Selasa, 5 Ogos 2014

HARI HARI AKHIR SAEKOR KHALID









KOMENTAR
kes sampah ini
dah bertahun tahun
bila nak kena terajang
baru nak buat kerja
NOTA
agak sinikal
tapi inilah
hakikat nya

KENYATAAN MEDIA
5 OGOS 2014
MASALAH SAMPAH DI KAJANG: OPERASI LOJI RDF DI SEMENYIH AKAN DIAUDIT

Masalah sampah di kawasan Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) dijangka selesai apabila  30,000 tan longgokan sampah di kawasan Loji Bahan Bakar Terbitan atau Refuse Derived Fuel (RDF) di Semenyih  akan dipindahkan ke Tapak Pelupusan Sampah Tanjung 12.

Kerja-kerja memindahkan longgokan sampah  bermula hari ini oleh syarikat Hebat Abadi iaitu anak syarikat milik penuh Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB).

Hebat Abadi akan memindahkan kesemua 30,000 tan longgokan sampah ini  berikutan kegagalan RDF menyelesaikan masalah sampah sehingga menimbulkan runggutan penduduk di Kajang.

Hebat Abadi juga ditugaskan untuk mengutip sampah sekali seminggu bagi mengutip sampah kitar semula. Operasi kutipan sampah akan diteruskan seperti biasa iaitu dua kali seminggu bagi sisa pepejal manakala sekali seminggu bagi sampah kitar semula.

Keputusan untuk melantik Hebat Abadi bagi menyelesaikan masalah longgokan sampah di Kajang telah dibuat oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) baru-baru ini  yang membincangkan isu kutipan sisa pepejal di kawasan MPKj.

MMKN juga membuat keputusan untuk menjalankan audit operasi terhadap loji RDF bagi menentukan keberkesanan pengurangan baki sampah selepas diproses dan juga menentukan daya maju dan kesinambungan projek ini.

“Kita berharap audit ini membolehkan Kerajaan negeri mengenal pasti strategi terbaik bagi menangani masalah sampah di Kajang,” kata Menteri Besar, Tan Sri Dato’ Seri Abdul Khalid Ibrahim.
  
MMKN juga bersetuju supaya satu kajian menyeluruh dijalankan terhadap tapak seluas 100 ekar yang dicadang dijadikan tapak pelupusan sampah yang baharu bagi menampung sampah-sampah yang tidak mampu diproses di Loji RDF.

Seorang jurutera pakar dalam teknologi RDF akan dilantik secara kontrak untuk menilai teknologi yang digunakan oleh loji RDF itu.

MPKj juga akan mengambil seorang Jurutera Pembersihan khusus untuk menyelesaikan isu-isu berkaitan kutipan dan pelupusan sampah serta kerja-kerja pemantauan.

MMKN juga telah bersetuju supaya perjanjian MPKj dan pengusaha loji RDF perlu dikaji semula untuk menentukan tanggungjawab masing-masing.

Masalah sampah di MPKj berlaku apabila Loji RDF yang beroperasi pada 2006 tidak mampu memproses sampah yang dipersetujui dalam perjanjian.

Ini menyebabkan berlaku longgokan sampah di loji itu dan sekali gus menganggu operasi kutipan sampah di kawasan MPKj.


Dikeluarkan oleh
SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR



















------

3 ulasan:

XUMNO berkata...

Yang aku nampak sekarang ni ialah Hari2 Terakhir sebuah parti anak umno.

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak salahkan exco bertanggungjawab??..

Tanpa Nama berkata...

Pkr lingkup t.t nak cari mkn x boleh
Dok rmh org2 tua la t.t @ jadi pengerusi gelandangan
Kah..kah..kah