Sabtu, 30 September 2017

HIDUP MELAYU


HIDUP 

NELAYU

IDUP TUAN

ME LAYU

WARGA ASING KUASAI 
DUNIA 
PERNIAGAAN, 
PIHAK BERKUASA PERLU TEGAS

Kenyataan Media | 29 September 2017

Saya ambil maklum situasi semasa mengenai lambakan warga asing yang semakin rancak melakukan aktiviti premis perniagaan peruncitan di ibu negara, mereka bukan lagi sebagai pekerja malah berani mengusahakan perniagaan di negara ini.

Jika sebelum ini Jalan Silang, Jalan Tun Tan Siew Sin dan Jalan Bukit Bintang ‘dikuasai’ warga asing terdiri daripada warga Nepal dan Bangladesh, namun kini ia telah merebak dan menguasai di Pasar Borong Selayang yang cukup popular sebagai lokasi pemborong barangan keperluan harian.

1. Dengan kebanjiran warga asing di Selayang, ia sudah pasti amat membimbangkang penduduk tempatan. Malah, lambakan yang tidak terkawal akan memberi kesan yang cukup negatif bukan sahaja kepada pembangunan ekonomi yang mampan dan keselamatan sosial tetapi juga kepada keselamatan negara.

Kebanjiran pekerja asing di negara kita seringkali menjadi polemik. Menurut Kementerian Sumber Manusia, dianggarkan sebanyak 6.7 juta pekerja asing berada di negara ini. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 2.1 juta pekerja asing mempunyai permit dan bakinya adalah imigran haram.

2. Sekarang kita melihat warga asing bukan sahaja lagi sebagai pekerja tetapi mereka sendiri mengusahakan perniagaan sendiri. Ditambah pula dengan tindakan peniaga tempatan menyewakan premis kepada warga asing turut menyumbang kepada kebanjiran mereka. 

Mengapa pendatang asing memperoleh peluang perniagaan di negara ini sedangkan mereka sepatutnya bekerja dan bukannya menjalankan perniagaan?

  3. Oleh itu, saya menggesa pihak yang berwajib supaya lebih tegas dalam isu ini dan jangan membiarkan warga asing ini menutup peluang pekerjaan kepada warga tempatan.

Saya juga agak kecewa dengan senario ini, kerana tiada pihak yang memandang serius mengenai perkara ini yang akan berlarutan sehingga menjejaskan mata pencarian anak tempatan.

Sehingga hari ini begitu banyak peniaga warga asing yang jelas menunjukkan pihak berkuasa gagal bertindak terhadap golongan itu. Ini menimbulkan persepsi negatif rakyat, termasuk tanggapan berlaku rasuah dalam melindungi peniaga asing itu.

4. Isu monopoli oleh warga asing ini bukan hanya tertumpu di Selangor dan Kuala Lumpur sahaja tetapi di seluruh negara. Malaysia adalah untuk rakyat Malaysia, hak atas semua aktiviti ekonomi adalah untuk rakyatnya. 

Kebanjiran pendatang asing tidak seharusnya dipandang ringan kerana mereka mampu menguasai ekonomi negara sekiranya terus diberi peluang.

Warga asing itu sepatutnya hanya bekerja di sektor yang dibenarkan dan bukan menjalankan perniagaan atau menjadi kontraktor kecil. 

5. Meskipun pelbagai usaha agresif dijalankan pihak berkuasa termasuk penghantaran pulang ke negara asal, bilangan mereka tidak juga berkurangan, malah bertambah tahun demi tahun.

6. Saya mencadangkan agar satu badan bebas atau jawatankuasa khas ditubuhkan bagi mengkaji dan menyelesai masalah buruh asing dengan lebih berkesan.

YB William Leong
Ahli Parlimen Selayang
Parti KEADILAN Rakyat


YB CINA

YG BERSUARA

MANA DIA

PARTI

KETUANAN

NELAYU



------------------------

7 ulasan:

Awanama berkata...

Melayu tak nampak sebab kepala dan badan tak tegak ke atas tetapi menunduk lembik ke bawah, melayu dan terus kering melayu hinggalah menyembah bumi dan mencium tanah.

Awanama berkata...

yang potong rumput,
yang pakai unifom SWM,
yang pakai jentera SWM,
bagaimana?

Yang potong boloh gwa macam?
Ada BUKTI!!!!!!
GWA tanam, siram tahun tahun tahun,
si SEWEL tebang aje!!!
"KANINA"

HALAL ke HARAM?
kalo HARAM, tendang terus!
Tapi Bee eNd tarak bole tipu undi lar.......
Apa macham???????????????



apa permit ke tarak?????

Awanama berkata...

Taikoon tak bley control harge ke... Dah macam babi negara, yg biar harga barang naik, lg tinggi harga, lg banyak portion gst.. taikoon sawi dgn babi negara same je...

GODISDEAD berkata...

Hahaha..Yb cina yang bersuara kan??Tak payah jauh,Pergi Chow Kit..kedai baju bundle..Lesen terpampang nama Pak Chue Cheng,tak pon nama Mustarjo Bin Mustar..Bila Imigresen datang..Hilang habis tokey bundle bangla,tokey bundle Acheh..Tiba2 Asoi-Nyonya jadi tokey kedai..Yb cina duduk mana?yb cina,yb melayu duduk country homes,shopping di Cold storage,Dining di The Gardens,Yb Cina-Yb Melayu tak akan hadap ludahan air liur merah di sidewalk dari pendatang,Yb Cina -Yb Melayu tak akan kongsi lift ramai2 dengan pekerja binaan,Hipokrit,kononnya prihatin dengan rakyat la kot..padahal dapat tekanan dari tokey2 sayur dek kerana wujud persaingan berniaga..Rakyat Malaysia,Baik dari spesis Cina-Melayu-India..Otak sakai sama taraf..cara sakai je berbeza..TukarTiub tak kan tak tahu fenomena orang Malaysia puja kekayaan dengan cara senang..Bagi sewa kat pendatang,bagi lesen berniaga kat pendatang,Penguasa korup makan duit mingguan dengan tokey -tokey Acheh,Myanmar,Bangla,Arab,Cina Tanah besar..Lupa,geng2 syok Sosialis-Art-Philospher tak duduk flat,lifestyle nak cari duduk di kondo,kononya jauh dari drama-drama masyarakat flat seharian,lepas tu berhujah nak jadi hero rakyat majoriti...

panglimo potaseh berkata...

Mappadulung jual Airport Sg. Besi.. Penguasa Selayang jual Pasar Borong.. Lu mau jual apa pulak. Sang Penjual ni semua Melayu dan Aeslaam lagi. Yolah Nabi pun kata 90% rezeki datang drp jual beli.

dNAN SAhARA berkata...

...Mesiakan negara don ya?

Awanama berkata...

yb parti islam dan parti melayu sibuk dgn niaga tapak uptown downtown..tak caya tanya geng2 pekida dan geng2 gansgetr melayu sado, semua sibuk niaga jual tapak niaga..dan diorg jd tokey air je, org lain tak bole niaga air..kaum2 pendtang saperti bangladesh ,indon, kampuchea ni cuma perlu jd ahli pekida atau geng2 gangster melayu sado je utk dptkan permit tapak niaga..pastu tiada la sekor polis atau sprm atau imigresen yg berani serbu tapak2 uptown downtown ini sb ini kawasan itu dato sri tan sri yg punya atau dipajak oleh dato seri tan sri..ibarat contoh jual cd lucah di kelantan, kalo utk tonton suka2 tak bole dijual, tp kalo utk menambah keintiman keluarga islam maka ianya harus dan bole sokmo..