaikan masalah pencemaran Sungai Klang dengan matlamat meningkatkan nilai komersilnya.

Veteran dan peniaga di Jalan Masjid India berkata selama ini kawasan itu tidak mengalami sebarang masalah, tetapi ia berubah selepas projek yang memakan belanja lebih RM4 bilion itu.

Peniaga tekstil Bhavesh M berkata perubahan ketara dapat dilihat pada struktur jalan, di mana jalan tar ditukar kepada jalan batuan selepas projek RoL yang mahu menjadikan kawasan itu mesra pejalan kaki. 

"River of Life ini masih lagi baru, tapi boleh lihat sendiri kualiti jalan yang dibuat. Banyak jalan yang tidak rata dan mendap. 

"Ini semua hanya tunggu masa untuk jerlus." 

Shaifudeen berkata perlu ada penjelasan sama ada jalan batuan itu sesuai digunakan untuk laluan kenderaan berat yang kerap lalu lalang di Jalan Masjid India membawa bekalan barangan.

Katanya keadaan jalan juga dilihat terkesan bukan sahaja oleh penggunaan kenderaan berat, tetapi juga banjir kilat dan air takung.

Pemeriksaan MalaysiaNow di beberapa lokasi mendapati beberapa kawasan tanah mendap dan jalan tidak rata di sekitar Jalan Masjid India. 

Tetapi pemilik hartanah dan peniaga di sini tidak mahu menuding jari.

Sebaliknya, mereka berharap tragedi bulan lalu menjadi pencetus kepada perancangan yang rapi di kawasan yang terkenal sebagai nadi kebudayaan ibu kota ini.

"Aunty Lakshmi sudah mengorbankan nyawanya untuk kita buka mata tentang hal ini, jadi jangan sia-siakan pengorbanan beliau," kata Bhavesh.

RAMAI MASIH

TAKUT JALAN

MASJID INDIA

AMIN

KAJIAN UNTUK

SEMUA KL WAJIB

DILAKUKAN

AMIN

JIKA TIDAK KL

AKAN JADI

KUALA LUBANG

AMIN

KHALAS

MENTERI DAP MULA TUNJUK KUASA




Menteri diminta 

mohon maaf,

 hospital siasat insiden

 tempat letak kereta
Pemimpin berpengaruh DAP Nga Kor Ming diminta memohon maaf selepas satu lagi insiden membabitkannya menjadi tular, di mana kenderaan rasmi beliau didakwa diparkir secara tidak sah di pintu masuk Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

Ia menimbulkan kemarahan Pemuda MCA, yang meminta menteri perumahan dan kerajaan tempatan itu memohon maaf kerana berulang kali menimbulkan kesulitan kepada orang awam dengan menyalah guna status menterinya.

NgaKorMing_PPUMGambar kenderaan rasmi Nga di pintu masuk hospital itu (kanan) dikongsi secara meluas di media sosial.

Menurut hantaran yang tular, pemandu kenderaan tersebut enggan mengalihkan kenderaannya apabila diminta berbuat demikian oleh polis bantuan, dan pertengkaran berlaku.

"Ini bukan kali pertama pasukan Nga Kor Ming mengganggu ketenteraman awam. Insiden ini menunjukkan kecuaian Nga Kor Ming terhadap tugasnya sebagai menteri. Beliau perlu mengambil tindakan segera dan meminta maaf secara rasmi kepada orang ramai dan berikrar tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi," kata Setiausaha Agung Pemuda MCA, Saw Yee Fung.

PPUM sedang siasat

Seorang jurucakap PPUM ketika dihubungi berkata pihak hospital sedang menyiasat perkara itu dan akan mengeluarkan kenyataan tidak lama lagi.

Sementara itu, seorang pembantu kepada Nga berkata beliau akan memberikan respons selepas mendapatkan maklumat mengenai perkara itu daripada Nga.

Awal tahun ini, Nga menjadi sasaran serangan selepas tular klip menunjukkan kenderaan rasminya dipandu rapat di belakang sebuah ambulans bagi memintas kesesakan jalan raya.

