Khamis, 20 Februari 2014

RAKYAT KE JALAN RAYA LAGI




DARI FAIL SEJARAH
NOVEMBER 1974
warga dari baling sik tikam batu
keluar ke jalan raya
menuntut harga getah naik

MENGEPONG PEKAN BALING

DEMO DI BALING


SEJARAH BERULANG
19 FEBUARI 2014
demo tuntut harga gerah naik
padang terap

2,000 penoreh demo tuntut harga lantai getah RM4
PADANG TERAP: Hampir 2,000 penduduk yang terdiri daripada penoreh getah keluar beramai-ramai di Pekan Naka di sini semalam bagi menuntut kerajaan segera bertindak mengatasi masalah harga getah yang kini jatuh mendadak.

Mereka adalah sebahagian rakyat Malaysia dan rakyat Kedah khususnya yang pendapatan mereka terjejas teruk akibat penurunan mendadak harga getah sejak beberapa bulan lalu.

Himpunan itu dinamakan sebagai Himpunan Sengsara Penoreh Getak, sebagai menyatakan luahan tekanan ekonomi yang terpaksa ditanggung.

Pelbagai spanduk turut dibawa termasuk yang bertulis "Harga barang naik, harga getah turun", "BN menang rakyat senang?" dan "Getah turun ape cerita, terima kasih BN".


---------

4 ulasan:

Awanama berkata...

kah kah kah....woit..biarkan mereka ingat sejarah..kah kah kah...nampak tak yg tak pakai baju tu...jgn main main dengan dia....diusia kanak kanak sudah turun....pantang dicabar...kah kah kah..kenalkah kamu siapa itu..? kah kah kah...woit..aku pon tak kenal..kah kah kah

Awanama berkata...

Bapa aku dalam gambar demo baling.bangga siot.

Awanama berkata...

Yg x pakai baju tu, umur mereka dlm 50-54 tahun skrg..masih dlm usia mampu menoreh getah lagi.. atas desakan hidup, rata2 warga Baling dan Sik menoreh getah sehingga usia 70an..

Apa sudah jadi dgn akhbar2 Malaysia pada masa harga sekerap naik RM8 sekilo? Bising seantero dunia. Harga naik sekejap saja.. hebohnya kemain.. siap bitau punyer lumayan jadi penoreh.. bila harga turun, punyerla lama hingga kerajaan tiada masa nak peduli nasib petani dan pekebun.. akan ada alasan, harga getah pasaran dunia mengalami kemelesetan.. kepala hotak dia la.. meleset haper.. tayar kete cap ayam punyer pun, sebijik dah rege area RM150!! Takat buat esei ekonomi SPM boleh la..pukimak betoi..

Awanama berkata...

Dulu kini slamonyo banggang...peraih jugak untung.....siapo lim ah kau....ng ah boon...kok teh sang....alo mano lu ni gotah koping ado ni....