Sabtu, 21 September 2019

AMARAN UNTUK SAUDI





Yemen Houthis  akan berhenti menyerang Saudi Arabia jika... 


Seorang pemimpin  gerakan pemberontak Houthi di Yaman mengatakan ia akan berhenti mensasarkan serangan peluru berpandu dan drone di Arab Saudi. Memberi amaran kepada rejim Arab Saudi bahawa kesinambungan perang boleh membawa kepada "perkembangan berbahaya".

Pengumuman itu dibuat pada malam Jumaat oleh Mahdi al-Mashat, ketua majlis politik tertinggi Houthi, yang mengawal kawasan yang dipegang pemberontak di Yaman.

"Kami mengumumkan berhenti untuk mentargetkan wilayah Arab Saudi dengan pesawat tentera, peluru berpandu balistik dan semua bentuk senjata lain, dan kami menunggu langkah timbal balik dari Saudi," kata Mashat di TV Al Masirah yang dikendalikan oleh Houthi.

"Kami berhak untuk bertindak balas jika rejim Saudi tidak membalas secara positif dengan inisiatif ini," katanya, sambil menambah bahawa kesinambungan perang Yaman "tidak akan memberi manfaat kepada mana-mana pihak".

Pengumuman oleh Houthis datang hampir seminggu selepas mereka mendakwa serangan besar ke atas kemudahan minyak Saudi.

Walaupun Houthis menegaskan mereka bertanggungjawab terhadap serangan pada 14 September di tapak Aramco. Pengeluaran minyak Saudi  telah terhenti. Amerika Syarikat dan Arab Saudi telah menuduh  Iran.

Iran menafikan terlibat. Iran juga memberi  amaran bahawa sebarang tindak balas terhadapnya oleh AS atau Arab Saudi akan mengakibatkan "peperangan terhebat".



-----------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan panji hitam ini panji minyak hitam

Unknown berkata...

Padan muka Arab Saudi..dulu suruh Amerika dan sekutunya menyerang iraq dan Afghanistan..sekarang iraq dan Afghanistan sudah menjadi negara syiah terbesar setelah sunnah di kedua dua negara itu telah di hapuskan..sekarang iran punya syiah yg ramai di sekeliling Arab.. Sekarang syiah sudah kuat didunia arab..