Khamis, 6 Oktober 2016

STATUS QUO TENTUKAN









ADAKAH AGAMA

ISLAM KITA INI 

DITENTUKAN

OLEH STATUS QUO

SAJE TANYA

JANGAN TUDUH

KAPIR PULAK

Status Quo main peranan perkukuh, satukan akidah umat Islam

Sudah tiba masanya kerajaan digesa untuk mengekalkan status quo bagi memperkukuhkan akidah dan menyatukan umat Islam sejajar dengan prinsip maqasid syariah,  kata Prof Emeritus Datuk Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid dari Jabatan Feqah dan Usul, Universiti Malaya.
Katanya, status quo ini berperanan untuk mengatasi perbezaan mazhab yang semakin menular di kalangan umat Islam masa kini.
"Status quo kini hanya ada pada kerajaan yang mempunyai kuasa dan majoriti umat Islam yang kini mengamalkan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ).
"Terdapat juga pihak yang berfahaman sebaliknya (lain mazhab) mahu memecahkan status quo itu dan cuba memberi pandangan baru dalam mazhab Shafie.
"Jika keadaan ini berlaku, tidak dikawal secara positif memungkinkan akidah umat Islam akan mula terjejas, sebaliknya jika status quo itu dimanfaatkan untuk penyatuan umat dan kepentingan maqasid syariah ia boleh menyatukan umat dan mengukuhkan akidah walaupun berlainan mazhab," ujarnya kepada Malaysia Dateline.

KAH KAH KAH KAH KKAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH
SAJE KETAWA




------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wahabi dan syiah bukan mahzab le jendol...4 mahzab sunah tiada masaelah...apa benda kecoh betullah.

Nazrio berkata...

Cer cek Mahmood Zuhdi punya sijiL...saja2 jer takut sijiL restoren makaN isLam maju Ahmad atao restoren meLantaK isLam abduL azeeeeeez

Tanpa Nama berkata...

Apa kebende nih ?????

Tanpa Nama berkata...

Soalannya: adakah golongan ini tahu apa ertinya Status Quo? Ini perkataan latin, jadi haram dipelajari atau difahami takut nanti jadi penyembah dewa Mercury, Venus, Mars dan Jupiter. Oh ya...itu sebenarnya nama2 dewa dewi puak Roman, diguna sebagai nama planet. Apa itu planet? Tak payah lah.... Teruskan saja belajar bahasa teknologi dan ekonomi yakni Arab. Eh? Cuma negara Arab saja yang pakai bahasa Arab? Aduhhhhhh.....

Safwan_Mokhtar berkata...

Kalau macam tu lah maknanya takde beza manusia dgn kambing hehehe