Selasa, 5 November 2019

AJEN CHINA MERAH







AJEN

CHINA MERAH

MULA 

KELAM KABUT

Cyprus kaji skim ‘visa emas’ selepas Jho Low dapat pasport

CYPRUS berkata ia akan mengkaji semula kewarganegaraan menerusi pelan pelaburan susulan laporan berkenaan Low Taek Jho menjadi warganegaranya pada 2015 di bawah skim “visa emas” selepas membeli hartanah bernilai €5 juta (RM23.5 juta) di pulau Mediterranean itu.

Low atau Jho Low antara individu penting dalam skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB) turut mendapatkan status kewarganegaraan itu dengan bantuan ketua biskop.

Kerajaan itu akan menyiasat laporan, yang kali pertama disiarkan oleh akhbar Cyprus berbahasa Greek, Politis menyatakan Low memperoleh pasport Cyprus walaupun pemeriksaan dilakukan ketika proses naturalisasi, kata Menteri Dalam Negeri Cyprus Constantinos Petrides semalam.

Baru-baru ini dilaporkan ahli perniagaan dalam pelarian itu mencapai penyelesaian dengan Jabatan Kehakiman AS berkenaan aset bernilai RM4.3 bilion yang dibeli menggunakan wang 1MDB.

Straits Times Singapura dan sumber lain kemudian mengesahkan laporan bahawa Low berada di Emiriyah Arab Bersatu dan mahu mendapatkan suaka di negara ketiga.

Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador semalam berkata ada negara tertentu yang tidak bertanggungjawab sedang melindungi Low.

Hamid berkata negara berkenaan enggan bekerjasama dengan Malaysia, menyebabkan sukar untuk membawa pulang Jho Low bagi berdepan dengan pertuduhan.

“Kami sudah minta negara berkenaan bekerjasama dan menghantar Jho Low pulang tetapi dia nampaknya mengatasi undang-undang dengan perlindungan diperoleh daripada negara tertentu.”

Semalam, pendahulu Petrides, Socrates Hasicos yang juga menteri dalam negeri pada 2015, menggesa kewarganegaraan Low ditarik balik jika dia didapati bersalah atas apa juga jenayah.

Hasicos berkata selepas pemeriksaan latar belakang selama dua bulan setengah, termasuk dengan Interpol, Low diberikan kewarganegaraan.

Politis berkata permohonan Low turut mendapat sokongan daripada Ketua Biskop Chrysostomos II Cyprus, ketua gereja Kristian ortodoks.

Ketua biskop itu menulis surat bertarikh 1 September, 2015 kepada Hasicos menyatakan hasratnya untuk Low menjadi warganegara.

Low kemudian diberikan kewarganegaraan pada 18 September, 2015 selepas bertemu dengan Hasicos dan memberi sebuah vila bernilai €5 juta untuk memenuhi syarat kewarganegaraan iaitu dengan melabur dalam hartanah. – 5 November, 2019.

BILA JO LO

DITANGKAP

NAJIB CEPAT 

MASUK PENJARA

LAMBAT TANGKAP

LAMBAT NAJIB

MASUK PENJARA

NAJIB TAK 

MASUK PENJARA

MADEY TERUS PM

INI BIKIN  ABAM 

KELAM KELABUT

TERUS JADI

HANTU PENUNGGU
KAH KAH KAH


------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jangan Salah cina merah cina hijau, cermin diri dulu tt, yang jual Maruah siapa? cina merah ATau melayu islang kita? asyik Salah cina, dulu hantar ufti nak kow Tim naungan seri padukan Maharaja cina, sekarang kata cina merah kah kah kah sejarah lupa pelanduk, tapi Google Tak lupa sejarah lah kah lah