Selasa, 9 Mei 2023

DALAM DAULAH. ADA DAULAH TERPENDAM


Pengeluaran laporan akan bantu perbicaraan sivil, kata isteri aktivis 

PERINTAH Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk mengeluarkan laporan pasukan petugas khas sulit mengenai kehilangan Amri Che Mat akan membantu keluarganya meneruskan perbicaraan sivil bulan depan, kata Norhayati Ariffin.

Dalam satu kenyataan, isteri aktivis itu berkata dengan bukti penting ini beliau berharap akan ada penutupan dalam kes kehilangan aktivis itu.

“Saya berpuas hati dengan keputusan hari ini untuk membenarkan saya dan pasukan undang-undang saya mengakses laporan ini. Walaupun saya belum melihat keputusan bertulis mahkamah lagi, saya telah dinasihatkan oleh pasukan peguam saya bahawa kerajaan telah diarahkan untuk menyerahkan laporan kepada saya dan pasukan peguam saya dalam masa 30 hari.

“Cukuplah untuk saya katakan, laporan ini belum didedahkan kepada saya dan kerajaan juga tidak memaklumkan saya bila saya boleh mengharapkan untuk menerima laporan daripada mereka.

“Oleh itu, saya tidak akan membuat sebarang kenyataan lanjut mengenai laporan itu, kecuali sebagai saksi dalam kes sivil yang disebutkan di atas, jika berkaitan. Saya meminta semua pertanyaan media mengenai perkara ini dialamatkan kepada pasukan peguam saya, khususnya Encik Surendra Ananth,” katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Terdahulu hari ini Hakim Wan Ahmad Farid Wan Salleh berkata Norhayati hanya akan dibenarkan berkongsi laporan itu dengan peguamnya.

Norhayati memfailkan saman sivil terhadap 21 pihak termasuk kerajaan dan polis pada 2019.

Amri, yang mengasaskan Perlis Hope, sebuah pertubuhan bukan kerajaan, hilang tanpa jejak pada 24 November 2016.

Dia diculik 550m dari rumahnya di Padang Behor di Kangar. Polis kemudian menemui keretanya di Bukit Chabang.

Lelaki berusia 43 tahun itu yang merupakan sebahagian daripada pasukan ekspedisi Malaysia Gunung Everest 1997, dilaporkan memberitahu anak sulungnya dia akan keluar malam itu. Dia mempunyai empat anak perempuan, berumur 19, 17, 15 dan 10 tahun.

Dalam laporan polisnya, isteri Amri, Norhayati berkata terdapat kereta dan motosikal yang tidak dikenali diletakkan berhampiran rumah mereka pada hari aktivis itu hilang.

Antara 2017 dan 2019, siasatan awam mengenai kehilangan Amri dilakukan oleh Suhakam.

Pada 2021, Suhakam membuat kesimpulan Amri adalah mangsa kehilangan paksa yang dilakukan oleh kerajaan negeri, khususnya oleh Cawangan Khas polis.

Sebagai tindak balas, kementerian dalam negeri menubuhkan pasukan petugas untuk melihat kesimpulan Suhakam. Ia diberi masa enam bulan untuk menyiapkan laporannya.

Sejak itu, kementerian mahupun pasukan petugas tidak mengeluarkan laporan, walaupun berkali-kali desakan untuk berbuat demikian oleh pelbagai pihak, termasuk Suhakam dan NGO lain.

Selain Norhayati, Susanne Liew, isteri kepada Pastor Raymond Koh yang hilang juga cuba menyelesaikan tuntutan mahkamah yang difailkan berhubung kehilangan secara paksa.

Pada Disember tahun lepas, peguam keluarga Koh, Gurdial Singh Nijar, memberitahu hakim Ahmad Bache bahawa kedua-dua pihak mahu menyelesaikan perkara itu, yang akan melibatkan membuat representasi kepada Jabatan Peguam Negara.

Perbicaraan kes itu sepatutnya bermula hari ini dan Gurdial, dengan persetujuan peguam kanan persekutuan Raja Zaizul Faridah Raja Zaharudin, memohon untuk menangguhkan perbicaraan ke 6 Jun tahun depan, memetik usaha pihak-pihak untuk menyelesaikan perkara itu.

Isteri Koh, Susanna Liew memfailkan saman itu pada Februari 2020, menuntut ganti rugi atas kehilangannya.

Mereka yang dinamakan dalam tuntutan mahkamah itu termasuk bekas ketua penolong pengarah Cawangan Khas Awaludin Jadid, dan pegawai kanan termasuk ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Huzir Mohamed dan ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Fadzil Ahmat.

Koh telah diculik oleh lelaki bertopeng di Petaling Jaya, Selangor, pada 13 Februari 2017. – 9 Mei, 2023.

WOIT

INI BUKTI DALAM

KERAJAAN

ADA LAGI

SATU KERAJAAN

YANG GELAP

AMIN

DALAM DAULAH

ADA DAULAH

 TERPENDAM

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: