Rabu, 12 Ogos 2020

MANA HILANG KELING ARUL KANDA SHATA PAS






SOSOK 

JADI SAKSI  

SENTIASA JUJUR
 

Najib tak pernah beritahu mana satu penyata 1MDB dipilihnya, kata Ambrin

MAHKAMAH Tinggi hari ini diberitahu Najib Razak tidak pernah memberitahu bekas ketua Audit Negara Ambrin Buang yang mana satu daripada dua penyata kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) 2014 yang berbeza, dipilih oleh bekas perdana menteri untuk dimasukkan dalam Laporan Pengauditan akhir syarikat.

Saksi pendakwaan keenam itu merujuk kepada keterangan terdahulunya mengenai permintaan Najib untuk tidak memasukkan isu dua penyata kewangan 1MDB yang berbeza dalam Laporan Audit 1MDB, dalam pertemuan di pejabat bekas perdana menteri pada 22 Feb 2016.

Ambrin, 70, juga bersetuju dengan peguam Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Najib bahawa bekas perdana menteri itu hanya meyakinkannya (Ambrin) bahawa beliau akan membuat siasatan menyeluruh isu itu. 

Muhammad Shafee: Adakah (bekas) perdana menteri menyatakan bahawa ada dua penyata kewangan (1MDB), yang beliau pilih A, jadi jangan letak B atau B jadi jangan letak A.

Ambrin: Tidak, tidak, beliau tidak pernah mengatakannya.

Muhammad Shafee: Beliau (Najib) hanya mengatakan bahawa “saya akan mencari punca masalah itu”.

Ambrin: Ya.

Ambrin yang kini telah bersara, berkata demikian dalam perbicaraan kes pindaan Laporan Akhir Pengauditan 1MDB membabitkan Najib dan bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy.

Najib, 67, didakwa menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pindaan pada Laporan Akhir Pengauditan 1MDB sebelum ia dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) untuk mengelakkan sebarang tindakan terhadapnya manakala Arul Kanda dituduh bersubahat dengan Najib berhubung kesalahan sama.

Arul Kanda, 44, pula didakwa bersubahat dengan Najib, meminda laporan itu, bagi melindungi ahli Parlimen Pekan itu daripada dikenakan tindakan tatatertib, sivil atau jenayah berkaitan 1MDB.

Mereka didakwa di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang  daripada lima kali nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Dalam penyataan sebelumnya, Ambrin menjelaskan mengenai dua versi penyata kewangan 1MDB yang berbeza iaitu versi yang dihantar kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia menyatakan 1MDB sudah menggunakan dana RM4.03 bilion yang diperoleh daripada pelaburan Seggregated Portfolio Company (SPC) untuk membayar hutang syarikat itu. 

Satu lagi versi penyata kewangan, dihantar kepada Kementerian Kewangan, Deutsche Bank dan AmBank yang menyatakan dana RM4.03 bilion yang diperoleh daripada pelaburan SPC masih lagi ada dalam simpanan 1MDB.

Dua versi penyata kewangan 1MDB yang berbeza itu adalah antara empat isu yang dipersetujui untuk dikeluarkan daripada laporan audit syarikat.

Saksi itu juga bersetuju dengan cadangan Muhammad Shafee bahawa Najib tidak memberi arahan khusus mengenai pindaan laporan audit. – Bernama, 12 Ogos, 2020.

KEELING PUTAR

ALAM INI 

HILANG KEMANA

BELANGKONG

DENGAN

PENGANDAR

BARU DIA SEDAR

PUNDEK MUNDEK

KAH KAH KAH

Tiada ulasan: