Isnin, 27 Februari 2023

ANAK MUDA TEKAN PARTI POLITIK DENGAN UNDI



Kumpulan penuntut

 gesa kerajaan hapuskan

 akta universiti
GABUNGAN pelajar universiti awam mahu Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) yang didakwa menyekat kebebasan bersuara difikirkan semula, walaupun ada beberapa perubahan dibuat selama ini.

Perikatan Pergerakan Pelajar Baharu Malaysia (NESA) berkata sebarang rancangan oleh Kementerian Pengajian Tinggi untuk membuat perubahan kepada beberapa artikel dalam akta itu tidak akan mengubah isu berkaitan kebebasan bersuara dan autonomi kolej.

AUKU sudah dipinda tujuh kali sejak ia diwartakan pada 1971. Pindaan terakhir adalah pada 2019.

Bagi kumpulan itu, apa yang penting adalah memansuhkan AUKU dan melaksanakan undang-undang baharu yang akan membuka ruang perbahasan dan memberi kebebasan kepada institusi pengajian tinggi.

Kenyataan kumpulan pelajar itu dibuat selepas kerajaan berkata minggu lalu mereka mahu mengekalkan AUKU ketika sidang dewan rakyat di Parlimen.

Namun kerajaan menambah ia sedang mencari jalan untuk menambah baik akta itu supaya pelajar universiti mempunyai lebih kebebasan untuk menyertai aktiviti politik.

“Kementerian berpandangan akta sedia ada masih relevan dalam menguatkuasakan fungsinya terutama bagi perkara berkaitan tadbir urus universiti.

“Pemansuhan AUKU akan menjejaskan tadbir urus universiti awam terutamanya semasa peralihan akta.
.
“Malah, proses pemansuhan ini memerlukan kajian lanjut memandangkan ia membabitkan beberapa akta lain yang turut berkuat kuasa, contohnya Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996 (Akta 555), Akta Pendidikan 1996 (Akta 550), Akta Badan Berkanun (Tatatertib dan Surcaj) 2000 (Akta 605) serta beberapa akta lain yang diselia di bawah kementerian atau agensi lain.

“Bagaimanapun, kementerian sentiasa terbuka kepada sebarang cadangan dan pandangan untuk menambah baik akta sedia ada,” katanya dalam jawapan kepada Parlimen.

Setiausaha NESA Liau Pin Chun berkata AUKU amat mempengaruhi autonomi penuntut kolej.

“Kumpulan pelajar tidak dibenarkan memegang wang. Tegasnya, jika sesebuah kumpulan itu ingin mengutip yuran keahlian, ia juga menyalahi undang-undang universiti.

“Di universiti, semua wang akan disimpan di bahagian kewangan universiti dan kemudian kumpulan pelajar perlu mendapatkan kebenaran untuk menggunakan wang yang mereka perlukan,” kata Liau.

Beliau percaya penuntut sepatutnya berhak untuk mengendalikan kewangan mereka sendiri tanpa melalui bahagian kewangan.

“Ini bermakna pelajar tidak boleh menggunakan wang secara bebas, kerana jika ingin memohon wang melalui bahagian kewangan, mereka perlu membayar menggunakan duit poket sendiri sebelum mendapat bayaran balik menerusi tuntutan bil, namun prosesnya amat panjang hingga menjejaskan aktiviti mereka.” – 27 Februari, 2023.

PERKARA KARUT

INI AMAT LAMA

AMIN

WAJIB SELESAI

DGN SEGERA

AMIN

CARA AMAT

 SENANG

AMIN

SEMUA KUMPULAN

PERSATUAN PELAJAR

BUAT KETETAPAN

AMIN

DALAM PRN INI

BERI KATA DUA

MANA PARTI

AKAN HAPUS AUKU

AKAN DIBERI UNDI

AMIN

SEMUA PELAJAR

TELAH MENDAFTAR

GUNAKAN UNDI 18

UNTUK  BERI 

TEKANAN

AMIN

KALAU GAGAL PRN

TUNGGU PRU16

AMIN

PELAJAR PILIH

PAKATAN ATAU

PERIKATAN

YANG AKAN MANSUH

AUKU 

KHALAS 

JANGAN LUPA

SEBELUM ITU

AMBIL JALAN RAYA

UNTUK BUKTIKAN

KEKUATAN PELAJAR

AMIN

TANPA JALAN RAYA

POLITIKUS TAK

AMBIL POT

KHALAS

Tiada ulasan: