Selasa, 11 Ogos 2020

TOLAK PENDATANG ASING





KOBID BAWA

KESEDARAN

AMIN

UTAMAKAN

ANAK WATAN

TOLAK 

PENDATANG ASING

Orang Malaysia kini bekerja di pasar borong

PENDUDUK tempatan, yang sebelum ini tidak mempertimbangkan pekerjaan di pasar borong kini mula bekerja di pasar ekoran kelemahan ekonomi ketika ini telah menyebabkan kekurangan pekerjaan, kata peniaga yang beroperasi di pasar-pasar sekitar Kuala Lumpur.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight bahawa penduduk tempatan kini mengambil tempat hampir 80% hingga 90% pekerjaan di Pasar Borong Kuala Lumpur di Selayang yang sebelum ini dikuasai kira-kira 3,000 pekerja asing.

Warga asing yang bekerja di kawasan itu terpaksa keluar setelah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memerintahkan pemborong untuk menghentikan pengambilan pekerja asing untuk menangani rantaian jangkitan Covid-19.

Peniaga berkata mereka menawarkan penduduk tempatan sebanyak RM80-RM120 sehari, walau dengan upah sedemikian pengambilan pekerja tempatan adalah tinggi.

“Ketika kami mula-mula mengganti pekerja asing dengan penduduk tempatan, tidak banyak dari mereka yang mampu bekerja melebihi dua hingga tiga minggu, kata presiden Persatuan Pemborong Sayuran Kuala Lumpur Wong Keng Fatt.

Wong berkata, penjual tidak sepenuhnya yakin bahawa penguatkuasaan itu akan berfungsi kerana pekerja tidak biasa bekerja di pasar basah yang melibatkan kerja-kerja mengangkat barangan berat dan kerja pembersihan.

“Namun ini bertambah baik sejak pertengahan Julai dan sekarang lebih baik.

“Penduduk tempatan berusia antara 40 dan 45 tahun lebih berminat untuk bekerja di pasar, tetapi mereka yang berusia di bawah 40 tahun meninggalkan kerja itu dan mencari pekerjaan lain. Penjual kemudian harus mengganti mereka,” kata Wong.

Wong berkata walaupun pekerja asing  kami bayar murah , peniaga tidak mempunyai pilihan selain mengambil pekerja tempatan kerana sekatan yang dikenakan pihak berkuasa terhadap pekerja asing.

Wong berkata, pasar borong cenderung menggunakan sehingga 70% pekerja asing untuk dapat untung bayak tetapi ada masalah berterusan yang melibatkan permit kerja dan pekerja haram.

Tetapi sejak kekosongan itu diambil alih pekerja tempatan, Wong berkata bahawa masalah pekerja dapat diatasi dengan lebih baik.

Terdapat 448 gerai di pasar borong Kuala Lumpur dengan 168 makanan laut, 216 sayur-sayuran dan 64 gerai buah.

“Pada masa ini, masih ada 30 pekerja asing yang sah sebelum tempoh kerja mereka tamat.

“Difahamkan, 50% pekerja asing yang menganggur telah meninggalkan kawasan itu untuk mencari pekerjaan di tempat lain.

“Pekerja asing yang saya ambil sebelum ini telah menemui pekerjaan mengemas sayur-sayuran di industri berkaitan.”

Presiden Persatuan Pemborong Buah Kuala Lumpur, Chin Nyuk Moi berkata, dengan penduduk tempatan yang kini bekerja untuknya, dia dapat menyelesaikan masalah pembaharuan permit kerja pekerja asing.

“Penduduk tempatan dikehendaki mempunyai gaji minimum RM2,000, sementara pekerja asing hanya perlu mempunyai gaji antara RM1,200 hingga RM1,500.

“Kami juga harus membayar RM2,000 untuk visa tahunan mereka. Masih ratusan ringgit lebih murah daripada penduduk tempatan, tetapi ia dapat menyelesaikan banyak masalah.”

Dia memberitahu The Malaysian Insight bahawa pada masa lalu, peniaga selalu mengupah orang tempatan untuk bekerja, tetapi penduduk tempatan tidak pernah mahu mencari pekerjaan di pasar borong.

“Setelah larangan buruh asing, semua orang mengupah penduduk tempatan untuk bekerja, yang juga merupakan hal yang baik. Anda secara beransur-ansur dapat menyesuaikan diri dengan perkara lain.” – 11 Ogos, 2020.
 

DULU INGGERIS

BAWA 

PENDATNAG

CHINA INDIA

AMIN

SEKARANG

BANI MELAYU

JANGAN JADI

BODOH

BAWA MASUK

PENDATANG LAGI

AMIN

MASALAH LAMA

BELUM SELESAI

JANGAN BAWA

MASALAH BARU

AMIN

1 ulasan:

hamim berkata...

TT, tolong beritahu rakyat Malaysia dengan jujur, siapakah orang yang membawa masuk rakyat asing untuk bekerja diMalaysia dan mengaut keuntungan dari perbuatan mereka itu. Ada berani ka??????