Jun lalu, Nga terlibat dalam satu lagi insiden di Pulau Pinang apabila 30 tempat letak kereta dikosongkan untuk kegunaan rombongannya yang menghadiri majlis makan tengah hari di sebuah restoran.

Saw menuduh menteri dan pasukannya berulang kali menyalahgunakan keistimewaan menteri.

“Ia bukan sahaja menyalahgunakan sumber awam tetapi juga menunjukkan sikap tidak peduli terhadap peraturan jalan raya, dan membahayakan keselamatan pengguna jalan raya yang lain.

"Sebagai menteri, Nga Kor Ming mempunyai tanggungjawab untuk memimpin melalui teladan, tidak menyalahgunakan kedudukannya atau kuasanya. Bagaimanapun, beliau dan pasukannya berulang kali tidak mengendahkan amaran yang dikeluarkan dan terus melakukan kesalahan dan menjatuhkan imej kerajaan," tambahnya.

BIASALAH

DAH JADI MENTERI

BOLEH TUNJUK

KUASA

AMIN

BOLEH LETAK

KERETA DIMANA

SAJA

AMIN

BARU NAMPAK

ADA KUASA SAMA 

MACAM RAJA

KHALAS

APA AKAN JADI BILA MINYAK RON NAIK?



Jualan kenderaan guna diesel merosot 50%, kata persatuan


JUALAN kenderaan yang menggunakan diesel merosot teruk selepas pelaksanaan penyusunan semula subsidi diesel pada Jun, kata Timbalan Pengerusi Persatuan Pengeluar dan Syarikat Kredit Malaysia, Donald Chan.

Beliau berkata jualan kenderaan empat roda dan lori yang menggunakan diesel merosot sekurang-kurangnya 50% selepas keputusan Putrajaya untuk menghapuskan subsidi diesel secara menyeluruh di Semenanjung Malaysia.

“Selepas penghapusan subsidi diesel secara menyeluruh, jelas sekali kenaikan harga diesel adalah sangat ketara. Dan ini menyebabkan jualan kenderaan yang menggunakan diesel merosot hampir 50%.

“Penghapusan subsidi dan terpaksa menanggung kenaikan kos lain menjejaskan jualan dengan teruk,” kata Chan, seorang pengedar sah untuk trak dan pikap diesel Isuzu kepada The Malaysian Insight.

Putrajaya memutuskan untuk mengurangkan subsidi diesel dan membiarkan harga runcit mengikuti kadar pasaran di Semenanjung Malaysia mulai 10 Jun. Sabah dan Sarawak tidak terjejas dengan penghapusan subsidi tersebut.

Berdasarkan kemas kini harga petrol mingguan terbaru, diesel kini berharga RM3.18 seliter.

Pelan penyusunan semula subsidi bahan api bertujuan untuk menjimatkan RM4 bilion setahun bagi kerajaan. Rakyat Malaysia yang terjejas akibat penghapusan subsidi akan menerima bantuan kerajaan.

Di bawah skim bantuan kerajaan Budi Madani, pemilik kenderaan diesel persendirian, petani berskala kecil dan pengusaha komoditi menerima bantuan tunai sebanyak RM200 sebulan.

Selain itu kerajaan juga memperkenalkan subsidi untuk peniaga yang menggunakan kenderaan komersial berkuasa diesel terdiri daripada 10 jenis kenderaan pengangkutan awam dan 23 kategori kenderaan pengangkutan barang.

Program ini menawarkan bahan api diesel bersubsidi melalui kad armada, membantu perniagaan mengawal kos bahan api, menyederhanakan proses pembelian bahan api dan mengurangkan beban pentadbiran yang berkaitan dengan pengurusan perbelanjaan bahan api.

Namun begitu Chan yang juga Pengerusi Persatuan Pengeluar dan Syarikat Kredit Pahang berkata bantuan RM200 untuk individu tidak mencukupi untuk meningkatkan jualan kenderaan diesel.

Mendakwa kebanyakan pikap 4x4 dimiliki oleh syarikat-syarikat dalam sektor tertentu seperti pembinaan, industri, perladangan dan lain-lain, Chan menggesa kerajaan agar turut memperluas bantuan mereka kepada semua sektor jika boleh.

