Ahad, 23 Ogos 2015

BERKAMPONG DI KUALA LUMPUR







UNDI 

TAK PERCAYA

 PADA NAJIB






 | August 22, 2015
Asri-Zainul-Abidin,-putrajaya
Menjatuhkan kerajaan tidak semestinya menggunakan senjata tetapi menerusi sistem sedia ada seperti pilihan raya atau undi di Parlimen. More ››


PETALING JAYA: Mufti Perlis,  Dr Mohd Asri Zainul Abidin berpendirian berbeza dengan Mufti Perak, Harussani Zakaria yang berpendapat menggulingkan kerajaan adalah haram di sini Islam.
Asri sebaliknya berpendapat, Islam tidak mengharamkan perbuatan menjatuhkan sesebuah kerajaan menerusi pilihan raya atau undi tidak percaya di Parlimen yang tidak melibatkan pertumpahan darah.
Katanya, para ulama dahulu mengharamkan menumbangkan pemerintah atas alasan bimbangkan pertumpahan darah kerana membawa banyak kemudaratan kepada rakyat dan negara.
“Namun dalam dunia hari ini, sesebuah pemerintah mungkin boleh diubah atau ditukar atau ditumbang tanpa memerlukan pertumpahan darah seperti sistem demokrasi pilihan raya atau pun undi di Parlimen atau seumpamanya,” tulisnya di Facebook.
Asri menasihatkan pengkaji politik Islam tidak boleh menjadi terlalu literalist kerana politik bukan ibadah khususiah seperti solat dan puasa yang tidak boleh diubah atau ditambah.
Katanya, setiap pemerintah mungkin akan ada kesilapan atau dosa yang dilakukan dan jika setiap kali pemerintah bersalah atau melakukan dosa diperangi dengan senjata, maka hancurlah keamanan masyarakat dan negara.
Kerana itu, katanya, kita boleh menentang kemungkaran pemerintah tetapi tidak memeranginya dengan senjata kerana tujuan berpolitik dalam Islam adalah menegakkan keadilan, keamanan dan hak rakyat.
Dengan memberi beberapa contoh hadis dan riwayat, Asri menegaskan, sekalipun umat Islam dilarang memerangi pemerintah dengan senjata, tetapi tetap disuruh untuk menasihati mereka dan mencegah kemungkaran dengan perkataan atau perbuatan yang tidak menyebabkan pertumpahan darah seperti undi ataupun pungutan suara.
Beliau turut membidas pihak-pihak yang cuba menyamakan antara mengkritik dengan mencerca pemerintah, menyamakan antara membantah dengan memberontak dan menyamakan antara menukar pemimpin dengan memerangi kerajaan secara bersenjata.
Katanya, golongan itu mungkin keliru, mempunyai niat yang salah ataupun berlebihan menyokong pihak tertentu dengan memetik nas-nas daripada kitab silam yang mempunyai konteks dan latar politik berbeza.
“Hendaklah kita faham bahawa menukar pemimpin tidak semestinya bermaksud menukar kerajaan. Tidak bersetuju dengan pemimpin tertentu tidak semestinya bermaksud penderhakaan kepada kerajaan secara keseluruhannya.
“Kita hendaklah membezakan konteks dan latar politik apabila hendak memberi fatwa berkaitan politik,” katanya.




SATU JUTA

BERKAMPONG

DI K.LUMPUR

34 JAM

ADALAH UNDI


TAK PERCAYA



PADA NAJIB


---------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

MACAM MANA NIH ??????

MUFTI BIJAK KATA TAK HARAM

MOPTEA BAHALOL KATA HARAM

Apa kah sama MUFTI dengan MOPTEA

Kitab di RUJUK hanya AL QURAN

MOPTEA rujuk AL RINGGIT ke ???????

MOPTEA bahalol mana lagi kalau bukan budak num.......