Jumaat, 12 Julai 2019

UMUR HANG BERAPA








UMUR HANG

BERAPA

Wahai Pembacha TukarTiub 
Yang Budiman

Kebelakangan ini amat hebat debat; berapa had umor belia?Ada  saperti kata Menteri terbabit bahawa umor belia terhenti pada umor 30 tahun.

Ada pula bangkangan dari Darul Tak Izin yang kata had umor belia patut kekal pada umor 40 tahun. 

Yang sebenarnya tiada angka umor yang memutuskan seseorang itu belia atau tidak..Banyak rangka MB 2 atau menteri 2 yang  telah meliwati 40 tahun..tapi pemikiran.perbuatan mahu pun  perchakapan maseh lagi kebudak budakan...Tak chaya ke?

Pada suatu masa Ketua Pemuda UMNO pun tak ada had umor.Pada tahun 1976 akibatul kemarahan Pemuda khususnya  dan  seluroh UMNO amnya akan chara isu AlMarhum Dato' Harun Idris ditangani dengan sembrono oleh puchok pimpinan partai...arwah Tan Sri Syed Jaafar Albar dilantek Ketua Pemuda UMNO pada umor 62 tahun..Kah kah kah!

Kata Mat Salleh.."You can be young once..but you can be immature forever!"

Yang sudah tua tua pun maseh lagi nak kechapi "the young ones".Nak kechapi..teruskan tapi bila tertangkap lain orang..keluarga dan partai menjadi mangsa.Kalau pemikiran  tu  tahap belia ubah lah undang2 macham mana pun:Belia tetap Belia.
*Akhir kalam, persoalan :Apa pasal yang dah lanjot usia pun maseh nak di kategorikan sebagai belia?

...jawabannya jiwa Melayu itu maseh di zaman kegemilangan Pentas Bangsawan."Hero" atau Kepala Cherita itu disebot "Orang Muda"..walau tua macham  Koboi Tua si Gary Cooper dalam Western pun maseh dipanggil " Orang Muda".

.....malah isteri kedua yang lebeh tua dari isteri pertama pun Melayu tetap panggil "Bini Muda"..Age has nothing to do with the Malay psyche..Bapa Mertua yang muda pada kita pun kita panggil Ayah! Insha Allah!

Kah kah kah


KAH KAH KAH
----------

Tiada ulasan: