Sabtu, 20 Julai 2024

KES KES YANG WAJIB TERUS DI PERSOALKAN


Bila diam itu adalah bersubahat

ADAKAH kebebasan awam adalah hak prerogatif rakyat atau ia kini menjadi keistimewaan untuk golongan VIP?

Kerajaan ada jawapannya atau tidak mengapa lelaki kurang upaya yang diserang pegawai golongan kaya dinafikan haknya kepada keadilan?

Lawyers for Liberty sekali lagi mendesak kerajaan beritahu perkembangan berkenaan status kes membabitkan pemandu e-hailing yang cacat pendengaran Ong Ing Keong didakwa diserang pengiring Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail yang juga anak kepada Agong Sultan Ibrahim.

Peguam Latheefa Koya, yang mewakili Ong, berkata sudah lebih sebulan berlalu sejak kes itu menjadi tajuk berita.

Beliau berkata Ketua Polis Negara Razarudin Husain mengumumkan pada 5 Jun lalu, kertas siatan kes itu sudah dihantar ke Pejabat Peguam Negara (AGC) untuk tindakan selanjutnya.

“Sudah lebih sebulan. Tidak ada sesiapa didakwa atas kesalahan menyerang Ong. Tiada tangkapan dibuat,” kata Latheefa dalam satu kenyataan.

Katanya, tindakan pihak berkuasa mendiamkan diri tidak boleh diterima dan menggesa AGC dan polis memberi penjelasan mengapa kes itu dilengahkan.

Sama seperti Latheefa, seorang wartawan juga tertanya-tanya apa sudah jadi kepada kedaulatan undang-undang Malaysia, melihat kepada cara polis yang kurang berminat dalam mengendalikan kes membabitkan rakyat “biasa”.

Pada Jun 2022, wartawan terbabit yang tidak berpuas hati dengan keengganan polis melengkapkan kesnya, menulis surat kepada ketua polis negara pada masa itu, Acryl Sani Abdullah.

Suratnya memperincikan bagaimana laporan polis berkenaan kes intimidasi jenayah yang dilaporkan di balai polis Banda Hilir, Melaka pada 2020, dikendalikan oleh pegawai yang tidak cekap.

Wartawan itu diminta membuat laporan rasmi kepada ketua balai, Masrol Riadi.

Ketika wartawan itu masuk ke pejabat Masrol, dia disapa dengan: “Mata kamu mengsteamkan!”

Perangai itu tidak berhenti di situ. Ia diikuti dengan mesej selamat pagi dan video daripada pegawai polis itu. Walaupun ditegur, Masrol tetapi melakukan gangguan seperti itu.

Menyampah dengan keadaan itu, wartawan terbabit mengemukakan perkara itu kepada Timbalan Ketua Polis Daerah Superintenden Raiz Mukhliz Azman Aziz yang kemudiannya menugaskan ASP Noor Zarini untuk menyiasat.

Wartawan itu, sama seperti peguam di LFL, kini masih tertanya-tanya tentang status kesnya walaupun Noor Zarini sudah mengambil keterangannya.

Apabila beliau menghantar pesanan WhatsApp kepada Noor Zarini pada 1 Ogos, 2022 bertanya tentang kes itu, pegawai polis itu mohon maaf atas kelewatan. Apabila ditegur oleh wartawan itu, ASP Noor Zarini putuskan komunikasi dengannya.

Noor Zarini tidak lama kemudian dipindahkan ke Bukit Aman tetapi mengapa kes wartawan itu masih tertangguh? – 20 Julai, 2024.

TULISAN : JASWAN KAUR


APA AKAN JADI

DENGAN KES OKU

KES SIMBAH ASID

KE MUKA FAISAL

AMIN

DI MELAKA NI

KES APA ?

AMIN

APA DAH JADI

KEPADA MALAYSIA?

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: