Khamis, 29 Mac 2018

TURUN TURUN TURUN









Warga emas berarak tolak penipuan persempadanan pilihan raya

Terik matahari tidak mematahkan semangat Pak Amjal untuk turut berarak membantah penipuan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini.

Berusia 82 tahun, pemilik Restoran Amjal di Jalan Pantai Baharu dekat Universiti Malaya (UM) ini tekad membantah persempadanan semula kawasan pilihan raya yang tidak adil.

Datuk kepada lebih 22 cucu ini dengan nama sebenarnya, Jalaluddin Ab Manap antara kira-kira 1,000 peserta yang menyertai unjuk rasa di Jalan Parlimen ketika pembubaran sidang Dewan Rakyat semakin hampir.

“Persempadanan semula ini hanya muslihat untuk menyekat kemenangan Pakatan Harapan (PH). Rakyat kena faham dalam soal perjuangan usaha mesti berterusan. Ada ruang begini, turunlah ke jalan raya.

“Kita dah tahu tidak boleh bersekongkol dengan kebatilan. Jadi, tugas kitalah untuk memperjuangkan yang hak mengikut cara masing-masing. Jangan jadi macam Pas,” tegasnya ketika ditemui semasa perarakan.

Dr Mahathir Mohamad ketika menyampaikan pidatonya dalam himpunan Bersih menolak persempadanan semula kawasan pilihan raya yang diadakan di hadapan bangunan Parlimen hari ini.

Menurutnya, Ahli Parlimen sepatutnya bangkit menentang tindakan Perdana Menteri membentangkan laporan persempadanan semula untuk kawasan pilihan raya di Semenanjung tengah hari itu.

“Kalau jadi Ahli Parlimen hadirlah persidangan dan bangkitlah berbahas bertegang urat dengan BN di Dewan Rakyat.

“Kita sebagai rakyat biasa ini, berarak beginilah cara kita untuk memberitahu kerajaan jangan sewenang-wenangnya memperbodoh rakyat,” ujarnya lagi.

Laungan slogan ‘tolak laporan’ dan ‘tangkap penyamun kedengaran sepanjang perarakan dari kawasan Tugu Negara menuju ke bangunan Parlimen sebelum dihalang barisan polis kira-kira 200 meter dari pintu pagar Parlimen.

Terdahulu mereka yang sebahagiannya berpakaian BERSIH berhimpun di lokasi Tugu Negara mulai pukul 8 pagi tadi dengan mendengar siri ceramah daripada BERSIH, pimpinan PH dan aktivis badan bukan kerajaan (NGO).

Kemuncak ceramah Pengerusi PH, Dr Mahathir Mohamad dengan kawalan keselamatan ramai anggota polis.

Peserta dengan turut membawa sepanduk kemudiannya mengiringi delegasi BERSIH untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Speaker Dewan Rakyat bagi mengelak laporan SPR dibahaskan memandangkan kes bantahan masih berjalan di mahkamah.



---------------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Syabas pak! Org2 muda patut rasa malu