Ahad, 16 November 2014

JUMAAT LALU






BERJUMAAT 

DALAM GEREJA

jumaat yang baru berlalu
satu sejarah dicipa
satu tradisi baru dimulakan
di gereja besar washington
penganut agama islam
telah bersembahyang jumaat
dalam gereja ini
ini satu
permulaan 
amalan persaudaraan 
antara agama agama
SEJARAH 
Planners had said they hoped Friday’s service at the historic cathedral would foster more understanding and acceptance between Christians and Muslims around the world.
The prominent Episcopal cathedral often hosts national events, such as presidential funerals, and has hosted Muslims at various interfaith services in the past. But planners say this is the first time the cathedral has invited Muslims to lead their own prayers there, which they call a “powerful symbolic gesture”.
As the service continued, Rizwan Jacka of Islamic Society of North America called the cathedral a house of prayer for all people.

-----------

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha, ustaz yang beromen kaw kaw baru baru n, ustaz yang kata pompuan dapat pinggan mangkuk masuk syurga tu juga cakap, benda ni dilarang, haha, akad nikah dalam gereja dilarang, apatah lagi ibadah seperti ini, mohon pecerahan, aku percaya pada Tuhan, pada AGAMA? sorry...Tuhan mencipta SISTEM (ADDIN) bukan agama, go to hell dgn agama

Tanpa Nama berkata...

Dalam tajuk ini disebutkan bahawa Umar tak mahu masuk dalam gereja. Umar berkata begitu apabila ada paderi yang mengajak beliau solat di dalam gereja. Bukan hanya masuk sahaja. Umar tidak mahu solat dalam gereja. Dia kata kerana ada patung berhala dalam gereja. Bagaimana kalau tiada patung? Bolehkah? Imam Bukhari nak sampaikan kepada kita, boleh kalau tiada patung berhala. Mana lagi hujjah yang mengatakan demikian? Itulah Imam Bukhari bawakan atsar Ibn Abbas yang solat dalam gereja yang tiada patung didalamnya.

Tanpa Nama berkata...

Adakalanya timbul soalan bagi seseorang yang melancong atau dalam sesuatu urusan di luar negara apabila mereka tidak menemui masjid atau tempat yang sesuai untuk mendirikan solat-solat fardhu, maka bolehkah solat tersebut dilaksanakan di Gereja-gereja kaum Kristian ? Jawapannya ialah - Dibolehkan bagi umat Islam melaksanakan solat-solat mereka di gereja-gereja kaum Kristian dengan syarat gereja tersebut di dalamnya tidak mengandungi kubur-kubur dan/atau patung-patung dan/atau gambar-gambar makhluk hidup, tidak kira samada gambar tersebut sempurna atau separa sempurna. Hukum ketetapan yang sama adalah juga bagi mana-mana rumah peribadatan kaum lain seperti Biara, Kuil dan sebagainya.

Tanpa Nama berkata...

Ini cerita lama TT, 20 tahun dulu aku dah sembahyang dalam gereja.Orang kristian dah tak mau sembahyang maka mereka sewakan pada orang islam.Apa yang nak herankan.Kristian dah jadi ateist.hanya orang islam saja yang tinggal dan masih sembahyang.Adakah TT juga masih sembahyang atau dah jadi macam puak kristian?kah..kah..kah..

Tanpa Nama berkata...

ini tak ada apa apa lah.

gereja besar istanbul tukey tu sekarang jadi masjid kan... santa sofia.

kalau bebudak bahalol kita dah di runtuh kan gereja tu kot , ada hantu lah macam2.

masjid masjid kita baik , saudi arabia baik utong kalau dapat tegok penuh 4 - 5 saf pun susah.

Tanpa Nama berkata...

Di malaysia je yang kalut...macam deme je pandai dan betul....piraaaaah la umngok