Sabtu, 1 Jun 2013

SABAH INI MALAYSIA ATAU TIDAK?



PM WANITA
MALAYSIA PERTAMA
PENAHANAN ANTI-DEMOKRATIK ATAS ARAHAN KETUA MENTERI SABAH DISELAR

Semalam, 30 Mei 2013, saya telah ditahan apabila kad pengenalan saya diambil di pintu masuk imigresen untuk menghalang saya daripada memasuki negeri Sabah, walaupun hak saya selaku warganegara Malaysia termaktub di bawah Seksyen 67 Akta Imigresen 1959/63:

67. Hak untuk masuk ke Negeri Malaysia Timur bagi menjalankan hak-hak politik.
Seksyen 66 (1) hendaklah tidak berkuatkuasa dalam hubungan dengan seseorang warganegara yang memasuki Negeri Malaysia Timur hanya untuk menceburkan diri dalam aktiviti politik yang sah; tetapi beban membuktikan bahawa seseorang itu berhak memasuki Negeri Malaysia Timur di bawah seksyen ini terletak ke atasnya.

Lawatan saya ke Sabah adalah untuk menghadirkan diri dalam program Parti Keadilan Rakyat Sabah di samping menyambut pesta Kaamatan bersama warga tempatan.

Alasan yang diberikan atas penahanan saya adalah atas arahan Pejabat Ketua Menteri Sabah. Saya juga difahamkan ada nama-nama lain, termasuk aktivis tempatan beserta ahli politik Pakatan Rakyat yang akan juga dinafikan kemasukan ke dalam negeri Sabah atas arahan Pejabat Ketua Menteri Sabah.

Sebagai seorang Ahli Parlimen Malaysia, dan warganegara Malaysia, tindakan menyekat kemasukan yang tidak rasional dan bersebab ini merupakan salah guna kuasa yang melampau dan cukup anti-demokratik. Permohonan saya untuk mendapatkan senarai nama mereka yang terlarang ditolak atas sebab-sebab kerahsiaan. Tiada alasan lain diberikan dalam tangkapan dan penafian masuk saya ke Sabah.

Sekiranya saya dianggap mengancam keselamatan warga Sabah, maka kemukakan rasional serta penjelasan atas dakwaan tersebut. Rasional yang sama juga perlu diberikan dalam kes YB Tian Chua, Ahli Parlimen Batu dan Naib Presiden KEADILAN, yang juga dinafikan kemasukan pada 7 April yang lalu.

Isu keselamatan negara dan persempadanan tidak boleh sama sekali dipolitikkan. Malang, tindakan menghalang saya daripada masuk ke Negeri di Bawah Bayu ini berlaku di kala Sabah berhadapan dengan kebolosan sempadan - termasuklah pengeluaran kad pengenalan secara haram seperti yang sedang disiasat oleh Suruhanjaya Siasatan DiRaja Sabah. Seharusnya tumpuan kerajaan negeri adalah mengawal selia masalah kebolosan yang mendesak ini, bukan menyalahgunakan kuasa dengan menafikan hak demokrasi dan aktiviti politik pimpinan Pakatan Rakyat demi mempertahan kedudukan UMNO mahupun BN.  

Justeru itu, isu keselamatan dan kedaulatan negara sepatutnya tidak diperlekehkan dengan menjadikan ia alat politik menindas rakyat.

KEADILAN akan menghantar surat rasmi ke Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk mengemukakan aduan rasmi serta mendapatkan penjelasan sepenuhnya mengenai isu ini. KEADILAN akan turut meminta senarai nama-nama mereka yang dihalang memasuki negeri Sabah, serta sebab-sebab mereka dihalang.

Pada masa yang sama, YB Darrell Leiking, Ahli Parlimen Penampang, akan mengetuai sebuah jawatankuasa guaman di Sabah untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Ketua Menteri yang akan difailkan di Kota Kinabalu kelak.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai
Naib Presiden KEADILAN 

UNTUK JADI
INGATAN BERSAMA
--------

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tanya kat Didi Kota Belud, apa jawapan dia atas soalan Sabah ini Malaysia atau tidak? ;)))))

DIDI KOTA BELUD berkata...

Ini musa aman khan....anak haram pakistan ni.......suluk keluar masuk free jer...om om dari timur masuk relek relek je...para pukistan pukistan berniaga runcit runcit okey je sebab keturunan aku katanya....oi pukimak musa aman khan...semua khan ko letak jadi ketua jabatan....pengarah imegresen sabah pun anak khan juga...pukimak betul puki khan pukikhan ni...ingat sabah tu bapa puki khan dia punya ke....babi betul anak haram khan ni......oi pukistan khan....ko balik pakisatan sekarang...ko balik ke tmpat bapa nenek moyang kau di lembah popi tu...ko baliklah...sabah orang kadazan dan bajau punyalah...bukan pakistan...PUKIMAK PUNYA ANAK HARAM KHAN NI....SAMAN DIA...BIAR DIA HISAP PELIR DIA SENDIRI SQMBIL NYANYI LAGU IMRAN KHAN....LANCHOW PUNYA ANIFAH AMAN KHAN PUNYA ADIK NI...PUKIMAK.

Pork Nuar berkata...

padan muka ko nurul izzah!

Tanpa Nama berkata...

penyangak2 bangang dgn daya pemikiran tahap amoeba terencat tumbesaran ini nampaknya bukan semakin insaf dan muhasabah diri, sebaliknya makin melantun2 kedunguan mereka hatta makin menjadi2 bersikap baghal samseng kampung ala2 kerbau2 pawah 1barisan bangga bermekap lumpur hanyir.

apa kata kalau kita rakyat majoriti yg cinta demokrasi tulen, bersepakat kukuh sepertimana kita telah bersepakat teguh mengundi pakatan baru2 ini, kasi ajar sikit sama itu penyangak2 bongok wal baghal, dengan 2 kaedah berikut:

1.yg bukan sabahan atau bekerja di sabah, boikot dari menjejak kaki di bumi sabah dan dari menabur duit di sabah, sepertimana kita berjaya memboikot ikanbakar ali si-penari bontot - lihat betapa kurangnya pendapatan dari cukai dll yg bakal ketua penyangak ini dan konco2nya dapat kutip; pepatah orangputeh: hit them where it hurts most; dan paling menyiksakan jiwa penyangak2 dan tukang2 samun ini adalah jika fulus kurang masyuk!

2.kerajaan negeri2 bawah pentadbiran pakatan pula mengenakan sekatan perjalanan pada ketua2 penyangak ini serta konco2nya, dalam semua negeri2 tadbiran pakatan, termasuk malah terutamanya, selangor - eh, bukankah kedua2 lcct dan klia dalam selangor? pelabuhan kelang pun dlm selangor. nak masuk kl, nak pergi bangunan parlimen, pun kena melintas selangor. hah, kau carilah helikopter setiapkali, tak pun guna kapalterbang dan terjun je, untung2 kau tersembam mampus, itu lebih baik dari berterusan bersikap samseng menyusahkan orang!

-average joe-
klakka-la.blogspot

Tanpa Nama berkata...

Oi dol....apa punya bangang letak nama sendiri DAGING babi.....kah kah kah

patut la sokong sangat puak sana tu....bangang
melantun lantun.... kesian kat orang tua hang...penat menutuh nak buat anak...alih alih bertapis lapis la pulak bodonya yang jadi

...mmmmm simpan sikit bodo tu untuk esok janganlah peghabih semua skali...kah kah kah

DIDI KOTA BELUD berkata...

Ntahhhhhh......simpanlahh stock sikit...boleh jual kat pasar babi kat salak selatan depan kompooun DBKL DAN BALAI POLIS TU.....hehehehehhhhe.......apa apahal musa aman khan tetap ultimate pukimak punya pakissatan......datang sabah naik basikal rally 32......bagi utang kat penduduk....riki setiap ceruk..dapat kahwin satu pribumi yang terlebih hutang...bayar pulak pakai puki jer....lepas 9 bulan...lahirlah satu pakistan campuran namanya.....MUSA AMAN KHAN.....ITU SELEPAS ABANG DIA ANIFAH AMAN KHAN.....PPUKIMAK PUNYA PAKISTAN.

pedulik apa aku berkata...

apa2 hal mintak maaf dulu, ini bunyinya agak kasar (ada aku kesah?)

aku tak pernah ambik pot hal2 politik sabah dan sarawak. sebab? memang diorang suka duduk dalam hutan dan tak kisah langsung untuk dijajah BN untuk lagi 50 tahun.

seingat aku, sejak tahun 70an mmg ramai anak2 sabah/sarawak yang datang belajar di sekolah2 semenanjung.. sepatutnya diorang dah pandai berfikir dan balik kampung untuk berkempen jatuhkan BN. tapi nampaknya yg dtg belajar disemenanjung dah dibonsaikan fikrah.. bila dah abis belajar, balik kampung jadi telo!

apahal pulak org politik semenanjung nak pegi ambik hati org sabah/sarawak pulak?? mmg laa kerusi parlimen kat sana banyak yg bantu BN. tapi lancau laa.. dah diorang taknak berubah, lantak diorang laa..untuk aku,aku cuma kesah dgn semenanjung jer.. org 'sana' hehehe gasak korang laa nak duduk dlm hutan ke.. kalau nak duduk dlm telo sekalipun.. ada aku kesah?