Khamis, 3 Ogos 2023

ZAHID DAN RASUAH


C4 desak SPRM siasat 'gula-gula' pilihan raya diumumkan Zahid

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mesti menyiasat Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi berhubung pengumumannya baru-baru ini yang menawarkan geran kewangan sebagai balasan undi di Terengganu, kata badan pemerhati antirasuah hari ini.

Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) berkata siasatan itu perlu untuk memastikan sama ada kesalahan pilihan raya memang dilakukan.

C4 juga berkata jika tiada siasatan dijalankan, SPRM mesti menjelaskan mengapa ia tidak mahu melihat wujudnya kemungkinan kesalahan yang termasuk dalam mandat berkanunnya.

Ia merujuk kepada kenyataan Zahid yang dilaporkan secara meluas kepada kumpulan belia Terengganu yang beliau meminta sokongan mereka sebagai balasan pembiayaan persekutuan.

Pada 28 Julai, Zahid yang merupakan menteri pembangunan luar bandar dan wilayah mengumumkan peruntukan persekutuan tertentu kepada kumpulan belia Terengganu, yang beliau secara jelas berkata jumlah itu mungkin dinaikkan bergantung kepada keputusan pilihan raya negeri Terengganu.

Dalam pilihan raya negeri, Pakistan Harapan dan Barisan Nasional cuba menewaskan Perikatan Nasional sebagai parti pemerintah di Terengganu.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim mempertahankan inisiatif Zahid, dengan menyatakan peruntukan itu sudah dirancang terlebih dahulu.

Beliau berkata tidak akan ada sebarang penyalahgunaan dana semasa kempen pilihan raya.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki juga berkata Zahid tidak melakukan sebarang kesalahan kerana pemberian ini sudah diluluskan oleh kerajaan persekutuan, dan oleh itu tidak mempunyai unsur rasuah.

Beliau juga berkata tidak perlu mengeluarkan garis panduan baharu untuk mengawal pemberian bantuan dan peruntukan kerajaan semasa pilihan raya, kerana Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (EOA), khususnya Seksyen 10, adalah cukup jelas dan ketat. – 3 Ogos, 2023.

INI BAHAYA

NAMA ZAHID

DISAMA DENGAN

RASUAH

AMIN

MEMBERI ZAHID

ATAU 

MENGZAHID

MAKNANYA

MEMBERI RASUAH

AMIN

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tiba tiba nak pisah nak cerai nak talak dengan rasuah mana boleh? Tetiba jadi baik? Susah sukar tahu tak? Berapa lama amalan ini berlanjutan? 10, 20, 30, 40, 50 tahun? Kah kah kah siapa Mula dahulu? Beri atau menerima? Duit Kopi Mula siapa bagi duit Kopi? Kemudian Budaya mintak jadi kemudian Budaya komisen projek susah woit susah amat nak kembali ke pangkal jalan, kena panxung kena gantung oooppss hukum mati dah tak ada pulak kah kah kah