Sabtu, 20 Julai 2024

KEDAH TUA - ASAL USUL TAMADUN MELAYU


Perlu kajian menyeluruh penemuan artifak Lembah Bujang, kata ahli arkeologi

DUA ahli arkeologi terkemuka meminta lebih banyak bersabar dan tidak gopoh selepas penemuan menakjubkan patung Buddha bersaiz hidup yang dipelihara sepenuhnya baru-baru ini di Bukit Choras berhampiran zon arkeologi Lembah Bujang di Kedah.

Kajian awal menunjukkan ia bertarikh abad kelapan atau sembilan.

Ini mungkin bermakna tapak itu lebih tua daripada khazanah Warisan Dunia Unesco di Angkor Wat, Kemboja dan Borobudur, Indonesia.

Ahli arkeologi - Dr Zuliskandar Ramli dari Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Dr Nasha Rodziadi Khaw, pensyarah kanan di Pusat Penyelidikan Arkeologi Global di Universiti Sains Malaysia memberitahu The Vibes bahawa perlu berhati-hati dalam menetapkan tarikh atau usia penemuan yang menakjubkan itu.

Walaupun kedua-duanya bersetuju bahawa Bukit Choras di Yan, Kedah mesti dilindungi dan dipelihara dalam apa jua keadaan kerana ia digali sebagai tapak arkib utama, lebih banyak kajian dan pengiraan diperlukan untuk menentukan tarikh tepat penemuan itu.

Nasha berkata bahawa tarikh itu masih awal, dan penyelidik memerlukan masa untuk rujukan silang tetapi pihak berkuasa pastinya perlu memberi tumpuan kepada kepentingan budaya tapak itu.

Beliau menegaskan arkeologi adalah bidang berasaskan bukti dengan data yang boleh ditafsirkan sebagai cukup akademik dan tepat.

“Tetapi lebih banyak kerja perlu dilakukan,” katanya pada taklimat mengenai penemuan terbaru di Muzium Lembah Bujang di Kedah.

Zuliskandar dalam pada itu menegaskan bahawa mungkin terdapat penemuan di Angkor Wat dan Borobudur, yang lebih tua, tetapi ia tidak dihebahkan sebagai cara untuk melindungi tapak warisan semula jadi mereka dan untuk mengelakkan penggalian haram.

Jadi, pihak berkuasa tidak perlu mendahului segala-galanya tetapi memberi tumpuan kepada sains dan untuk menghasilkan fakta mengenai penemuan itu, katanya.

Terdahulu, Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Roslan Abdul Rahman berkata penemuan pasukan penyelidik diketuai Nasha ini merupakan aset pelancongan arkeologi dan tarikan pelancong ke Kedah.

“Kami akan mengadakan pameran tidak lama lagi selepas USM menyelesaikan kajian menyeluruh mengenai peninggalan itu, dan kami belum membuat keputusan lagi sama ada penemuan seperti itu akan dipamerkan di muzium terpilih atau jika Bukit Choras akan dibangunkan sebagai tapak arkeologi - produk pelancongan baharu seperti yang telah dilakukan di Kemboja dan Indonesia. Penemuan ini lebih tua daripada Angkor Wat dan Borobudur. Ini menarik.”

Pasukan yang diketuai oleh Nasha melibatkan kerjasama antara Jabatan Warisan Negara dan universiti apex.

Nasha berkata, fasa tiga siasatan arkeologi mendedahkan struktur bangunan, dengan dinding utara dan baratnya sebagai bukti jelas menunjukkan struktur utama kuil Bukit Choras mempunyai seni bina yang unik.

Penemuan penting di tapak itu ialah patung Buddha bersaiz manusia yang diperbuat daripada stuko, yang merupakan campuran kapur, air dan pasir yang terdapat di dinding utara kuil.

“Sebagai langkah keselamatan dan membuat kajian lanjut, peninggalan tersebut telah dibawa keluar dari tapak Bukit Choras dan ditempatkan sementara di makmal universiti untuk kerja-kerja pemuliharaan menyeluruh,” katanya.

Penemuan terbaharu di tapak itu membuka wacana baharu untuk tafsiran baharu mengenai kedudukan geostrategik tamadun Kedah Tua dalam laluan perdagangan maritim Asia Tenggara purba. – 19 Julai, 2024.

KEDAH TUA

ASAL USUL

TAMADUN MELAYU ?

AMIN

PENEMUAN BARU

KAJIAN BARU

TEKNOLOJI BARU

SEMUA AKAN

UBAH CARA KITA

MELIAHT DUNIA

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: