Khamis, 7 November 2019

SATU KEJAYAAN






MAKIN HEBAT

PROJEK

KAMBUSKAN

UMNO

Orang Melayu makin terima Pakatan di Tanjung Piai, kata aktivis

DI kampung Melayu Serkat, tayangan skrin besar perlawanan final Piala Malaysia anjuran Pakatan Harapan (PH) minggu lalu menarik lebih ramai golongan belia berbanding anjuran Barisan Nasional (BN) di kampung yang sama.

Di Andek Mori yang terletak berhampiran, masyarakat Melayu mula membuka pintu rumah mereka kepada aktivis Pakatan yang berkunjung untuk berkempen bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai.

Lapan belas bulan lalu, penerimaan itu sangat jarang berlaku pada Pilihan Raya Umum ke-14 kerana kawasan luar bandar di Johor terkenal sebagai pro-Umno dan BN.

Perubahan itu menjadi pencetus semangat kepada aktivis PHyang berusaha untuk meningkatkan sokongan terhadap pakatan pemerintah.

“Kita perlu meningkatkan undi dalam kalangan orang Melayu untuk menyeimbangkan kemungkinan kehilangan sokongan daripada pengundi Cina,” kata Darwis Salleh, yang merupakan pemimpin PH yang bertanggungjawab  terhadap Pusat Daerah Mengundi (PDM) Pekan Nenas Timor.

Terdapat 27 PDM di Tanjung Piai dan 16 daripadanya adalah kawasan majoriti Melayu, kebanyakan mereka di kawasan DUN Kukup. Kukup dan Pekan Nenas merupakan dua kawasan DUN di Tanjung Piai.

PDM Serkat dan Andeok Mori masing-masing mempunyai 1,516 dan 1,592 pengundi, terdiri daripada 80% dan 90% Melayu, kata pegawai Pakatan. Kawasan lain seperti Peradin, yang mempunyai 688 pengundi, hampir tiada pengundi Melayu.

Seorang lagi pemimpin PH, Hasni Bachok berkata beliau peraya keterbukaan ini adalah kerana masyarakat luar bandar telah menerima bahawa PH merupakan kerajaan di kedua-dua DUN dan Parlimen.

“Jadi mereka berminat dengan apa yang akan kami katakan namun sama ada mereka akan undi kita, itu perkara lain,” kata Hasni yang merupakan ketua PDM Andek Mori.

“Tapi sekurang-kurangnya kami ada peluang untuk bercakap dengan mereka berbanding sebelum ini.” – 7 November, 2019.


BERTEMPUR

UNTUK 

MEMBASMI

PENGARUH

UMNO

----------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jom ramai2 buat revolusi dalam republik tukar tiub, tangkap hisham rais dan cabut kepala dia pakai guillotine.

Mana dia tulisan Dari Brickfields hari rabu yang tertangguh?? !!!!