Rabu, 17 Disember 2014

GARIS KEBAJIKAN RAKYAT






PAKATAN PERLU KEMBALI TUMPU ISU KEBAJIKAN RAKYAT

Saya sedia maklum perbezaan pendapat di dalam Pakatan Rakyat kebelakangan ini terutamanya yang melibatkan cadangan pembentangan rang undang-undang persendirian untuk membolehkan pelaksanaan hudud oleh Kerajaan Kelantan.

Walaupun perbezaan pendapat sebegini telah wujud sejak penubuhan Barisan Alternatif dalam tahun 1999 lagi, saya berpandangan keutamaan dan muafakat yang jelas perlu diberikan kepada isu-isu kebajikan rakyat yang mendesak terlebih dahulu. Ini termasuklah:

 
1.      Kepayahan rakyat mengharungi beban sara hidup yang kian meningkat;
2.      Skandal rasuah dan penyelewengan yang mengakibatkan peruntukan rakyat dipotong;
3.      Kemelut ekonomi yang melanda rakyat menjelang 2015;
4.      Manipulasi agama dan perkauman untuk mengekalkan Umno/Barisan Nasional; dan
5.      Salahguna undang-undang untuk menyekat suara rakyat.

Oleh yang demikian, saya menyeru supaya semua pimpinan Pakatan Rakyat kembali kepada perjuangan membela kebajikan dan kepentingan rakyat bersabit isu-isu yang mendesak seperti yang disenaraikan. Keutamaan ini bukan sahaja telah menajdi amanah rakyat kepada kita tetapi strategi paling berkesan untuk menumpaskan Umno/Barisan Nasional.

Saya telah memohon Sekretariat Pakatan Rakyat untuk mendapatkan draf enakmen yang bakal dibentangkan oleh Kerajaan Kelantan dengan segera. Ini bagi membolehkan KEADILAN dan pimpinan Pakatan Rakyat yang lain menilai sendiri cadangan Kerajaan Kelantan itu sebelum sebarang komentar lanjut dibuat.

Oleh itu, saya menasihati pimpinan KEADILAN supaya berhati-hati di dalam membuat kenyataan mengenai polemik ini supaya tidak mengeruhkan lagi keadaan. Sebarang keputusan dan pendapat mengenai polemik ini perlulah merujuk kepada keputusan Majlis Presiden Pakatan Rakyat.

  
RAFIZI RAMLI
Naib Presiden/Setiausaha Agong KEADILAN
Ahli Parlimen Pandan

17 Disember 2014

-------------

6 ulasan:

Awanama berkata...

Hahaha... pedulik hapa akuk.. sumer dah akuk pegang kuasa...

Mcm nak beromen bini mlm pertama la.. pelir dah keras.. doa entah kemana.. janji dapat jolok masuk walaupun pepek bini sakit.. jolok tetap jolok sbb pahala besarrrrrr...

Awanama berkata...

Sedih... Pas memilih jalan sukar seolah2 hudud shj yg membawa mereka ke syurga.... kami rakyat yg terseksa ini tolonglah kau bebaskan dulu..

Awanama berkata...

Bila golongan bijak pandai ber kawanan golongan bahalol yang sangka bijak , maka hancur lah ke seluruhan golongan itu.

Common sense saja.

PAS Bahalol tiada nilai ekonomi ; orang Bahalol pun di lantik pemimpin.

Bukan PKR tidak bijak , orang orang Melayu sendiri jadi Bahalol , Miskin , dan harap suapan bila gagal ber gantung nasib pafa si Bahalol.

Umno tak salah sebsb sudah asal usul Bahalol.

Awanama berkata...

Ada otak fikir. Menyalahkan orang lain adalah senang. Kerana disebelah sana buat kesilapan sedikit berbanding kebaikkan yang banyak maka apa yang dibuat tidak dihargai malah diherdik, keji, difitnah dan bermacam2 lagi sesedap mulut seumpamanya tiada syurga dan neraka.

Belajar bersyukurlah. Kita masih aman bergerak bebas boleh mencari rezeki yg banyak dan membuat ibadah tanpa dihalang. Bandingkan dengan negara lain yang kacau bilau penuh curiga dan ketakutan.

Tak payahlah nak umum negara kebajikan kalau nak buat nawaitu tu mesti ikhlas. Allah mengetahui.

Awanama berkata...

Setuju bro. Pembangkang seperti ayam berkokok bontot penuh taik.

Awanama berkata...

Sejak merdeka sampai sekarang sistem sekular...ada kau jd kaya...tiba2 timbul isu hudud kau marah krn x perjuang kemiskinan...kenyataan apa ni...taraf yahudi ni....kalau kau rajin solat,puasa dsb tapi tolak hudud kau ke neraka juga...kau kaya mcm qarun pun tolak hudud ke neraka juga. Ckp guna iman bkn guna otak bodoh yg sememangnyà bodoh.