“(Bantuan Budi Madani) tidak membantu kerana kenderaan diesel kebanyakannya dijual kepada syarikat-syarikat yang membelinya untuk kegunaan pekerja mereka dalam kerja harian mereka.

“Jika (bantuan) hanya diperluaskan kepada individu, saya rasa ia tidak adil. Saya rasa ia patut diperluaskan kepada semua termasuk syarikat-syarikat yang membeli untuk kegunaan komersial.

“Kerajaan patut memperluaskan bantuan kepada sektor komersial juga,” katanya.

Masalah jualan

Chan berkata beberapa pemilik kenderaan berkuasa diesel kini berdepan kesukaran untuk menjual kenderaan mereka selepas penghapusan subsidi yang menyebabkan kenaikan harga diesel.

“Pemilik sedang mempertimbangkan untuk menjual kenderaan tersebut, mungkin untuk menggantikannya dengan kenderaan petrol atau jenis lain.

“Namun permintaan untuk kenderaan sedemikian menurun dan ini mempengaruhi nilai jualan semula.

“Pemilik tidak mampu menanggung kerugian dan mereka tidak dapat mencari pembeli. Oleh itu, mereka terpaksa bertahan untuk seketika,” katanya.

Sementara itu apabila ditanya sama ada pengeluar atau pengedar kenderaan sedang mencari pakej atau cara untuk meningkatkan jualan, Chan berkata margin keuntungan untuk menjual kenderaan adalah ketat dan mendakwa melanjutkan harga lebih jauh tidak akan membantu.

“Jika mereka terpaksa menaikkan harga, ia akan mengurangkan keuntungan. Tetapi jika mereka tidak mahu menaikkan harga dan menahan stok, mereka juga tidak dapat menjual stok tersebut.

“Jadi kami menggesa kerajaan untuk menyelaraskan semula subsidi atau melakukan apa sahaja yang perlu,” katanya.

Beliau juga berkata kebanyakan trak pikap 4x4 menggunakan diesel kerana kecekapan bahan api mereka berbanding petrol.

“Sebagai contoh, jika sebuah kenderaan berkuasa diesel dan kenderaan berkuasa petrol mempunyai kapasiti enjin (cc) yang sama, diesel masih 20% lebih cekap bahan api daripada petrol kerana sifat bahan api itu sendiri.

“Oleh itu, itulah sebabnya orang sering bergantung kepada diesel untuk pikap atau trak di Malaysia,” jelas Chan.

Tidak adil mengecualikan Sabah, Sarawak

Chan juga mempersoalkan keputusan kerajaan untuk tidak menghapuskan subsidi diesel di Sabah dan Sarawak, mendakwa mungkin terdapat agenda politik di sebalik keputusan ini.

Beliau berkata kerajaan sepatutnya menyelaraskan keputusan tersebut di seluruh negara bukannya hanya menghukum pengguna diesel di Semenanjung Malaysia.

“Berdasarkan kajian kami, kami faham Sabah dan Sarawak adalah kawasan yang luas. Kebanyakan perjalanan adalah jarak jauh, keadaan jalan sangat teruk dan hampir setiap kenderaan persendirian dan komersial menggunakan diesel.

“Tetapi kerajaan sepatutnya menyelaraskan harga diesel di seluruh negara. Jadikan harga diesel sama untuk Sabah dan Sarawak juga.

“Ia seolah-olah langkah politik untuk mengecualikan Sabah dan Sarawak,” kata Chan.

Beliau juga berkata kerajaan sepatutnya berunding dengan pihak berkepentingan yang relevan sebelum membuat keputusan mengenai penghapusan subsidi diesel.

“Mereka (kerajaan) selalu membuat keputusan tanpa memahami kesan sebenar, mereka fikir sudah membuat keputusan yang baik.

“Mereka patut turun ke peringkat bawah, tanya pemilik, tanya peruncit… secara asasnya tanya keseluruhan rantaian.

