Khamis, 23 April 2020

BERSEDIA MAKANAN AKAN BERKURANG



DULU KITA

TANAM GETAH

KINI SAWIT

DUA BAHAN 

TAK BOLEH 

DIMAKAN 

PBB Sekarang Mengakui Bahaya Pandemik Coronavirus akan membawa kebuluran
Apa yang baru saja dinyatakan oleh ketua Program Makanan Dunia PBB menjadi tajuk utama di seluruh dunia. Kerana jika apa yang dia dakwa benar, kita akan melihat kekurangan makanan global pada skala yang sama sekali belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah moden. 
Bahkan sebelum COVID-19 tiba, pasukan belalang seukuran kota-kota besar memakan tanaman di seluruh Afrika, Timur Tengah dan beberapa bahagian Asia, dan para pegawai PBB dengan lantang memberi peringatan tentang apa yang dimaksudkan dengan pengeluaran makanan global. 
Dan sekarang penutupan coronavirus yang telah dilaksanakan di seluruh planet telah menghentikan perdagangan global, mereka menjadikannya lebih sukar untuk mengekalkan operasi pengeluaran makanan yang normal, dan mereka telah memaksa banyak pekerja untuk tinggal di rumah dan tidak mencari nafkah. Semua ini menambah resipi untuk mimpi buruk yang lengkap dan sempurna pada bulan-bulan mendatang.


KOBID

MEMAKSA KITA

UBAH DASAR

JADIKAN  TANAMAN

UNTUK DIMAKAN

DASAR MAKANAN 

SEBAGAI SENJATA 

KESELAMATAN

NEGARA


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku sudah bilang hari tu. Mulai hari ini,kumpul tin,baldi isikan tanah. Tanam sayur belakang rumah.kalau rumah burung merpati,tepi anjung atau balkoni.tanam serai,bayam sawi.lagi banyak lagi baik.jika tak termakan tukar dengan jiran.sambil buat makan sambil basmi sarang nyamuk juga.dalam masa 6 bulan sampai satu tahun akan jadi inflasi.warga tani jiwa asal proletar. Boleh juang humban hegemoni melayu dulu boleh juga juang lawan konsumeris.