Sabtu, 20 Julai 2024

PERLABUHAN ISRAEL BANKRAP

Israel ‘menggantung tugas’ separuh dari pekerja Pelabuhan Eilat selepas mengisytiharkan kebankrapan

Separuh pekerja di Pelabuhan Eilat hampir kehilangan pekerjaan selepas pelabuhan itu mengalami kesan kewangan yang besar akibat sekatan Yaman ke atas pelayaran Israel.

Ketua Pelabuhan Eilat mengumumkan bahawa lebih separuh daripada pekerja akan diberhentikan selepas operasi pelabuhan itu dihentikan selama lapan bulan.

“Kami berada dalam keadaan kritikal dan akan memberhentikan separuh daripada pekerja selepas pelabuhan itu berhenti beroperasi lapan bulan lalu akibat serangan di Laut Merah,” katanya kepada Menteri Pengangkutan musuh.

Akhbar ekonomi Zionis Calcalist mengesahkan pada hari Rabu bahawa Pelabuhan Eilat telah hampir ditutup sepenuhnya selama lapan bulan , stating that in 2023, 150,000 cars arrived through Eilat Port, while no cars arrived in 2024.

Avi Horemro, pengerusi dan pemilik pelabuhan, menghantar surat kepada Menteri Pengangkutan, Miri Regev, meminta mesyuarat “tergempar” mengenai “keadaan kritikal pelabuhan itu.” Horemro mengadu bahawa disebabkan pencerobohan ke atas Gaza dan penutupan selat Bab al-Mandab, dia dan rakan-rakannya telah menanggung beban perbelanjaan yang sangat besar untuk penyelenggaraan pelabuhan yang berterusan dan gaji pekerja sepanjang lapan bulan yang lalu. Beliau menambah, “Kami percaya tiada perniagaan yang menghadapi jenis cabaran yang kami hadapi hari ini.”

Horemro menyatakan dalam suratnya bahawa tiada syarikat komersial akan menghadapi cabaran seperti syarikat yang menguruskan Pelabuhan Eilat, yang membentuk infrastruktur perkapalan negara dan merupakan aset strategik untuk perdagangan Israel. Beliau mengeluh bahawa ia tidak menerima sokongan kewangan kerajaan.

“Kami tidak mempunyai pilihan selain mula memberhentikan pekerja,” kata Horemro, sambil menyatakan bahawa kira-kira 50 hingga 60 pekerja akan diberhentikan dan hanya akan meninggalkan kakitangan penting sahaja di pelabuhan itu.

Pelabuhan Eilat dianggap sebagai “infrastruktur negara untuk Israel,” memudahkan pergerakan barangan melalui perdagangan dengan Eropah dan Asia Timur, dan digambarkan sebagai “melintasi sempadan maritim yang paling penting.”

Laman web WorldCargo mendedahkan bahawa Pelabuhan Eilat mengisytiharkan muflis kerana kekurangan aktiviti komersial, hasil daripada serangan Angkatan Tentera Yaman ke atas kapal-kapal Israel yang dikaitkan dengan entiti penjajah di laut Arab. Gideon Golbert, Ketua Pegawai Eksekutif pelabuhan itu, memberitahu Jawatankuasa Hal Ehwal Ekonomi Knesset Ahad lalu bahawa pelabuhan itu tidak mempunyai sebarang aktiviti atau hasil selama lapan bulan.

Laporan itu menyatakan bahawa operasi pembalasan Yaman di Laut Merah membawa kepada pengurangan 85 peratus dalam aktiviti perkapalan, mendorong pelabuhan itu meminta bantuan kewangan daripada kerajaan.

Pada bulan Disember, selepas dua bulan pertempuran Taufan Al-Aqsa, Ketua Pegawai Eksekutif Pelabuhan Eilat memberitahu Reuters bahawa aktiviti telah menurun sebanyak 85 peratus sejak Angkatan Tentera Yaman mengenakan sekatan ke atas pelayaran Israel melalui Laut Merah. Beliau menyatakan pada masa itu bahawa pemberhentian mungkin perlu jika krisis ini berterusan.

Semasa pertemuan dengan Jawatankuasa Hal Ehwal Ekonomi Knesset pada 7 Julai, Golbert berkata tiada aktiviti di pelabuhan itu selama lapan bulan dan tiada hasil yang dijana. Beliau menegaskan bahawa kapal kini takut untuk melalui selat Bab al-Mandab dalam perjalanan ke Pelabuhan Eilat, sebaliknya mengambil laluan mengelilingi seluruh benua Afrika, meningkatkan tempoh pelayaran kira-kira 20 hari. Kapal kini memasuki Laut Mediterranean melalui Selat Gibraltar dan terus ke pelabuhan Haifa dan Ashdod, menjadikan laluan yang melalui Terusan Suez ke Pelabuhan Eilat tidak diperlukan.

Sebagai tindak balas kepada pencerobohan dan pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin di Gaza oleh tentera musuh Zionis sejak 7 Oktober, dan terus ke pelabuhan Haifa dan Ashdod, menjadikan laluan melalui Terusan Suez ke Pelabuhan Eilat tidak diperlukan.

Sebagai tindak balas kepada pencerobohan dan pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin di Gaza oleh tentera musuh Zionis sejak 7 Oktober, Angkatan Tentera Yaman mengenakan sekatan tentera laut ke atas pelabuhan Israel.

Walaupun gabungan AS-UK melakukan operasi ketenteraan di Laut Merah dan pencerobohan terhadap Yaman sejak akhir Disember, gabungan itu tidak berjaya memecahkan sekatan Yaman ke atas kapal Zionis. Akibatnya, pelabuhan Israel telah mengisytiharkan muflis, menutup pintu mereka, dan memberhentikan pekerja.

PERANG BAWA

KEMUSNAHAN

NYAWA & BANGUNAN

INI DAPAT DILIHAT

AMIN

EKONOMI HANCUR

TIDAK KELIHATAN

OLEH MATA KASAR

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: