Sabtu, 23 November 2013

AHAD PETANG RUMAH PASONG DANG WANGI



SIAPA AJEN CIA ITU?

Ejen CIA: Dang Wangi Menjadi Medan Mendesak Siasatan Ke Atas Pejabat Peguam Negara (AG)

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menyifatkan dakwaan Tun Mahathir yang menyatakan terdapat dua agen perisik CIA dalam pejabat Peguam Negara adalah sangat serius dan pihak polis wajar bertindak segera. Pengakuan tersebut merujuk kepada akuan bersumpah Mat Zain (bekas ketua siasatan jenayah PDRM).

Namun setelah 13 laporan polis dibuat oleh SAMM bersama aktivis sekutu di seluruh negara sejak Sabtu lalu, masih tiada tanda-tanda kertas siasatan dibuka terhadap pejabat Peguam Negara dan juga terhadap Gani Patail. Ini amat menggusarkan menyedari kesan daripada pengintipan ini memudharatkan tanahair.

Paling ketara, beberapa keputusan penting yang melibatkan pihak Peguam Negara dilihat menyebabkan negara kerugian besar, malah Pulau Batu Putih juga tidak sepatutnya terlepas dari kedaulatan tanahair. Peguam Negara Gani Patail telah mengetuai misi mempertahan Pulau Batu Putih di mahkamah antarabangsa tetapi berakhir dengan kegagalan. 

Gani Patail dikatakan turut disasar oleh Tun Mahathir sebagai ejen perisik langsung tidak dipersoal di atas kekalahan tersebut. Malah timbul persoalan, apakah Gani sengaja membenarkan Pulau Batu Putih jatuh ke tangan Singapura yang menjadi sekutu rapat Amerika?

Antara lain, kes PKFZ yang berakhir dengan pembebasan Ling Liong Sik tidak dirayu oleh AG menjadikan kerugian berbilion ditinggal tanpa jawapan. Kes pembunuhan Altantuya juga tidak dirayu lantas skandal rasuah berprofil tinggi pembelian Scorpene yang juga melibatkan bilion ringgit terlepas begitu sahaja. 

Lantaran itu, SAMM meneruskan lagi desakan dengan lebih serius supaya pejabat dan peguam negara segera disiasat. Gani Patail harus ditahan segera kerana perbuatan khianat, atau Tun Mahathir harus didakwa kerana menipu. Apa yang lebih penting di sini ialah di mana tindakkan PDRM?

Justeru itu, SAMM menyeru semua aktivis, pendokong parti dan orang ramai agar bersama dalam satu aksi mendesak di hadapan IPD Dang Wangi pada 24 November (Ahad) bermula jam 2 petang. 

Sekian

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)



----------

Tiada ulasan: