Sabtu, 21 Januari 2023

ORANG KUAT ANWAR DISIASAT


Syarikat diketuai orang kuat Anwar disiasat SC

Suruhanjaya Sekuriti (SC) mengesahkan sebuah syarikat yang baru-baru ini melantik orang kuat kepada Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Anwar Ibrahim terlibat dalam siasatan agensi itu kerana melanggar peraturan pasaran modal.

Pengawal selia pasaran modal itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai kes tersebut kerana perkara ini berada dalam mahkamah. 

Farhash Wafa Salvador yang juga bekas pengerusi PKR Perak, dilantik sebagai pengerusi kumpulan Apex Equity Holdings Bhd, sebuah syarikat yang terlibat dalam pegangan pelaburan, pembrokeran saham, pembangunan hartanah dan pinjaman wang, tidak lama selepas SC melancarkan siasatan terhadap syarikat itu. 

Individu berusia 40 tahun itu, yang pernah berkhidmat sebagai setiausaha politik Anwar dan terkenal sebagai penyokong setia kepada perdana menteri itu, turut dinamakan pengerusi syarikat rangkaian runcit 7-Eleven.

Langkah itu mencetuskan perdebatan mengenai hubungan antara dunia korporat dan ahli politik yang mempunyai peranan di peringkat tertinggi.

Apex Holdings menjadi tumpuan siasatan SC, pengawal selia pasaran Malaysia di bawah kementerian kewangan, kerana didakwa melanggar Akta Pasaran Modal dan Akta Perkhidmatan serta Akta Syarikat.

Sementara itu, pemegang saham kedua terbesar dalam Apex Equity, ACE Group dilaporkan turut diheret ke mahkamah oleh SC untuk menghalangnya daripada mengawal firma broker saham itu.

SC mendakwa Apex Securities melanggar undang-undang sekuriti, sambil menambah ACE Group bukanlah "syarikat yang layak dan sesuai" untuk menjadi pengawal syarikat itu.

Bulan lalu, memetik fail mahkamah bertarikh 1 Disember 2022, The Edge memetik Apex Equity sebagai berkata SC memohon pengisytiharan mahkamah bahawa anak syarikatnya Apex Securities Sdn Bhd melanggar undang-undang sekuriti, dan ACE Holdings Bhd, yang merupakan sebahagian daripada ACE Group, secara sedar terlibat dalam pelanggaran itu.

"SC mendakwa Apex Securities melanggar undang-undang sekuriti 'kerana ACE menjadi pengawal kepada Apex Securities, apabila ACE bukan syarikat yang layak dan sesuai'untuk berbuat demikian," tambah laporan itu.

ACE Group diketuai Calvin Choong Chee Meng yang dilantik sebagai pengarah urusan Apex Equity awal tahun ini. 

ACE Group juga terlibat dalam pelanggaran akta SC sebelum ini, yang membawa kepada larangan ke atasnya daripada aktiviti pengumpulan dana.

Dokumen mahkamah yang difailkan pada Oktober tahun lepas menunjukkan ACE Group dan Apex Securities berusaha untuk menghalang SC daripada mengenakan syarat tambahan berkenaan dengan Pasaran Modal dan Lesen Perkhidmatan (CMSL) Apex.

Pada 2019, Apex Equity dan anak syarikatnya Apex Securities Sdn Bhd memfailkan tindakan undang-undang terhadap 18 defendan termasuk pemegang sahamnya Lim Siew Kim, anak perempuan pengasas Kumpulan Genting mendiang Lim Goh Tong.

Syarikat itu menuduh mereka cuba mendapatkan kawalan ke atas syarikat dengan melanggar peraturan pasaran modal.

TANPA TAKUT

TANPA BODEK

INI TANDA

BARU DALAM

KERAJAAN BARU

AMIN

SAPA SALAH

DI SIASAT

AMIN

TANPA TAKUT

TANPA TEKANAN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: