Isnin, 20 Januari 2014

BUKAN UNTUK BUKAN ISLAM





YA AMPOOOON
Bukan Islam tidak perlu patuh kepada titah Diraja atau fatwa, kata peguam
Malaysia merupakan sebuah negara sekular dan bukan Islam. Oleh itu, negara ini tidak perlu mematuhi mana-mana titah dikeluarkan pemerintah negeri atau fatwa dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan, kata pakar Perlembagaan.
Sultan Kedah yang kini merupakan Yang Di-Pertuan Agong semalam memetik keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan pada 1986 – mengatakan sesetengah perkataan termasuk kalimah Allah hanya eksklusif kepada umat Islam, menimbulkan kebimbangan kepada bukan Islam berhubung hak beragama seperti dijamin Perjanjian Malaysia 1963.
“Titah dan fatwa tidak boleh digunakan kepada bukan Islam kerana ia melanggar hak perundangan dan beragama mereka,” kata peguam Edmund Bon (gambar) kepada The Malaysian Insider, memetik kes pada 2009.

Pakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari juga berkata Majlis Fatwa Kebangsaan tidak mempunyai kuasa undang-undang dalam perkara berkaitan Islam kerana perkara itu merupakan urusan kerajaan negeri.
“Perkara berkaitan agama Islam urusan negeri-negeri, dan Majlis Fatwa Kebangsaan tidak mempunyai status di sisi Perlembagaan,” katanya dalam satu kenyataan semalam.
“Pembahagian kuasa persekutuan-negeri yang meletakkan Islam di tangan negeri-negeri dikekalkan oleh Perlembagaan Persekutuan."
Sehubungan itu, beliau menegaskan, apa sahaja pandangan Majlis Fatwa Kebangsaan tentang serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) terhadap Pertubuhan Bible Malaysia pada 2 Januari tidak memberi kesan, sama ada kepada umat Islam atau bukan Islam.
Kenyataan Sultan semalam dibacakan ketika berlaku ketegangan di antara umat Islam dan penganut Kristian berhubung penggunaan kalimah Alla oleh penganut Kristian yang menggunakan bahasa Melayu di Malaysia.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nancy Shukri menegaskan pada hujung minggu lalu, Putrajaya tetap memberikan komitmen terhada penyelesaian 10 perkara ditandatangani dengan Sabah dan Sarawak yang membenarkan penganut Kristian menggunakan kalimah Allah dalam Bible bahasa Melayu.
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit...TITAH SULTAN TENTANG AGAMA ISLAM... kah kah kah..

kah kah kah... HANYA UNTUK YG TAK BERSUNAT.... kah kah kah...

kah kah kah... FATWA... ERTINNYA  PANDANGAN..... kah kah kah..

woit... NAK  IKUT ..TAK IKUT ....HANG  PUNYA  PASAI... kah kah kah..

kah kah kah...HANGPA SENDIRI YANG MASUK NERAKA... kah kah kah..

kah kah kah..DOSA PAHALA BUKAN KONGSI KONGSI.... kah kah kah


kelasfalsafah

@gmail.com

---------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

negara islam konon....awat undang-undang lebih tinggi lagi dari fatwa dan titah....kah....kah....kah.....ini semua kerana harta didunia kot....