“Akhirnya kami (pengedar) yang menanggung kesan. Setiap pengedar mempunyai kira-kira 20 hingga 30 pekerja. Ramai pengedar terlibat dalam perniagaan ini.

“Apabila kerajaan membuat keputusan yang tergesa-gesa seperti ini, ramai orang terjejas. Ada yang terpaksa memberhentikan pekerja mereka kerana tiada jualan,” katanya.

Sebelum ini, penganalisis dilaporkan menjangkakan jumlah jualan kenderaan di Malaysia akan menurun pada separuh kedua 2024 akibat penyusunan semula subsidi bahan api.

Mereka meramalkan jualan 2024 akan jatuh sebanyak 9% disebabkan pengenalan semula cukai jualan, kos bahan api yang lebih tinggi pada separuh kedua tahun ini dan persaingan yang meningkat dari segmen premium berikutan kemasukan model EV baru. – 5 September, 2024.

APA AKAN

TERJADI BILA

MINYAK RON

DI TARIK SABSIDI?

AMIN

APAKAH KERETA

AKAN DIJUAL

MURAH ?

JENG JENG JENG

ATAU SEMUA

MULA NAIK

BAS LRT & MRT?

AMIN

JALAN JEM

MAKIN KURANG

JENG JENG JENG

AMIN

AGAMA HANYA ALAT


AGAMA JADI

ALAT KUASA

UNTUK SI KAYA

AMIN

AGAMA JADI

CANDU UNTUK

SI MISKIN

KHALAS

Unknown commented on 
"DAKWA DAN HUKUM"

Kalau lah ada keadilan kalau lah ada sedikit saksama mungkin banyak akan berubah, sejak merdeka sama saja, dulu kena perintah warga asing sekarang yang perintah kapitalis kah kah kah, semuanya kepada untung rugi saja, untung politik untung budaya sampai tipu helah rakyat terpedaya dengan ayat-ayat suci ayat-ayat power setiap masa menunjukkan riak, derma ambil gambar, bagi bantuan masuk gambar, hantuk kepala ambil gambar bagi salam terambil gambar jugak, 

ada orang ulamak kata semua ini riak riak tetapi masih juga diteruskan, ada juga ayat bagi tahu apa tangan kanan bagi tangan kiri tak perlu tahu, tapi dunia moden Boss, semuanya boleh asal kekal jawatan kekal kuasa pangkat pingat kah kah kah sebelum kita nak mengubah orang lain, cuba kita mengubah diri dahulu boleh tak? Kah kah kah

HABUAN KERJA DI SEMPADAN


HABUAN KERJA

DI SEMPADAN

AMIN

PAK MALIM CARI CENDAWAN


PAK MALIM

CARI CENDAWAN

LU ZALIM

KITA LAWAN

KHALAS

Unknown commented on 
"RAJA ZALIM 
RAJA DI LAWAN"
Tiada ketaatan pada yg zalim wajib d lawan supaya tidak merebak & melampau

LAYARI HIDUP INI


LAYARI 

HIDUP INI

AMIN



SOKONG SOKONG SOKONG


SOKONG 

SOKONG SOKONG

AMIN

RAKYAT WAJIB

SOKONG DASAR

KERAJAAN INI

KHALAS

DAKWA DAN HUKUM





'Kerabat Pahang terlibat jenayah, langgar undang-undang tidak dilindungi' - Tengku Mahkota Pahang
KUANTAN: Tengku Mahkota Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menitahkan polis menjalankan siasatan segera, telus dan adil, berhubung dakwaan seorang kerabat Pahang bersama sekumpulan individu menyerang seorang lelaki di sini, Jun lalu.

Tengku Hassanal bertitah, baginda memandang serius mengenai laporan berita yang tular di media sosial mengaitkan seorang kerabat Pahang bersama sekumpulan individu didakwa menyerang individu dikenali sebagai Alias Awang, menggunakan senjata tajam serta pistol sehingga mendatangkan kecederaan

"Justeru, saya menyeru Polis Diraja Malaysia (PDRM) menjalankan siasatan penuh secara segera, telus dan adil tanpa sebarang kompromi kepada mana-mana pihak agar keadilan dapat ditegakkan.

