Khamis, 5 Januari 2023

PMX BOLEH BERTAHAN KE ?



PN sedia bekerjasama dengan BN, Hamzah ulas #LangkahLondon

Ketua Pembangkang Hamzah Zainudin tidak menolak prospek Perikatan Nasional kembali berkuasa selepas menjalin pakatan baru.

Gabungan itu juga tidak menolak bekerjasama dengan BN, yang Pengerusinya Ahmad Zahid Hamidi memilih untuk bekerjasama dengan Pakatan Harapan dan bukannya PN selepas pilihan raya umum lalu mengakibatkan kebuntuan politik.

"Pintu sentiasa terbuka," katanya menjawab soalan mengenai PN membuat kemunculan semula di peringkat kerajaan persekutuan dengan sekutu baru.

Menurut BH Online, setiausaha agung PN itu berucap pada siri ceramah Kelab Concorde. Kelab Concorde ialah forum mengenai isu semasa oleh penceramah terpilih yang dimulakan oleh wartawan veteran.

Berkongsi ramalannya mengenai pilihan raya negeri akan datang, Hamzah berkata PN akan menawan Selangor, yang berada di bawah kawalan PH sejak 2008.

Bagi Negeri Sembilan yang dikuasai PH, Hamzah berkata peluang pertandingan 50-50.

Bagaimanapun, Hamzah mengakui kekuatan DAP di Pulau Pinang dan percaya negeri itu akan kekal dalam kawalannya.

Dalam perkembangan berkaitan, dia menjangkakan PN akan mengekalkan penguasaannya di Kedah, Kelantan dan Terengganu.

Mengenai soalan kerjasama dengan BN, Hamzah mengelak daripada menyifatkan ini sebagai lebaran baru "Muafakat Nasional".

Bekas menteri dalam negeri itu berkata jika pakatan baru ini menjadi kenyataan, pemimpin pakatan masing-masing mesti bersetuju dengannya.

"Kerjasama ini perlu menjadi satu dasar yang dipersetujui semua pemimpin parti, Bersatu, PAS dan Umno. Jika semua percaya dengan satu matlamat yang sama, maka tiada masalah untuk mewujudkan kerjasama ini.

"Jika ada satu pihak kata 'tidak', maka ia tak akan berlaku. Namun jika kita percaya antara satu sama lain, kita boleh mencapai matlamat kita," katanya.

Dia juga menegaskan asas pakatan ini akan memastikan kepentingan semua kaum.

Hamzah juga berkongsi pendapatnya tentang bekas partinya Umno, yang mengalami kemunduran terbesar dalam pilihan raya umum ke-15.

"Umno perlukan kerjasama baru untuk parti itu membuat pembaharuan," katanya.

Jelas Hamzah lagi, Umno memerlukan pembaharuan besar-besaran atau berisiko ditolak sepenuhnya oleh rakyat.

Kenyataan Hamzah itu susulan dakwaan terdapat rancangan baru yang digembar-gemburkan sebagai Langkah London untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada. –

WOIT

INI MENARIK

KAH KAH KAH

RAMAI BERTANYA

PMX BOLEH

TAHAN LAMA KE?

KAH KAH KAH

SAMAN JANGAN

TAK SAMAN

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalu PMX takleh bertahan sapelah agaknya akan jd PM11? Mahiaddin, Hadi Awang, Mael Sabri, Zahid Hamidi, TokMat atau H2O? Kalu Rani Kulop jd PM pun okay gak takde beza pun.

Tanpa Nama berkata...

Masih dapat payment Dari Azmin Semburit Ka? Kah kah kah.