Isnin, 22 April 2019

PERSOALAN NASIONAL









SILA BACA
Ini tidak adil untuk walaun semua.. 
mohon abam TT translate jadi bahasa melayu.
Kah kah kah 
on 
PERSOALAN NASIONAL - 
DI PETALING JAYA
Publish | Delete | Spam
En. Ahmad
on 4/21/19

Sokongan Pakatan pudar jika gagal kekang isu kaum, kata aktivis

SOKONGAN dinikmati Pakatan Harapan (PH) akan bertambah pudar jika isu kaum dan agama yang dibangkitkan pembangkang gagal ditangani, kata aktivis politik Hishamuddin Rais.

Katanya, isu berkenaan bukan sahaja akan mempengaruhi kelompok orang Melayu di kampung, malah golongan profesional.

“Proses ini akan hakis sokongan kerana agenda politik bangsa, Melayu, dan Islam itu akan menarik satu bahagian kelompok yang besar pengundi yang suatu ketika dulu menyokong PH,” katanya.

Beliau menjelaskan, golongan Melayu mudah percaya bahawa Malaysia akan tergadai kepada kaum Cina kerana dakwaan seperti itu dipupuk sejak 60 tahun lalu.

“Mereka yakin DAP, parti Cina akan ambil Tanah Melayu, walaupun hakikatnya DAP hanya ada berapa kerusi sahaja di Parlimen. DAP tidak akan dapat takluki Parlimen yang ada 222 kerusi,” katanya.

Turut memburukkan keadaan adalah kenyataan sesetengah pemimpin DAP yang membuatkan orang Melayu meyakini perkara itu akan berlaku, katanya.

“Naratif ini dibantu oleh kerana kenyataan pemimpin DAP sendiri, ada yang komen mengenai Islam dan Al Quran. Ada yang persoalkan jumlah penjawat awam.

“Ini semua berkaitan Melayu dan ini meyakinkan (masyarakat Melayu bahawa) ia berlaku,” kata bekas tahanan ISA itu lagi sewaktu melancarkan satu bukunya pada malam tadi.

Pada masa sama, saranan pembangkang dengan dakwaan seolah-olah kerajaan PH gagal membela institusi raja, Melayu, dan Islam juga dipercayai komuniti Melayu.

“Ini berkait rapat dengan agenda Umno, iaitu Raja, Melayu, dan Islam, mereka jual agenda ini dan PH dilihat tidak mempertahankan tiga perkara ini.


“Walaupun hakikatnya adalah PH sekarang agendanya cuba memperbetulkan kebocoran yang berlaku dalam negara, PH diserang seolah-olah tidak memandang tiga perkara ini sebagai agenda utama,” katanya.

Walhal, kebimbangan Melayu itu timbul kerana persoalan nasional berkaitan pembinaan megara bangsa belum selesai, kata Hishamuddin yang juga seorang pembikin filem.

“Untuk mendirikan negara bangsa belum mantap, tuntas, maka naratif negara ini akan diambil Cina, DAP akan mengepalai segalanya terus dijual ke seluruh negara,” katanya.

Tambahnya, kegagalan Melayu menguasai ekonomi negara juga menyumbang kepada masalah tersebut.

“Orang Melayu majoriti dalam negara tapi mereka rasa terancam, kenapa kita merasa kita dalam ketakutan, kerana ekonomi negara ini dimiliki bukan Melayu,” katanya lagi.

Isu berkenaan kini menjadi naratif utama PAS dan Umno yang turut membangkitkan mengenai kegagalan PH mempertahan institusi Melayu seperti Felda dan Tabung Haji.

Mengulas lanjut, Hishamuddin berkata PH perlu menjalankan reformasi secara menyeluruh untuk menangani naratif itu buat jangka masa panjang.

Perkara itu dikupas dalam bukunya, bertajuk “Surah-surah Terlarang: Persoalan Nasional” yang dilancarkan beliau di Rumah Seni Selangor, Petaling Jaya pada malam tadi. – 20 April, 2019.


Aktivis politik Hishamuddin Rais
 berkata orang Melayu berasa terancam 
kerana ekonomi negara kini dimiliki bukan Melayu. 
– Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 20 April, 201

-----------------------

1 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Saya pirnah kirje dingan sebijik ..sebenarnye dua bijik sarikat china. Sarikat china ni jadi anak sarikat GLC gergasi Melayu. Sarikat china ni hanye punye 20:80 kongsi. Saya tak tahu sama ada GLC melayu ni bolih JV dgn sarikat Kapir Laknat kelentit tak potong. Yg saya lihat pengurusi2 melayu dari GLC tersebut ..hepi gila babi sebab dapat juta2 saham ..syok ooo ..tidur sambil sedut duwit. Walaupong sarikat kapir ni hanya punye 20% kongsi ..tapi sarikat mereka kontrol. Betul ..70% yg kirje adalah melayu ..tapi yg berjawatan eksekutif kanan dan pengurus hampir 90% china lanchow tak sunat. Yang paling hebat ..kok ada pengurus melayu ..gaji mereka 50% lebey rendah dari gaji china ..tu lah dia. Cam gwa ckp ..china memang dijadikan tuhan sebagai china ..mana pun mrk pigi mereka tulong sama sendiri. Di kg gwa ..Pertang ..kalau kedai cina tutop ..china2 ni akan tunggu hingga dibuka balik ..tapi org kg gwa pegi semua kedai ..terutama kekedai china ..no problem kita olang malaysia ma ..kata org kg gwa?