"Sekiranya terdapat bukti kesalahan dilakukan, ia hendaklah dibawa ke mahkamah untuk dituduh dan dibicarakan. Semua pihak adalah sama di sisi undang-undang dan saya sesekali tidak akan melindungi mana-mana pihak termasuk kerabat yang terlibat dengan sebarang jenayah dan kesalahan undang-undang," titah Tengku Hassanal dalam kenyataan media hari ini.

Sebuah portal secara dalam talian hari ini melaporkan seorang lelaki yang juga pekerja pembinaan dan penyelenggaraan, mendakwa diserang sekumpulan individu termasuk seorang kerabat Diraja Pahang.

Akibat serangan itu, mangsa dilaporkan cedera di paha dan menerima beberapa jahitan serta luka di bahagian kaki.

Sehubungan itu, Ketua Polis Pahang,  Yahaya Othman, berkata pihaknya sedang melengkapkan kertas siasatan.

Katanya, kertas siasatan sebelum ini dihantar kepada Timbalan Pendakwa Raya tetapi dikembalikan untuk tindakan selanjutnya.

"Ketika ini kita sedang melengkapkan kertas siasatan seperti yang diarahkan sebelum dihantar semula kepada Timbalan Pendakwa Raya dalam masa terdekat," kata Yahaya.

SIASAT TANGKAP

BAWA

KE MAHKAMAH

UNTUK DIDAKWA

AMIN

SALAH BENAR

MAHKAMAH

TENTUKAN

AMIN

JANGAN JADI KES

OKU SAMPAI

HARI INI TAKDA

DAKWAAN

AMIN

KHALAS

MENCARI JALAN DAMAI



Putin sedia berbincang dengan Ukraine


MOSCOW: Presiden Russia, Vladimir Putin, berkata beliau sedia untuk berbincang dengan Ukraine atas dasar perjanjian yang dibatalkan antara perunding Moscow dan Kyiv yang dicapai di Istanbul pada 2022.

"Adakah kami bersedia untuk berunding dengan mereka?.

"Kami tidak pernah menolak untuk berbuat demikian, tetapi bukan atas dasar beberapa tuntutan sementara, tetapi berdasarkan dokumen-dokumen yang dipersetujui dan sebenarnya diinisialkan di Istanbul," kata Putin pada forum di Vladivostok.


Russia sebelum ini berkata, pencerobohan Kyiv ke atas wilayah Kursk menyebabkan perbincangan tidak dapat dilakukan.

Kremlin berulang kali mendakwa Russia dan Ukraine berada di ambang perjanjian pada musim bunga 2022, sejurus selepas Moscow melancarkan serangannya di Ukraine.

"Kami berjaya mencapai persetujuan, itulah intipatinya. Tandatangan ketua delegasi Ukraine yang memulakan dokumen ini membuktikan perkara ini, yang bermaksud bahawa pihak Ukraine secara amnya berpuas hati dengan perjanjian yang dicapai," kata Putin.

"Ia tidak berkuat kuasa hanya kerana mereka diberi arahan untuk tidak berbuat demikian, kerana golongan elit Amerika Syarikat, Eropah, beberapa negara Eropah mahu mencapai kekalahan strategik Russia," tambah Putin.

Dalam kejadian terbaharu, sekurang-kurangnya 51 orang terbunuh, manakala 271 lagi cedera susulan Russia menyasarkan dua peluru berpandu balistik ke atas institut ketenteraan di bandar Poltava di tengah Ukraine.

Ia dipercayai adalah serangan tunggal yang paling banyak meragut nyawa dalam perang tahun ini.

Rakaman gambar yang disiarkan di media sosial menunjukkan beberapa mayat remaja lelaki bergelimpangan di atas kawasan yang dipenuhi runtuhan, berlatarbelakangkan keadaan bangunan yang rosak teruk.

INI BERITA BAIK

CARI JALAN DAMAI

AMIN

DAH BERATUS

RIBU MATI

AMIN

DAH BERJUTA

HILANG RUMAH

AMIN

APALAGI NAK

DI TUNGGU

AMIN

KHALAS